הקהילה הטרנסג'נדרית מציינת את יום הזיכרון השנתי

יום הזיכרון הטרנסג'נדרי יצוין השנה בטקס שיזמו בני נוער, ובנימה אופטימית במפתיע

מצעד יום הזיכרון הטרנסג'נדרי בהוליווד. צילום: Getty Images
מצעד יום הזיכרון הטרנסג'נדרי בהוליווד. צילום: Getty Images
19 בנובמבר 2014

שנת 2014 הייתה שנה משמעותית לקהילה הטרנסג'נדרית בישראל. ארגון "מעברים" החדש פעל לקידום זכויות והעצמה של טרנסג'נדרים, לצידו של "פרויקט גילה" הוותיק יותר, ובנוסף נרשמו שני ציוני דרך משמעותיים. הראשון הוא עדכון הנהלים של הוועדה לשינוי מין שיקלו על המבקשים לעבור ניתוח או שינוי הורמונלי. השני הוא הפגנה נגד אלימות כלפי נשים טרנסג'נדריות שהתקיימה בינואר 2014, והוציאה לרחובות דרום תל אביב יותר מ־1,000 איש. בימים אלה קוראים שני פעילים בולטים בקהילה – אלישע אלכסנדר וגאיה פולת, להעמיד במרכז מצעד הגאווה הקרוב את הקהילה הטרנסג'נדרית, בעצומה אינטרנטית שצברה עד כה כ־500 תומכים.

לקראת סוף השנה האזרחית מציינת הקהילה הטרנסג'נדרית את יום הזיכרון הקהילתי. היום (חמישי) ייערך במרכז הגאה טקס לזכרם של קורבנות אלימות מתוך הקהילה. יום ציון זה נקבע לזכרה של ריטה הסטר, אישה טרנסג'נדרית אמריקאית שנרצחה בשנת 1998. היעדר העניין הציבורי והמשטרתי (הרצח של הסטר לא פוענח עד היום) הוביל את הקהילה בסן פרנסיסקו לקבוע את התאריך כיום זיכרון שבו מתקיימת צעדת נרות או לפידים. בשנה החולפת נרצחו ברחבי העולם יותר מ־200 חברי קהילה, מרביתם נשים טרנסג'נדריות שחורות.

את הטקס יובילו השנה קבוצת הנוער טרנס במרכז הדור הבא, שהוקמה אף היא בשנה האחרונה. בקבוצה פעילים כעשרה בני נוער טרנסג'נדרים, שנפגשים פעם בשבוע לפעילויות שונות, ובטקס הם יעלו סוגיות שייחודיות לטרנסג'נדרים צעירים המתמודדים עם מערכת החינוך, כגון הרצון להשתמש בשירותים המתאימים למגדרם או השתתפות בשיעורי ספורט בהתאם למגדר שלהם. למרות המאבק היומיומי להכרה בזהותם, מארגני הטקס מבקשים לשמור על רוח אופטימית.

"בבית הספר שאני לומד בו קיבלו את הזהות שלי", מספר עדי כהן (16) מרמת גן, ממארגני הטקס. "ביום הראשון שלי בכיתה המחנך הציג אותי בלשון נקבה ומיד תיקנתי אותו. הוא התנצל ומאותו רגע קיבלו אותי בצורה מדהימה ואפילו עזרו בהתמודדות עם המשפחה. הטקס שבנינו ישלב סיפורים אישיים על אפליה וטרנספוביה, אבל גם על קבלה. החיים שלנו מורכבים מכל מיני סוגים של זיכרונות, ואנחנו רוצים להעביר מסר ששווה לזכור גם את החוויות החיוביות, ולא רק את הכאב. זה לא יהיה טקס ממלכתי רגיל, כמה טקסי זיכרון את מכירה שכוללים מופע דראג?".

טקס יום הזיכרון הטרנסג'נדרי, 20.11, 19:00, המרכז הגאה, גן מאיר