עוד טיפ טיפה

הצעת חוק חדשה של דב חנין ועדי קול תנסה לשים סוף לניצול של מלצרים בישראל

חנין לעזרה
חנין לעזרה
14 באפריל 2013

בשבוע שעבר קבע בג"ץ כי הטיפים שמקבלים מלצרים במסעדות נחשבים לחלק מהכנסתו של המלצר, לצורך חישוב קצבת הביטוח הלאומי המגיעה לו או לשאריו ולא לחלק מהכנסתה של המסעדה המעסיקה אותו. ההחלטה של בג"ץ עוררה לחיים את איגוד המלצרים שהוקם בשנה שעברה וחבריו כבר מתכננים את הצעדים הבאים.

"הפסיקה החדשה לא משנה את המצב הקיים, שבו מלצרים אינם מקבלים שכר מהמעסיק ומתוקף כך הם גם אינם מקבלים זכויות סוציאליות. מלצרים ומלצריות רבים בתל אביב מרוויחים סכומים יפים לשעה אך סכומים אלו אינם מתרגמים לזכויות – אין תשלום על שעות נוספות, שעות שבת, נסיעות, פנסיה, פיצויי פיטורין ישיבות צוות ועוד", מסביר אלון־לי גרין, פעיל חברתי, ממובילי איגוד המלצרים.

השינוי הנדרש על ידי איגוד המלצרים הוא שינוי חקיקתי: "כדי לשנות את המצב הקיים יש לקבוע בחקיקה כי כמו לשאר העובדים במשק הישראלי – על שעת עבודה מגיע שכר עבודה. על העיקרון הפשוט הזה נאבקו אנשים עוד במאה ה־18 ובמאה ה־19, ואין שום סיבה שבעולם שהמלצרים יהיו העובדים היחידים במשק שמותר למעסיקים שלהם לא לשלם להם אגורה בעבור העבודה שלהם. ולא, הטיפ שהלקוח משאיר למלצר הוא לא שכר מהמעסיק", מוסיף גרין.

איגוד המלצרים כבר החל לפעול בשיתוף עם חברי כנסת מהאופוזיציה והקואליציה לחקיקת חוק המגן על שכר וזכויות המלצרים, והצעת חוק חדשה עתידה להיות מוגשת כבר השבוע על ידי ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה למען העסקה ישירה; וח"כ עדי קול, יו"ר הוועדה לפניות הציבור של הכנסת.

חנין מבטל את ההנחה כי חקיקה שתעגן בחוק את השכר עלולה ליצור תרעומת בקרב מלצרים אשר מרוצים מתנאי השכר הנוכחיים שלהם, ובעיקר מכך שאין הם מחויבים לדווח למס הכנסה על הכנסותיהם החודשיות: "אני מכיר את ציבור המלצרים די טוב. הרוב המכריע משתכר שכר לא גבוה ועובד מאוד קשה. רוב המלצרים שאני מכיר ייהנו חד־משמעית מהחוק. המקרה של מלצרים מיליונרים אינו משקף, מדובר בבודדים".

גרין מחזק את דבריו ומוסיף: "אם החוק יעבור, הטיפים שהלקוחות משאירים יצטרפו לשכר ויגדילו את ההכנסות של המלצרים. הטיפים יירשמו כהכנסה של המלצר ועליהן, ברמת הכנסה גבוה, ישולם מס הכנסה כשם שכלל העובדים במשק משלמים".