האם טלוויזיה יכולה לשנות מציאות?

"מגש הכסף" של ערוץ 8 ניסה להזיז אותנו מהספה, אבל האם יש בכלל סיכוי שכמה פיקסלים יניעו אותנו לקום?

במבי מנה חיים
במבי מנה חיים
5 בנובמבר 2015

האביב הערבי, המחאה החברתית של 2011, מחאת שוד הגז, מחאת הקוטג', מחאת הצליאק, מחאת המילקי – אלו רק חלק מהמאבקים הגדולים שזכו לתהודה ברשתות החברתיות. חלקם הצליחו יותר, חלקם פחות, אבל רובם לא הזיזו אתכם מהמקלדת. "מגש הכסף", ששודרה בערוץ 8 ומיד שוחררה לצפייה ביוטיוב, מעוררת גלים ברשתות החברתיות, וכבר צפו בה ברשת כ־200 אלף צופים. אך בצד העיסוק בתוכן הסדרה מעניין לבחון את תפקיד הפלטפורמה במשוואה. עד כמה יש בכוחם של המדיה הפופולרית – טלוויזיה, קולנוע ורשתות חברתיות – להניע לפעולה? מה הופך מאבק וירטואלי לאפקטיבי ובמה נמדדת ההצלחה שלו?

"רוב הגישות בתחום מדגישות שלוש נקודות משלימות: הראשונה היא שכלי מדיה לא פועלים לבד. כלומר, הם יכולים לסייע בהנעה לפעולה אבל בדרך כלל תובעים השלמה של גורמים נוספים כמו תקשורת פנים אל פנים או פוליטיקה ממוסדת יותר", מסביר ד"ר ארן ליביו, חוקר בחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה. "הנקודה השנייה היא שאפשר להשתמש במדיה בדרכים יעילות למדי כאשר מדובר בקמפיינים ממוקדים עם 'פעולות' ברורות יחסית כמו לעודד צעירים להצביע. השלישית – שיש השפעה ארוכת טווח לתכנים שאנחנו נחשפים אליהם בתרבות הפופולרית על גיבוש תפיסת העולם שלנו, ולפיכך זה משפיע על הפעולות שלנו, אבל באופנים שהם מסובכים מאוד למדידה ולהערכה יחסית של משקלם היחסי".

"מגש הכסף" שודרה קודם בטלוויזיה. האם מיהרנו להספיד את כוחם של כלי התקשורת המסורתיים?

"התשובה הקצרה היא כן. למדיה מסורתית עדיין יש כוח לא מועט, גם אם לפעמים הוא בא לידי ביטוי בכך שהתוכן הזה זולג למדיה חדשה, שבה מתנהלים רוב השיח והדיאלוג בפועל. פייסבוק המציאה מעט מאוד, ובעיקר שכללה וייעלה תהליכים שהיו מוכרים לנו גם קודם לכן. יש סרטים וסדרות שמקובל לראות בהם גורמים שהשפיעו על המציאות, גם אם לא לבד ולא במנותק ממה שמתרחש בעולם ה'אמיתי'".

לדוגמה?

"סרטים כמו "ונדטה", שמיוחסת לו השפעה על הפעילות ודרכי הפעולה של אנונימוס. בשנים שאחרי 'במבי' אפשר היה לראות ירידה דרמטית בפופולריות של ציד והתעוררות של מחאה נגד התופעה. יש גם את 'כל אנשי הנשיא' – הספר ובעיקר הסרט – כמובילים במידה מסוימת לתפיסות חברתיות אחרות בנוגע לשקיפות וליחס הראוי בין הממשל לאזרחים. וכמובן, פרסומות וקמפיינים פוליטיים שהשתמשו בכלים של תרבות פופולרית, כגון קמפיין ה'no' שהיה לו תפקיד בהפלת פינושה במשאל העם בצ׳ילה".

ומה לגבי מחאות רשת? האם יש הכרח לצאת לעולם "האמיתי"?

"נדמה לי שהמחאות המוצלחות ביותר הן אלה שבהן מה שקורה ברחוב ומה שקורה ברשת מתלכדים. לגבי השאלה אם העולם ה'אמיתי' נחוץ – אני מניח שזה תלוי במטרות. אם המטרה היא הורדת מחיר של מוצר מסוים, מן הסתם אפשר לדמיין הצלחה של מחאה בלי יציאה לרחוב. נדמה לי שלא סביר לדמיין שינוי מבני מהותי בלי שיקרה משהו גם בעולם שמחוץ לאינטרנט, לפחות נכון להיום".