דירת מעבר לטרנסג'נדריות תיפתח בתל אביב

עיריית תל אביב ועמותת אותות יוזמות יחד דירת מעבר חדשה לצעירות הנמצאות בתהליכי שינוי מין

לשמור במקום קריר ויבש. קרטונים. צילום: Shutterstock
לשמור במקום קריר ויבש. קרטונים. צילום: Shutterstock
31 במרץ 2015

פרויקט רווחה חדש שיושק בשבועות הקרובים מבקש לתת לראשונה מענה לקהילה טרנסג'נדרית בוגרת ללא עורף משפחתי. דירת המעבר תשמש פתרון דיור זמני לטרנסג'נדריות בגילאים 18־30. עם פתיחתה יוכלו לשהות בה יחדיו עד ארבע טרנסג'נדריות לצד מדריכה ומנטורית, טרנסג'נדרית גם היא, אשר תתגורר יחד עמן באותה דירה ותסייע להן בתהליך. אל הארבע יתלווה גם עובד סוציאלי שיסייע לצעירות בתחומי החיים השונים, ביניהם תעסוקה, השכלה והתייצבות כלכלית.

קהילת הטרנסג'נדריות, בעיקר הטרנסג'נדריות הבגירות, היא קהילה של צעירות בסיכון אשר עד היום לא הצליחו להעמיד עבורן שירותי רווחה הולמים שיהוו פתרון למצב הפיזי והנפשי הסבוך שהן נמצאות בו בתחילת התהליך. הדירה היא פתח לדרך חדשה, מסבירים פה אחד כל הגורמים שעמלו על פתיחתה, ובהם המוסד לביטוח לאומי, משרד הרווחה, עמותת "אותות" ועיריית תל אביב־יפו. "הקשר בין הכניסה למעגל הזנות אצל נערות טרנסיות לקשיים שהן עוברות בתהליכים לגיבוש ולשינוי המין והמגדר הוא שקוף", מסבירה רעות גיא, ראש תחום קצה ונערות בעמותת עלם, ומוסיפה: "תקופת הביניים קשה במיוחד, ונערות טרנסיות רבות נכנסות למעגל הזנות בפרק הזמן הזה כדי לממן באופן פרטי את התהליך לשינוי מין. בתקופת הביניים של התהליך החיצוני לשינוי המין, נערות וצעירות טרנסג'נדריות פגיעות וחשופות להתעללות, לאלימות, לאפליה, לחוסר יכולת לצרוך שירותי סיוע ממסדיים ופרטיים בגלל מגדור השירותים – הם מיועדים לבנים או לבנות באופן מובחן. דירת המעבר החדשה היא רק תחילתו של פתרון בנושא".

בית דרור, בית זמני לנוער להט"בי חסר קורת גג, היה היחיד עד היום שהצליח לתת מענה לקהילה הטרנסג'נדרית, אך היות והגיל המקסימלי של הנוער החוסה בבית דרור הוא 18, טרנסג'נדריות רבות ששהו בבית נאלצו לעזוב אותו ולהתמודד עצמאית עם החיים כשעדיין אינן בשלות לכך. "בבית דרור נתנו מענה לטרנסג'נדריות עד גיל 18, אבל העורף המשפחתי שהיה חסר באותו גיל לא חוזר לאחר גיל 18", מציין אסף שמול, מנהל תחום מסגרות בעמותת אותות, שמפעילה מענים חוץ ביתיים לנוער וצעירים וביניהם גם את בית דרור ואת דירת המעבר החדשה. "מדובר בפרויקט יחיד במינו כיוון שהוא פונה לאוכלוסייה פגיעה הנמצאת ברמת סיכון גבוהה מאוד. הייחודיות של הפרויקט היא בליווי האינטנסיבי מעבר לקורת הגג עצמה".

הדירה משופצת, מאובזרת וממוקמת בלב העיר, במרכז רחוב קינג ג'ורג'. הביטוח הלאומי הקצה לטובת הפרויקט 471 אלף ש"ח, עיריית תל אביב־יפו הקצתה חצי מיליון ש"ח ומשרד הרווחה תרם 238 אלף ש"ח. "מדובר בפרויקט חדש וחדשני שמתקיים לראשונה בישראל, וקורה כאן בתל אביב. בימים אלה יצא קול קורא, וכעת אנו מראיינים בנות כדי למצוא את המתאימות ביותר להתגורר בה", מסבירה מהרטה ברוך רון, סגנית ראש העירייה מטעם מרצ, הממונה על מנהל השירותים החברתיים. "כולנו תקווה שהדירה הזו תתרחב בעתיד, ונוכל לראות את השלב הנוכחי כפיילוט לפרויקט גדול ורחב יותר. כמו כן, יש לדברים שקורים כאן בתל אביב נטייה להיות משוכפלים בערים אחרות, ואני מקווה שנזכה לראות פרויקטים דומים לא רק בתל אביב".