האיש והאופניים: יהודה רז על שישים שנות אהבה על גלגלים

אם יש משהו שיהודה רז מ"אופני יהודה" מבין בו, הוא אופניים. עם מעל 60 שנות וותק הוא מספר על האהבה לאופניים, על צרת הגניבות בתל אביב ועל תלת האופן הייחודי שהמציא

יהודה רז. ממציא התלת אופן המשפחתי. צילום: יח"צ
יהודה רז. ממציא התלת אופן המשפחתי. צילום: יח"צ
8 באוגוסט 2017

תוכן שיווקי

איך הגעת לתחום האופניים?

תמיד אהבתי אופניים. לפני 60 שנה התחלתי לעבוד כשכיר בחנות אופניים באבן גבירול. אז כמובן הכל כאן נראה אחרת. בשנת 1961 ייצגתי את ישראל בנבחרת אופני כביש במכבייה השישית ובכינוס הפועל. הייתי ספורטאי רציני. אני זוכר שבשבתות הייתי רוכב מתל אביב לירושלים ובחזרה. כמובן שהאופניים בשבילי הם יותר מעסק ועד היום מרגשים אותי.

איך עלה רעיון הקמת החנות "אופני יהודה"?

כשחזרתי מארה"ב לא ידעתי בדיוק מה אעשה. היו לי כל מיני מחשבות. בזמן שישבתי במסעדת כתר המזרח באבן גבירול ראיתי בסמוך שלט של חנות להשכרה ומיד החלטתי לפתוח שם עסק לתיקון ולמכירת אופניים. לא היו אז הרבה חנויות אופניים וחשבתי שעם הגידול בשימוש באופניים ככלי תחבורה עירוני בתל אביב, יגדל הצורך גם בשירות תיקונים מקצועי וידידותי. עד היום חשוב לי שכל לקוח יהיה מרוצה מהשירות ומהאופניים שקנה.

[tmwdfpad]

עידן שבו האופניים הופכים יותר ויותר נפוצים בתל אביב ככלי תחבורה, ובמיוחד אופניים חשמליים, מה מייחד אותך משאר החנויות?

קודם כל אני מנהל חנות עצמאית שלא תלויה במוצרים של יבואן או ספק אחד. אני לא זכיין. אני יכול לבחור בעצמי את המוצרים הטובים ביותר בכל תחום. מעבר לזה, אני מתמחה בעיקר באופניים עירוניים, רגילים וחשמליים ומכיר היטב את הצרכים של הרוכבים בתל אביב.

ההיכרות הזו הביאה אותי לפתח את המוצר הייחודי שלי, התלת אופן, שהופך את האופניים לכלי תחבורה משפחתי. זהו מרכב שמתחבר לאופניים ומותאם לצורכי הרוכב. לדוגמה, בתצורת הספסל הוא מאפשר להורה להסיע על האופניים עד ארבעה ילדים!

תלת אופן המשפחתי נראה ברחבי העיר. צילום: יח"צ
תלת אופן המשפחתי נראה ברחבי העיר. צילום: יח"צ

איך באמת עלה הרעיון לספסל?

הכל התחיל כשהגיעה אליי אישה שרצתה אופניים ואמרה שבגלל בעיה רפואית, היא סובלת מחוסר שיווי משקל. בניתי לה גלגלי עזר ומכאן הדרך לפיתוח המרכב הנוכחי והתלת אופן הייתה קצרה. אני בונה את המרכבים למטרות שונות כגון הסעת ילדים, נשיאת חפצים שונים בארגזים – ללקוחות פרטיים וגם לעסקים שעוסקים בהובלה ומשלוחים.

כמה זמן לוקח לבנות אופניים כאלו?

קודם כל אני בוחר ביחד עם הלקוח את האופניים המתאימים לצרכים שלו ועליהם בונה את המרכב. כמובן שיש גם אפשרות לעשות זאת על האופניים של הלקוח.בניית המרכב לוקחת לי כשבוע ונעשית מחוץ לשעות העבודה של החנות, בבוקר או בערב. זוהי עבודת מסגרות מדוייקת ולא סטנדרטית וכל חלק נמדד ומותאם באופן ייחודי לאופניים שנבחרו. המרכב מוברג לאופניים, ניתן לפירוק וכמובן לא פוגע באופניים.

מה דעתך על הביקורת המושמעת על  אופניים חשמליים?

האמת היא שזה די מרגיז. זהו כלי תחבורה מדהים ויעיל, שחוסך זמן נסיעה, חוסך חיפושי חניה, שקט, לא מזהם ומאפשר גם למי שמוגבל פיזית לרכוב למרחקים על גבי אופניים. רק תדמיינו כמה שעות נסיעה במכונית נחסכות עקב השימוש באופניים חשמליים. וכמה תאונות נמנעו בגלל זה. הבעיה היא שאין מספיק תשתיות לרוכבי אופניים וזה גורם לחיכוכים עם הולכי הרגל. תראו מה קורה בשביל האופניים מול החנות שלי. קודם כל המסלול הוא חלק מהמדרכה ומופרד רק בפס צבוע. הולכי הרגל שעולים על האוטובוס נאלצים לחצות את שביל האופניים, לפעמים בריצה, ולא שמים לב לרוכבים. גם תרבות הנהיגה אצלנו לא מספקת והנהגים מתעלמים מהאופניים בכביש. לצערי יש גם רוכבים שמדברים בנייד בזמן הרכיבה, מרכיבים חברים בצורה מסוכנת ובאופן כללי לא מתחשבים בתנאי הסביבה.

גניבת אופניים בתל אביב זו ממש מכה. יש לך אולי טיפים למניעת גניבות?

בטח. קודם כל צריך לדאוג למנעול טוב וחזק ולא להתפשר בעניין. אני ממליץ על המנעולים של קריפטונייט שלדעתי הם הכי טובים. יש להם אפילו תכנית שמפצה את הלקוח בכסף אם פרצו לו את המנעול וגנבו את האופניים. גם הקשירה חשובה. המנעול חייב לנעול את האופניים במקומות מסוימים שיקשו על הגנב, אני תמיד מראה זאת ללקוחות. בנוסף, המנעול חייב להיקשר לעצם שיהיה חזק לפחות כמוהו. קורה לא מעט שהגנבים חותכים את הגדר שאליה נקשרו האופניים. אני גם ממליץ לקשור את האופניים במקום סואן שעוברים בו אנשים ולא במקום נסתר שבו לגנב יהיה זמן להתעסק בשקט עם האופניים.

אתה עצמך רוכב על אופניים?

אני רוכב המון, נהנה מזה ולמעשה את כל הסידורים שלי בעיר אני עושה עם האופניים. לצערי רכיבות לירושלים וחזרה כבר לא באות בחשבון. המכונית משמשת אותי רק לנסיעות ארוכות.

במבט קדימה, איך אתה רואה את התחום בעוד 10-5 שנים?

אין לי ספק שהשימוש באופניים רק ילך ויגדל. מספר הרוכבים ימשיך ויעלה, בוודאי בערים צפופות כמו תל אביב. עם כל הבעיות, מדובר בעיר הכי ידידותית לרוכבי אופניים בישראל. אני מקווה שיותר ויותר אנשים יוותרו על המכונית ויעברו לאופניים וזה יקרה עם השיפור בתשתיות שבילי האופניים.לגבי הנושא של אופניים חשמליים, אני מקווה שגם הרשויות יבינו שמדובר בפתרון האולטימטיבי לבעיות התחבורה בעיר ויפעלו בכיוון של חינוך הרוכבים, בעיקר הצעירים יותר, יחד עם המשך האכיפה. אין שום סיבה שרוכבי האופניים החשמליים לא ישתלבו בצורה בטוחה עם הולכי הרגל מצד אחד ועם הנהגים על הכביש מהצד השני. אני אפילו מקווה שכמו בערים גדולות אחרות בעולם, גם בתל אביב יסגרו צירים מרכזיים לנסיעת מכוניות וזה יעודד עוד יותר מעבר לרכיבה על האופניים.

"אופני יהודה",03-5237157, אבן גבירול 113, תל אביב