הצעת חוק חדשה מגינה על חברת התמלוגים ליוצרים

הצעת החוק של מירב מיכאלי ועמרם מצנע מבקשת לעגן בחוק את פעילות תל"י, חברת התמלוגים של יוצרי הטלוויזיה והקולנוע בישראל, זאת בעקבות התנגדותן של זכייניות ערוץ 2 להמשך פעילות החברה

2 בינואר 2014

הצעת החוק לניהול משותף של זכויות יוצרים הוגשה אתמול לכנסת. ההצעה הוגשה מתוך רצון להגן על פעילות תל"י, חברת התמלוגים של התסריטאים והבמאים בישראל. בית הדין להגבלים עסקיים צפוי להכריע החודש האם תוכל תל"י להמשיך בקיומה, לאחר שזכייניות ערוץ 2, קשת ורשת, וחברת פרטנר, פנו לבית הדין בבקשה להפסיק את פעילותה בטענה היא פועלת כמונופול. בהצעה, אותה הגישו חברי הכנסת מירב מיכאלי ממפלגת העבודה ועמרם מצנע מהתנועה, נקבע כי היוצרים יוכלו להקים תאגיד כדי לגבות יחד את זכויות היוצרים על השימוש בעבודותיהם מגופי השידור, והיא אף מתייחסת לטיפול במצבים של מחלוקת בין הצדדים.

"הפנייה לרשות להגבלים עסקיים מייצרת מצב אבסורדי בו כאשר משודר סרט, המוסיקאי יקבל תמלוגים, התמלילן של שיר יקבל תמלוגים, השחקן, הזמר והנגנים יקבלו תמלוגים, חברות התקליטים יקבלו תמלוגים ורק לגבי היוצרים המרכזיים של הסרט, התסריטאי והבמאי יש ערעור על הזכות שלהם לתמלוגים", הסבירו יוזמי הצעת החוק. "הואיל ומדובר באפליה בין תסריטאים ובמאים ליוצרים אחרים, מוצע להסדיר את מעמדם של יוצרים אלו במסגרת תאגידים לניהול משותף של זכויות יוצרים ומבצעים". על הצעת החוק חתומים גם יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד ח"כ יריב לוין, ח"כ גילה גמליאל (הליכוד-ישראל ביתנו), ניצן הורוביץ (מרצ) וח"כים מטעם מפלגת העבודה נחמן שי ואיתן כבל.

חברת תל"י, שפועלת משנת 2000, כוללת כ-1700 יוצרים והם גם בעלי המניות שלה. לחברה הסכמי רישיון עם גופי שידור, חברות סלולר ועוד, מהם היא גובה את התמלוגים עבור השימוש ביצירותיהם של חבריה. בעקבות פניית הזכייניות לבית הדין התקיים ביום ראשון האחרון כנס חירום של איגודי היוצרים השונים בישראל, בו נחכה גם ח"כ מיכאלי. לאחר הכנס הפגינו יוצרים מול משרדי הנהלת הזכייניות ברמת החייל, כשפיהם מכוסה בסטיקרים עם הסיסמה "#אני מונפוליסט". בניגוד לקשת, רשת ופרטנר, גורמים רבים הביעו את תמיכתם בפעילות תל"י, בהם שרת התרבות לימור לבנת, רשות השידור, ערוץ 10 וחברת Yes.

שרת התרבות לימור לבנת פנתה השבוע במכתב אל הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דוד גילה, בו הביעה את תמיכתה בתל"י: "עמדת משרדנו היא כי אין תחליף לתמלוגים אשר מאפשרים לתסריטאי והבמאי להינות ולו במעט מהצלחת יצירתו, הצלחה שהביטוי המוחשי שלה הוא השימושים שעושים ביצירתו". עוד כתבה כי "מן השטח עולה באופן ברור ומהימן כי קיימת תחרות עזה בין היוצרים האורקוליים וכי קיומה של תל"י לא העיב ולא במעט על קיומה של תחרות זו ועוצמתה".