הומלסים קוראים שירה

מה הביא מחוסרי בית בתל אביב להקריא שיר של המשורר חזי לסקלי?

צילום מסך מתוך הסרטון
צילום מסך מתוך הסרטון
22 בדצמבר 2013

המשורר חזי לסקלי, שנפטר לפני קרוב לעשרים שנה, הרבה לכתוב שירה ארס-פואטית, כלומר שירה המתייחסת לעצמה ולמלאכת הכתיבה. בשיר "שירה" מנסה לסקלי להגדיר מהו תפקידה ומקומה של השירה. הוא כותב: "שירה חייבת לדפוק בדלת / חרש או בפראות / לא לגעת בפעמון". מעניין מה הוא היה חושב על הסרטון שמתעד אנשים שאין להם לא דלת ולא פעמון מקריאים את אותו שיר חשוב.

בית הספר התל אביבי ג'אמפקאט לעריכה ואנימציה יצר את הסרטון שמציג כמה חסרי בית מקריאים את "שירה". הסרטון צולם בחודש מאי האחרון והעומד מאחוריו הוא בוגר בית הספר עידו ישורון. "הרעיון נבנה אצלי במשך תקופה", הוא מספר. "אני במקור מיובלים בצפון והגעתי לתל אביב לפני שנתיים. בתור מישהו זר שלא רגיל לעיר הגדולה היה לי ממש קשה לראות ובלתי אפשרי להתעלם מהעובדה שיש אנשים שחיים בחוץ, ברחוב, ואף אחד לא מתייחס אליהם, ואם כן אז בזלזול.

"דווקא כשרואים אותם מקריאים שירה, ששייכת כביכול לאליטה, רואים שהם בסך הכל בני אדם, ודי רהוטים. השיר עצמו גם מקבל עוצמות כשהוא מוקרא על ידם. את הרעיון קיבלתי לפני שהכרתי את השיר, וכשנחשפתי אליו ידעתי מיד שבו אשתמש לסרט. הוא מדבר אך ורק על שירה ועל מה שירה חייבת להיות, כאילו יש חוקים, כמו שאנחנו חושבים שבני אדם חייבים להתנהג בצורה מסויימת. כל שורה בשיר מקבלת הקשרים נורא חזקים כשהיא יוצאת מבן אדם שאיבד הכל".

את הרעיון הוציא ישורון אל הפועל יחד עם הצלם בני שקלובסקי. במשך יומיים הם הסתובבו בדרום ומרכז העיר, בעיקר מסביב לתחנה המרכזית החדשה והישנה וברחובות אלנבי וקינג ג'ורג', פנו לחסרי בית שפגשו והציעו להם להצטלם. "הצילומים היו מאתגרים. לפעמים הרעש ברחוב הקשה לצלם, וכמובן שלא כולם שיתפו איתנו פעולה ולא כולם אהבו את העובדה שאנחנו מסתובבים עם מצלמה", מסביר ישורון. "אבל מצאנו כמה אנשים נהדרים שהסכימו לעשות את זה. היו גם כאלה שדאגו לומר לנו שהשיר יפה ושהוא ריגש אותם. לכולם שילמנו בשביל ההשתתפות למרות שלא כולם ביקשו. חלק מאלה שלא הסכימו היו אנשים שחששו מכך שהמשפחות שלהם יזהו אותם ויראו אותם במצבם הנוכחי".

הסרטון הוא למעשה סרט הגמר של השניים במסגרת לימודיהם בבית הספר ג'אמפקאט, והוא יוקרן, לצד סרטי בוגרים אחרים, בסינמטק תל אביב בשישי הקרוב בשעה 10:00. הסרטון פורסם היום (ראשון) לראשונה מחוץ לבית הספר, וישורון מספר שכבר התחילו לזרום אליו תגובות: "הרבה אנשים פונים אלי עם שאלות על הרעיון, ההפקה, איך המשתתפים הסכימו ועוד. נראה שזה נושא שמעורר עניין, אני מקווה שזה יעורר עניין גם באנשים עצמם שחיים ברחוב".