העתיד כבר שם: הכירו את אתר Long Bets

שבוע סוער במיוחד עבר על האתר לונגבטס, המקום שבו עשירים כמו ביל גייטס וורן באפט מתערבים על שאלות כמו: "האם לפחות בן אדם אחד שחי כיום יחיה גם ב-2150?"

כסף (אילוסטרציה). צילום: Shutterstock
כסף (אילוסטרציה). צילום: Shutterstock
22 ביוני 2014

ב־2012 התערבתי עם היזם ינקי מרגלית שעד שנת 2022 לא ימותו יותר ממיליון בני אדם כתוצאה מאירוע פוליטי אחד כגון מלחמה, מלחמת אזרחים, טיהור אתני ושאר תופינים. אם ינקי ינצח (והעולם יפסיד), אקנה לו כרטיס טיסה ללונדון. אם אני אנצח (ואני מנצח בינתיים, תודה עולם!) אזכה בחופשה חלומית בבגדד, שעד אז לבטח תהיה בירת ההיפסטרים של איחוד הדמוקרטיות הערביות (אד"ע).

עבור אלה מאיתנו שמאמינים שההיסטוריה רק התחילה, להתערב על העתיד זה כמו להתערב על כדורגל – ממש כיף. ויש אפילו אתר שמוקדש להתערבויות מסוג זה: Long Bets מבית Long Now Foundation, הקרן שמעודדת חשיבה לטווח ארוך. בין היתר הקרן בונה בימים אלה שעון ענקי שיתקתק 10,000 שנה. למה צריך לבנות שעון ענקי שיתקתק 10,000 שנה? כדי להכריע התערבויות, כמובן.

ב־Long Bets אפשר למצוא שלל התערבויות מגניבות כמו "לפחות בן אדם אחד שחי בשנת 2000 עדיין יהיה בחיים עד שנת 2150", "עד שנת 2030 יהיו טיסות מסחריות במטוסים ללא טייסים", "עד שנת 2018 היורו כבר לא יהיה המטבע הרשמי של צרפת, איטליה וגרמניה" ואפילו "היקום יפסיק להתרחב בסופו של דבר". המתערבים הם אילי הון ומפורסמים כמו וורן באפט, ביל גייטס ובריאן אינו, והסכומים נעים בין מאות למיליוני דולרים.

אבל השבוע התחוללה סערה בכוס נפץ גרגור פאן־גלקטי, כשההתערבות הראשונה שעלתה לאתר Long Bets הוכרעה לכאורה. ב־2002 התערב העתידן ריי קורצווייל עם מייסד חברת התוכנה Lotus מיץ' קאפור. קורצווייל חזה שמחשב יעבור את מבחן טיורינג, שבוחן אם אפשר להבדיל בין תגובותיהם של אדם ומכונה עד שנת 2029. בשבוע שעבר הודיעה אוניברסיטת רדינג שהתוכנה יוג'ין גוסטמן הצליחה לשטות ב־33 אחוז מ־30 השופטים כשהתחזתה לנער אוקראיני בן 13. לכאורה. קאפור חייב עכשיו 20 אלף דולר לקורצווייל.

אלא שקורצווייל מיהר להודיע שהוא דוחה את איחולי הניצחון, שכן לא היה שום ניצחון. "זאת לא חוכמה להעמיד צ'טבוט (רובוט שמצ'וטט, ע"כ) שמתחזה לילד בן 13, ועוד לילד בן 13 שאנגלית אינה שפת האם שלו", כתב קורצווייל בבלוג שלו. "אני שוחחתי בעבר עם הצ'טבוט יוג'ין גוסטמן ולא התרשמתי. יוג'ין לא זוכר את מהלך השיחה, חוזר על עצמו מילה במילה ולעתים קרובות מגיב בנונסנס האופייני לרובוט".

גם אני לא זוכר את מהלך השיחה, חוזר על עצמי מילה במילה ולעתים קרובות מגיב בנונסנס. אימא, אני, רובוט?