האם יתחילו לגרור לכם את הרכב לפני תשע בבוקר?

עיר לכולנו דורשת להפסיק את המדיניות שמאפשרת למכוניות לחנות על המדרכה לפני 09:00 בבוקר מבלי להיגרר או לקבל קנס. סגן ראש העיר אסף זמיר מתנגד נחרצות: "זו גזרה שהציבור לא יוכל לעמוד בה"

25 במרץ 2014

ליאת צבי, אם לשלושה, חיה ברחוב ביל"ו בעיר. כשהבת האמצעית שלה החלה ללכת לבד לבית הספר, היא התחילה לראות את הדרך לבית הספר בעיניים שלה, ופתאום שמה לב לכך שחלק גדול מהמדרכות בעיר חסומות בשעות הבוקר בגלל מכוניות שחונות עליהן. כשבדקה את זה הבינה שהחניה היא אמנם לא חוקית ולעירייה יש זכות לקנוס ואף לגרור כלי רכב שחונים ככה, אבל מדיניות העירייה בעניין מאפשרת לבעלי הרכבים לחנות כך עד השעה תשע בבוקר ללא כל סנקציה.

הבעיה היא כמובן שאת הדרך למוסדות החינוך וגני הילדים עושים הילדים וההורים עד השעה שמונה בבוקר. "המצב שנוצר הוא שאני חייבת לרדת לכביש ולסכן את החיים שלי", טוענת ליאת. "מילא שמדובר בי, אבל ילדה בת תשע צריכה לעשות את זה? או אמא עם תינוק בעגלה?".

לפעוט של צבי קוראים דרור ובתקווה שהמצב ישונה לפני שהוא יגיע לגיל תשע היא פתחה לפני כחצי שנה את עמוד הפייסבוק "דרור רוצה לעבור". מאז היא לא מפסיקה לקבל עדויות למצבים דומים מכל רחבי הארץ, ובעיקר מתל אביב: "אנשים לא מפסיקים להעלות תמונות של מכוניות שחוסמות מדרכות. זה הפך לדף של הוצאת קיטור. אני גרה בעיר כבר הרבה שנים וכמובן שהתרגלתי לעומס במרחב הציבורי, אבל במקרה הזה נפרצו כל הגבולות.

"אני לא יכולה לשים את האצבע על הנקודה המדויקת בזמן, אבל באיזשהו שלב החלה התדרדרות בנושא הפיקוח והאכיפה בבקרים. לפני שמונה שנים עוד היו גוררים מכוניות שחונות על מדרכות בבוקר. להערכתי זו השפעה של סיעת הצעירים בראשות אסף זמיר, כי זו דרך עבורם לחזר אחרי קולות הצעירים".

התלונות הגיעו דרך עמוד הפייסבוק גם לאוזניה של חברת המועצה שלי דביר (עיר לכולנו), והיא החליטה לפעול בעניין. דביר, בעצמה אם לפעוטה שחיה בלב העיר, נתקלת גם היא, תרתי משמע, בתופעת החניה על המדרכה, שמפריעה לתנועת הולכי הרגל בכלל ולהורים עם עגלות בפרט. ביום שני האחרון העלתה דביר להצבעה במועצת העיר הצעה להקדים את שעת החניה המותרת לשבע, אך הצעתה נפלה. אבל היא לא מתכוונת לוותר ומבהירה כי תמשיך לנסות ולמצוא פתרון לנושא.

"המציאות בתל אביב-יפו היא מציאות מורכבת", היא אומרת. "מצד אחד יש עומס כלי רכב, אבל מצד שני המדרכות נחסמות להולכי רגל, ובמיוחד לילדים ולילדות בדרכם לגני ילדים ולבתי הספר, והדבר הזה מאלץ את הילדים לרדת לכביש – זו מציאות שאי אפשר להשלים איתה. מדיניות נכונה הנה מדיניות שלוקחת בחשבון את כל הצדדים ומאזנת ביניהם. הרצון לבוא לקראת בעלי כלי הרכב, גם אם הוא מובן, לא יכול להיות על חשבון ביטחונם של ילדים וילדות.

"לאור העובדה שגני הילדים ובתי הספר נפתחים בשעה 07:30, אני מבקשת לשנות את הנוהל העירוני המאפשר חניית רכבים על מדרכות עד השעה 09:00 בבוקר, לשעה 07:00 בנוהל. באופן כזה, גם מתחשבים במצוקה אמיתית של התושבים ומאפשרים להם חניית לילה וגם מאפשרים הגעה בטוחה של הילדים לבית הספר".

אסף זמיר מסר בתגובה כי הוא היה שמח להיות אחראי למדיניות הזו, אבל העניין החל טרם זמנו בעירייה. "המציאות כמו שהיא משרתת את רוב התושבים ומאפשרת לאלפי תל אביבים, ביניהם הורים לילדים, לחיות פה", מסביר זמיר. "שינוי המציאות הוא גזרה שהציבור לא יוכל לעמוד בה. חד משמעית".