הדשא של השכן

בית הצעירים במזא"ה 9 הפך את הגג שלו לאתר הדגמה לחקלאות אורבנית

מי מכיר את השתיל שבקיר? חקלאות ורטיקלית במזא"ה 9
מי מכיר את השתיל שבקיר? חקלאות ורטיקלית במזא"ה 9
9 בדצמבר 2013

טרנד החלקאות האורבנית הולך ומתפשט ברחבי העולם, וגם תל אביב רוצה לעלות על הגל. עיריית תל אביב החליטה להפוך את הגג של בית הצעירים במזא"ה 9 לאתר הדגמה לחקלאות אורבנית, שנפתח כעת לקהל הרחב.

המטרה היא לעורר מודעות ליתרונות שגלומים בגידול ביתי של ירקות ופירות, ולעזור ליצור קהילה חקלאית עירונית על ידי הקניית מיומנות וידע לכל מי שמעוניין ללמוד. הרעיון מאחורי החקלאות האורבנית הוא ניצול של שטחים עירוניים שלא מנוצלים בדרך כלל – גגות, מעקות, קירות ומרפסות – ולהפוך אותם לאזורים ירוקים, יצרניים וקהילתיים.

בהתחשב בכך שכ־50% מאוכלוסיית העולם חיה כיום בערים והמספר רק הולך וגדל, היכולת להאכיל את תושבי המרכזים האורבניים הופכת לאתגר הולך וגובר. אבל זו לא הסיבה היחידה לצמיחתה, תרתי משמע, של התופעה: האוויר הנקי שמספקות אותן ריאות ירוקות, הנגשתם של מזונות טריים ואורגניים ושיקולים כלכליים – לחקלאות האורבנית יתרונות רבים, ולא פלא שמדובר כיום בטרנד עולמי שתופס תאוצה.

בברלין מתחבאות כיום כ־2500 כוורות דבורים עירוניות ובהוואנה שבקובה, למשל, 90 אחוז ממוצרי המזון הטריים של העיר מגודלים בחוות ובגינות אורבניות.

יהודית ווסט, האחראית לחינוך ולהסברה בראשות לאיכות הסביבה מטעם העירייה, מספרת כי בישראל אין מודעות לאופן הגידול ולמיקום הגידולים. "תושבי ישראל לא יודעים שרוב המזון שלנו לא מגודל בכלל בארץ, אלא מגיע לכאן בייבוא. השום שאנחנו קונים בסופר, לדוגמה, מגיע מסין", היא אומרת "זה עצוב שהמדינה שלנו, שקמה והתבססה על חקלאות, צריכה להסתמך על מוצרים שמגיעים מבחוץ. כתוצאה מכך, אנחנו נאלצים להסתמך על הובלה רבה, שמובילה לזיהום".

לאור זאת פנו במשרדה של ווסט, בשיתוף פעולה עם אגף שפ"ע (שיפור פני העיר), לקידום החקלאות האורבנית והוורטיקלית (אנכית): "דרך הרעיונות האלה אנחנו מבקשים לשים דגש על ייצור מקומי ומקיים, שיחזיר לידיים שלנו הרבה מהעבודה ויספק מוצרים טריים יותר. החקלאות הוורטיקלית יכולה לאפשר לכל אחד, גם לפלוני ואלמוני שחיים בדירה קטנה וצפופה, לגדל על הקיר החיצוני של הבניין שלהם צמחייה וירקות. למעשה, בדרך הזאת, כל ממד אדריכלי הופך להיות פלטפורמה חקלאית. רק תדמיין איך העיר הייתה נראית אם כל קיר, חצר, מרפסת וגג היו מכוסים בתבלינים, פרחים וגידולים חקלאיים".