דבר הרוכב: האופניים החשמליים הם פיתרון נהדר לרוכבים אחראיים

אורי זר אביב אמנם מגיע למשרד כל בוקר על זוג אופניים חשמליים, אבל מאמין שיש להגביל את מהירותם ואת הגיל המינימלי לרכיבה

אופניים חשמליים. צילום: Shutterstock
אופניים חשמליים. צילום: Shutterstock

הפתרון הקל יהיה להוציא את האופניים החשמליים מחוץ לחוק. תוך כשנה־שנתיים כוחן של הבטריות הישנות ידעך וכל עוד לא יימכרו חדשות, האופניים החשמליים ייעלמו מהכבישים והמדרכות. אך אסור לשכוח שלא כל הרוכבים הם פרחחים לא מחונכים שפוגעים ובורחים, ושצעד כזה יפגע בהמוני בוגרים אחראים שהאופניים החשמליים פותרים עבורם בעיית תחבורה ממשית. וכן, אני אחד מהם. בכל יום אני רוכב מרחק של יותר מ־25 ק"מ לעבודה ובחזרה. בעזרתם אני יכול להתחייב להגיע למשרד בזמן, ומהר פי שניים מאשר בנסיעה באוטובוס, שעולה, להזכירכם, 6.90 ש"ח לכל כיוון. אני משתדל לרכוב על שבילים המיועדים לכך, כשהדבר מתאפשר. האבסורד הוא שברוב המקרים השבילים הם לא יותר מציור על המדרכה. כועסים על רוכבים שהם נוסעים על מדרכות – היי, הורים, תעדיפו שילדיכם ירכבו על הכבישים, ללא כל הבנה של חוקי תעבורה?

אני מודה, קשה מאוד לנסח כתב הגנה בזכות האופניים החשמליים לאור מה שקורה ברחובות. במשך השנה וחצי שאני ממונע – לא פגעתי באף זקן או צעיר. אמנם התרסקתי כמה פעמים בעצמי, אך זה היה קורה גם על אופניים רגילים, זה רק סביר סטטיסטית. וזה לא נורא, כל עוד זה קורה במהירות סבירה. לכן טוב מאוד בעיניי שברביעי שעבר פשטה המשטרה על חנויות והחרימה זוגות אופניים לא תקניים שנוסעים כמו מיני אופנועים. אני לא מתיימר להציע פתרון אולטימטיבי וברור לגמרי שיש צורך אמיתי בחשיבה של מומחים כדי להגן על הרוכבים והולכי הרגל. אסתכן כאן בלינץ' של המוני ילדים, אבל אין מנוס מלומר זאת: לא מן הנמנע שתוגבל הרכיבה למעל גיל 18. אולי אפילו בתוספת הדרכה לרכיבה נכונה – שתעוגן בחוק. המפתח לדיון הער הזה מתומצת יפה במילותיה של לילי רעיה, אלמנתו של הקשיש אנטוניו רעיה, שנדרס על ידי ילד על המדרכה: "אם רוכבי האופניים החשמליים פוגעים במישהו, לפחות שיעזרו לו, שלא יברחו. שלא ייתנו לו למות כמו שנתנו לבעלי למות בבית החולים". לזה, חברים, החוק לא ידאג. זהו תפקידו של חינוך בבית.