הנוער העובד: תלמידים בגימנסיה הרצליה מתמודדים עם הרעב העולמי

תלמידי גימנסיה הרצליה מקדמים בעזרת הדסטארט מטרה צנועה: פתרון חקלאי לבעיית הרעב העולמית

ספירולינה. תמונה: Shutterstock
ספירולינה. תמונה: Shutterstock
29 בינואר 2015

ספירולינה, פרט להיותה מילה שכיף להגות, היא צמח דמוי אצה בעל ערך תזונתי היסטרי: עם 60 אחוז חלבון המורכב מכל חומצות האמינו ההכרחיות ורק שבעה אחוזי שומן, היא אידיאלית להתמודדות עם בעיות תת תזונה ברחבי העולם. העובדה שניתן לצרוך אותה בטבליות והיא אינה מתקלקלת בקלות ממקמת אותה בחוד החנית של המלחמה ברעב, משם היא מתבוננת על שדה הקרב עוד מ־1974. הבעיה, כרגיל, נעוצה בכסף: עלות הייצור של הספירולינה גבוהה פי 30 מייצור בשר ומוצרי חלב, ספקי החלבון העיקריים בעולם. אוכלוסיית היעד שלה – רעבי העולם – לא הופכת אותה לאטרקטיבית למחקר עבור מרבית החברות בעולם.

למזלנו, חברות שתרות אחר רווחים קלים אינן הגורמים היחידים בשוק: תלמידי הגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב טוענים שפיתחו שיטת גידול פשוטה וזולה של ספירולינה, שאותה הפיצו לתלמידים נוספים בארץ, בדרום אפריקה וברואנדה. לאור הצלחת הפרויקט הם מקווים להתרחב בזירה הבינלאומית, ולצורך כך פתחו פרויקט Headstart שבו הם מקווים לגייס מינימום של 350 אלף ש"ח לצורך הפצת ידע לקהילות שונות בעולם השלישי, הכשרת מדריכים שיוכלו להעביר את המידע הלאה ללא תלות במוקד הישראלי והמשך מחקר ופיתוח בתחום האצות התזונתיות.

אין ספק שאצות הן נושא מרתק פחות מקלפי משחק של חתולים מתפוצצים או מאלבום חדש לאמן שאנחנו אוהבים, אבל גם לתלמידים האלו מגיעה קצת אהבתי בהדסטארט, ולו רק בגלל הבושה שמתעוררת כשאנחנו חושבים על מה אנחנו עשינו בגיל 17 במקום לחפש פתרונות לרעב העולמי.

Just Spirulina Project :  headstart.co.il/project.aspx?id=13488