"הבית האקדמי" מנסה להוריד את מחירי הדירות לסטודנטים

התאחדות הסטודנטים משיקה את מועדון צרכנות חדש, "הבית האקדמי", וגם תוכנית לרכישה מוזלת של דירה ביפו

חדר משלו. צילום: Shutterstock
חדר משלו. צילום: Shutterstock
10 בפברואר 2015

התאחדות הסטודנטים וחברת אנגל־שביט הכריזו השבוע על הקמת "הבית האקדמי" – הגרסה הסטודנטיאלית למועדון "חבר" של קהילת משרתי הקבע. מועדון הצרכנות החדש יאגד תחתיו 310 אלף סטודנטים בישראל, והמטרה העיקרית שלו היא הורדת מחירי הדירות שיוצעו למכירה לסטודנטים, לצד הפחתת הוצאות המימון ורף ההון העצמי הנדרש לרכישת דירה. אם הכל יילך כשורה, סטודנטים יוכלו להגשים את חלום הדירה עם הון התחלתי של כ־99 אלף ש"ח בלבד.

"הגענו למצב אבסורדי שבו סטודנט בישראל 2015 אינו מרשה לעצמו אפילו לחלום על דירה. מנתוני התאחדות הסטודנטים עולה כי 40 אחוז מההוצאה החודשית של סטודנטים היא על שכר דירה", מסביר גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים. "למרות שלכאורה סטודנט יכול לשלם משכנתה במקום שכירות, הסטודנטים לא רוכשים דירות בגלל חסם ההון העצמי. סטודנט המסיים תואר שני מוציא על שכירות כרבע מיליון ש"ח במצטבר שעוברים מכיסו לעשירונים העליונים".

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי ב־15 השנים האחרונות (1997־2012) עלה שיעור הצעירים הגרים בשכירות בצורה משמעותית, בעיקר בקבוצת הגיל של 30־39, שבה חלה עלייה של יותר מעשרה אחוזים. התשלום החודשי הממוצע על משכנתה הוא 2,965 ש"ח ואילו ההוצאה החודשית הממוצעת לשכר דירה היא 2,567 ש"ח, כלומר 398 ש"ח בלבד מפרידים בין הסטודנטים לחלום, והנתון הזה הוביל את התאחדות הסטודנטים להיכנס לתמונה.

מהסקר שביצעה התאחדות הסטודנטים עולה כי בממוצע, ההון ההתחלתי שיכול סטודנט לגייס הוא 157,387 ש"ח, וכן כי לכ־55 אחוז מכלל הסטודנטים יש הון עצמי של 50־250 אלף ש"ח. ארדיטי מוסיף ואומר: "במהלך לימודינו אני וזוגתי הוצאנו יותר מ־400 אלף ש"ח על שכירות. הכסף הזה עבר מהכיס שלנו לכיסה של בעלת הבית. כמונו, רוב הסטודנטים מאבדים סכומים אסטרונומיים. הסיבה היחידה שסטודנטים לא יכולים לקנות דירה היום היא מחסום ההון ההתחלתי, וזה מה שאנחנו שואפים לשנות באמצעות פרויקט הבית האקדמי".

היוזמה החדשה כבר מציעה לסטודנטים פרויקט נדל"ן ראשון בקצה הדרומי של יפו. הפרויקט, שקיבל את השם "יאפא", ממוקם ברחוב טוכולסקי, סמוך לים וליד המכללה האקדמית תל אביב־יפו, וכולל שישה בניינים, ואליהם יתווספו כ־108 יחידות דיור חדשות שישווקו לסטודנטים, נוסף על 96 יחידות הדיור הקיימות. מעבר לחיזוק ושיפוץ המבנים הקיימים צפויים להיבנות ממ"דים ומרפסות שמש, יוקמו חניונים תת קרקעיים ויחודשו התשתיות. דירת שני חדרים (49 מ"ר) עם מרפסת (11־20 מ"ר), חניה ומחסן קומתי תעלה בפרויקט החל מ־995 אלף ש"ח, דירת שלושה חדרים (85 מ"ר) כ־1.28 מיליון ש"ח ודופלקס של עד כ־120 מ"ר יגיע לכשני מיליון ש"ח.

הפרויקט לא חף מבעיות, כמובן: היוזמה החדשה מאפשרת לכל קרוב משפחה מדרגה ראשונה של סטודנט במוסד אקדמי מוכר לרכוש דירה בפרויקט, ולכן מתעורר החשש שהדירות הללו יגיעו לידי משקיעים. איציק אלקבץ, בעל משרד התיווך "פלורה נכסים" המתמחה בדירות באזור הפרויקט החדש, אומר: "אם הפרויקט אכן בא לדאוג לסטודנטים ולחבר'ה הצעירים, צריך לחדד את הקריטריונים, כדי לא לתת פתח למשקיעים לנצל אותו לטובתם. יש להגביר את הפיקוח, לדאוג שהוא מיושם לטובת הסטודנטים ולעשות משהו כן ואמיתי עבור אותם צעירים וצעירות שרוצים לממש את הזכות שלהם לדירה בישראל, אחרת זה רק עלול להחריף את מצוקת הדיור בקרב הצעירים".