המדיום הוא המסר

משרד הפנים ובית ביאליק כבר נפלו קורבן לראוטרים הפרטיים שמפעילה המפלגה הפיראטית כדי לשדר מסרים חתרניים. מי הבא בתור?

Wi Fi. צילום: Shutterstock
Wi Fi. צילום: Shutterstock
27 במאי 2014

פרויקט Occupy WiFi מבית המפלגה הפיראטית הישראלית נולד לו כאן בתל אביב, אבל הפעילות של אנשי הקבוצה מזכירה לנו סרט פעולה הוליוודי. קרוב ל־20 פעילים נכללים בקבוצה, ורובם תל אביבים שעוסקים במקצועות חופשיים כמו תקשורת, משפטים, היי־טק או אמנות.

מה שהם עושים די פשוט, אבל גם מבריק ויעיל ביותר: חברי הקבוצה מתמקמים עם ראוטר פרטי בתוך מקומות שיש להם התנגדות לפעילותם, ומספקים בהם אינטרנט חופשי שכל מי שמתחבר אליו נחשף למסר מסוים שמכוון נגד המקום. כך חברי הקבוצה זוכים בשתי ציפורים במכה אחת: הם גם מקדמים אינטרנט חופשי לכל, שזו אחת האג'דנות המרכזיות של המפלגה הפיראטית, וגם מעבירים באופן חתרני מסרים חשובים.

לאחרונה הם התיישבו במשרד הפנים כמו לקוחות רגילים המחכים לתורם וסיפקו אינטרנט חופשי שמי שהתחבר אליו ראה על המסך מסר נגד המאגר הביומטרי. "אם היינו באים עם שלטים או עם פלאיירים היו מסלקים אותנו", מסביר אחד מהפעילים המרכזיים, שכמו חבריו מעדיף כצפוי לא לפרסם את שמו. "אנשים מחפשים רשתות לגלוש בהן, ואם הם בוחרים ברשת שלנו – המסר שלנו מיד צץ להם על המסך".

בפעילות האחרונה שלהם חברה המפלגה לעובדי מתחם ביאליק, שמוחים בחודשים האחרונים נגד עיריית תל אביב על תנאי העסקתם. במסגרת הפעילות הגיעו חברי המפלגה לערב הפתיחה של התערוכה החדשה במקום, ובאמצעות הראוטר הפתוח שלהם העבירו לכל הגולשים בסביבה מסרים שקשורים למאבק העובדים. הם כינו זאת "קיר חמישי" במוזיאון.

פעולות רבות עוד עומדות על הפרק: חברת פלאפון שמספקת אינטרנט אלחוטי לאוטובוסים של אגד וקווים חוסמת כיום את הגישה לאתר האינטרנט קנאביס, ועל כן מתכננים חברי המפלגה לעלות לאוטובוסים עם ראוטר נייד ולהפגיש בין האתר לבין הנוסעים. "מבחינתנו זו דרך מצוינת בשביל פעילים ואקטיביסטים להפיץ מסרים", אומר אחד הפעילים. "בקרוב נפרסם מדריך שיסביר לאנשים איך הם יכולים להשתמש בעצמם בראוטרים להפצת מסרים. אנחנו רוצים שזה יהפוך לפעולה מוכרת, שאנשים יגיעו למקומות עם ראוטרים וישתמשו בהם להפצת מסרים במרחב".