מי הזיז את התחקיר שלי?

אתר חדש בשם nocensor מבטיח לפרסם את כל החומרים שכלי התקשורת לא רוצים שתראו

חייך! צונזרת. מתוך התחקיר על "ישראל היום"
חייך! צונזרת. מתוך התחקיר על "ישראל היום"
13 בפברואר 2013

את התחקיר של רביב דרוקר על ישראל היום פרופ' קרין נהון לא ראתה בזמן. נהון, פרופסורית לפוליטיקה של המידע מאוניברסיטת וושינגטון שחזרה לפני שנה לארץ ומצאה את מקומה באוניברסיטה העברית, הייתה בארוחת ערב אצל אחותה, והטלוויזיה פעלה ברקע כך שהיא שמעה את התחקיר בחצי אוזן בלבד. מסוקרנת, למחרת בבוקר היא מיהרה לחפש את החומר המדמם באינטרנט, אך לא מצאה אותו – ערוץ 10 נמנע להעלות אותו לרשת מטעמים משפטיים שקשורים לאפשרות לתבוע דיבה בחו"ל אם החומרים הגיעו לאינטרנט.

"סימסתי לרביב", היא מספרת, "והבנתי שצריך אתר שירכז חומרים כאלה שחשיפתם לציבור באופן קבוע ועקבי נמנעת". נהון מיהרה לעשות כמה טלפונים לחבריה העיתונאים, עורכי הדין ואנשי התקשורת (ובהם אפשר למצוא את בן כספית ומנכ"ל התנועה לחופש מידע לשעבר, רועי פלד), רתמה אותם למשימה וכך בא לאוויר העולם nocensor.org.il, אתר שנועד לאכלס חומרים עיתונאיים כמו זה של תוכנית "המקור" שכרגע הוא האייטם היחיד באתר. בשבוע הקרוב, הם מבטיחים, יעלה עוד פרסום אחד לפחות.

בפועל האתר אמור לפרסם מחדש ידיעות, מאמרים ותחקירים שכבר פורסמו ונגנזו בשל סיבות כאלה או אחרות ואינם נגישים יותר לציבור. מסיבות משפטיות, האתר לא יעסוק כרגע בתחקירים או במאמרים שלא פורסמו כלל.

מטרת האתר, לפי נהון, היא "לעודד זרימה של מידע חופשי לציבור, בלי הטייה פוליטית; לייצר שיח ציבורי בנושאים שנמנעים מהציבור ושקשה לציבור לראות את האינטרסים שמאחוריהם; ולדרוש מכלי התקשורת דין וחשבון, שיספקו הסבר טוב לצנזור חומרים שכבר עלו לאוויר".

בעצם אתם גם מסכנים את ערוץ 10 בתביעה, וגם מפרים את זכויות היוצרים.

"ערוץ 10 הוא ערוץ מסחרי אבל מפוקח על ידי רשות ציבורית ושייך לציבור. אחד מערכי הרשות השנייה הוא שמירה על ערכי הדמוקרטיה ואנחנו משרתים את הערך הזה".

ומה אם יתבעו אתכם?

"במקרה של תביעת זכויות יוצרים זה יהיה קייס מאוד מעניין לבית המשפט הישראלי להכריע בסוגיית זכות הציבור לדעת. במקרה של לשון הרע, אנחנו מלווים בסוללה של קולגות משפטנים מהמעלה הראשונה שכמו כולנו עובדים בהתנדבות. אבל אני מקווה שלא נגיע לזה".