דע את האויב

בכל מקום קיטרו השבוע אנשים על היתושים שמאמללים את חייהם, אז זימנו את מנהל יחידת ההדברה בעירייה לשיחה צפופה. עקיצה ב־60 שניות

בפייסבוק, בטוויטר ואפילו ברחוב. כולם מדברים בימים האחרונים על מכת היתושים שתקפה את תל אביב לקראת בוא הקיץ. נדמה כי השנה המעופפים הנועזים מטרידים אותנו עוד יותר מבשנים עברו, אבל הכצעקתה? מנהל יחידת ההדברה העירונית בעיריית תל אביב, קובי מוצפי, טוען שאמנם בשבוע־שבועיים האחרונים הטלפון שלו התחיל לצלצל הרבה יותר – גם בגלל הגשם האחרון שיצר מצבורי מים – אבל בהשוואה לקיצים קודמים כמות הפניות ירדה דווקא.

"במרחב הציבורי אחנו מטפלים באופן קבוע, אבל עיקר הפניות שמגיעות אלינו מגיע מבניינים או מבתים עם חצרות פרטיות", הוא מסביר. "הרבה פעמים יש שם מוקדי מים כתוצאה מהשקיית יתר או מבריכות נוי או למשל מהגשם האחרון שהיה לפני שבוע ימים, וזה מה שיוצר את הבעיה".

ומה אפשר לעשות?

"רק לכסות את מקורות המים. ברגע שמכסים את כל מקורות המים, אפילו כלים קטנים כמו כד או עציץ שמושקה יותר מדי או כיור שהמים לא יורדים בו, לא יהיו יתושים. ברגע שיש מים עומדים תהיה שם דגירה של יתושים במשך שבעה עד 10 ימים לפחות".

מקור מים בעייתי? צילום: בן קלמר
מקור מים בעייתי? צילום: בן קלמר

אפשר להזמין אתכם לטפל ביתושים בבית?

"אנחנו לא נכנסים לתוך הבתים, אבל אפשר להזמין אותנו ואנחנו עושים ביקורת בחלקים הציבוריים שמחוץ לבית ומבקשים מהדיירים שיבדקו בתוך הבתים ובחצרות הפרטיות אם יש מקורות מים. אם אנחנו מאתרים מוקדי מים בעייתיים אנחנו מבקשים מהדיירים לטפל בהם".

חלק מהמדבירים מציעים הדברה נגד יתושים.

"אין דבר כזה הדברה נגד יתושים. ההדברה הכימית הורגת את היתושים הקיימים שנוגעים בחומר, אבל לא מונעת מיתושים חדשים לדגור במים שמצטברים. הפתרון היחיד הוא שפיכת המים והתקנת רשתות בחלונות שמונעות מיתושים להיכנס. בעבר המשרד לאיכות הסביבה היה מבצע ערפולים נגד יתושים בוגרים, אבל היום הוא לא מאשר את זה כי החומרים האלה מסרטנים. רק במקרים מאוד מיוחדים מאפשרים את זה".

כל היתושים עוקצים?

"מי שעוקצת זו הנקבה היתושה, והיא חיה כ־21 יום. נוסף על כך, יש את היתושים הקטנטנים, שלא עוקצים, ואת הגדולים מאוד, שהמקור שלהם באדמה, וגם הם לא עוקצים. רק הרגילים עוקצים".

מה זה בדיוק היתוש הרגיל?

"כשאני אומר רגילים אני מתייחס לשני זנים של יתושים: הנמר האסייתי, שהוא הסוג שנפוץ בבתים, וגדל במקורות מים, ויתוש הקולקס שיכול לעוף למרחקים ארוכים של שלושה־ארבעה ק"מ, ונמצא בעיקר בתעלות של אתרי בנייה, במקלטים מוצפים ובמקומות כאלה. לפעמים, כשתושב מתלונן, הוא בכלל מתלונן על ברחשים. הרבה פעמים מתבלבלים. לברחשים אין אתר מוגדר. הם באים כתוצאה מחום ויכולים להיעלם כלעומת שבאו".

מאיפה מתקבלות רוב הפניות?

"היתושים נמצאים בכל רחבי העיר, אבל ממרכז העיר יש לי הכי הרבה פניות".

מפונקים, הא?

"זה אתה אמרת".

ארבעה דברים שצריך לדעת על יתושים:

  • התקנת רשתות בחלונות היא הדרך הכי יעילה למניעת עקיצות
  • רק נקבת היתוש עוקצת, והיא חיה כ-21 יום
  • אין דבר כזה הדברה נגד יתושים. שלא יעבדו עליכם!
  • היתושים הקטנטנים והענקיים לא עוקצים