כמה זה בשפע?

אלפי עסקאות כבר בוצעו במטבע וירטואלי חדש בשם "שפע". חלק מטרנד עולמי שמנסה לחזק את המסחר הקהילתי ולהילחם בתאגידים הגדולים

שפע ילמד אתכם ללכת מכות. מתוך אתר המיזם
שפע ילמד אתכם ללכת מכות. מתוך אתר המיזם
10 בספטמבר 2013

רוצים טיפול שיאצו? זה יעלה לכם 120 שפע. מדיח כלים קטן? 100 שפע. מישהו שישמור לכם על הכלב בזמן שאתם בחו"ל? 75 שפע. אתר אינטרנט חדש בשם O-Share ("אושר") מאפשר סחר חליפין של סחורות משומשות ושירותים שונים באמצעות מטבע דמיוני שנקרא "שפע". אל האתר, המעוצב כאפליקציה, ניתן להיכנס מהמחשב, מהסמארטפון ומהאייפד, וההרשמה אליו מתבצעת דרך קבוצת פייסבוק בשם "חברי אושר".

כבר בשבוע הראשון לפעילותו של האתר נרשמו אליו 1,400 איש, פורסמו בו 350 מודעות ובוצעו בו עסקאות בסך של 2,478 שפע. "המטרה המרכזית שלנו היא להוריד את יוקר המחיה ולהראות לאנשים כמה כוח יש לנו כשאנחנו עובדים ביחד", אומר אופיר אביגד, יזם חברתי, ממייסדי הבר קיימא ואחד משני המפתחים של האתר החדש. "בקרוב אנחנו עומדים להתחיל מהלך של חשבונות קהילתיים, שיוכלו להציע שפע תמורת התנדבות בעמותות ופעילות סביבתית".

איך עלה הרעיון?

"יש היום בעולם תנועה של קהילות שיוצרות לעצמן מטבע ייחודי כדי להילחם בתופעה שהכסף בורח מהקהילה. בכל מקום צצים סניפים של תאגידים, וכשאתה קונה בהם הכסף ששילמת יוצא דרך צינור ולא מממן את הקהילה שבה אתה חי. המטבעות האלה, הקהילתיים, הם רק בין אנשים רגילים ועסקים קטנים – אין כניסה לתאגידים".

מה בעצם ההבדל בין שפע לשקל?

"עבור המשתמש שפע הוא מטבע הרבה יותר קל להשגה משקל: בכניסה לאתר מקבלים 180 שפע מתנה, על פרסום פריט ראשון מקבלים עוד 60 וכדי להשיג עוד פשוט צריך להציע דברים שאנשים רוצים. בגלל שזו מערכת של נתינה בין אנשים רגילים ויש היצע כסף גדול, כולם מרגישים עשירים ונינוחים להוציא על מה שבא להם, וככה כל הזמן השפע עובר מיד ליד. אין כאן עניין של צבירה, חיסכון בשביל הילדים או משהו כזה – שפע נועד להיות בזרימה. בגלל זה בחרנו לו את הסמל ~".