הקרב על הגבעה

תושבי גבעת עמל הפגינו השבוע מול ביתו של ראש העיר והתבצרו בבית משפחת ציון שהייתה אמורה להתפנות לטובת "מגדלי פלאזה" של יצחק תשובה. דיון חירום מיוחד התקיים בכנסת

תושבי גבעת עמל מפגינים מול הבית של חולדאי. צילום: בן קלמר
תושבי גבעת עמל מפגינים מול הבית של חולדאי. צילום: בן קלמר
9 בינואר 2014

שבוע מלא התפתחויות עבר בגזרת המאבק של תושבי גבעת עמל הוותיקים נגד פינויים לצורך הקמת "מגדלי פלאזה" של יצחק תשובה. לקראת תאריך צו הפינוי שניתן למשפחת ציון המתגוררת בשכונה, שתוכנן ליום שלישי השבוע, החריפו התושבים את המאבק וקיימו הפגנה מול ביתו של ראש העיר רון חולדאי בשכונת תל ברוך צפון.

למפגינים, שנשאו שלטים שעליהם נכתב "גבעת עמל דורשת צדק חברתי", "בן גוריון נתן וחולדאי לקח", "יחד נגרש את תשובה הפולש", לא נודע אם חולדאי היה בבית בזמן ההפגנה, ולפניית Time Out לא ניתנה תגובה בנושא.

להפגנה אמנם לא הגיעו אנשי ציבור וחברי אופוזיציה אבל לביתם של משפחת ציון הגיעו בשבועות האחרונים מאות תומכים ועשרות מהם התבצרו בבית עם מכל גז לקראת הפינוי הצפוי, שלבסוף לא התרחש במועד שבו תוכנן, כנראה בגלל המשך ההתדיינות בנושא בכותלי בית המשפט ובכנסת.

באותה שעה שבה התכנסו הפעילים בבית משפחת ציון, נערך בכנסת דיון חירום בוועדה מיוחדת שהוקמה לטיפול בעניין לפני חודשיים ושהחלה לעבוד במרץ. בין החברים בוועדה נמצאת ח"כ איילת שקד שגדלה וחיה בשכונת בבלי הסמוכה, שמכירה אישית חלק מבני המשפחות, ומעורבת מאוד בתקופה האחרונה בנושא. "הדיון צריך להיות על גובה הפיצוי, זה ברור לכולם", היא אומרת. "בינתיים ננסה לעצור את הפינוי על ידי הפעלת לחץ על עיריית תל אביב. היא הגוף שיכול לעצור עכשיו את ההליכים ולהתערב לטובת התושבים".

לדבריה, אנשי חברת הבנייה של תשובה לא עונים לפניותיה ובכוונתה לפנות ישירות לראש העירייה חולדאי ולסגניתו מיטל להבי, כדי שישיגו הסדר בין היזמים לבין התושבים, שחיים במקום עשרות שנים בלי זכויות אמיתיות על הקרקע. להבי, שגם ביקרה אצל משפחת ציון השבוע, אומרת שמדובר בעוול שתחילתו לפני שנים.

"הרשויות לא מוצאות את האחראים לעוול הזה אבל אי אפשר לצפות מהעירייה שתעצור את הפינוי", היא טוענת. "אנחנו לא מתערבים נגד הפינוי כי הוא חוקי והעניין נדון בבית המשפט. לטווח הארוך יותר אני פועלת ליצירת נוהל ברור במקרים דומים. אבל אין לי נס לדווח עליו או בשורות משמחות למשפחת ציון". הח"כים דב חנין וניצן הורביץ, שגם הם חברים בוועדה, שלחו מכתבים למפקד המשטרה ולמנכ"ל חברת הבנייה כדי לנסות למנוע את הפינוי.

תגובת עיריית תל אביב: "סוגיית פינוי המחזיקים השונים בגבעת עמל הינה מחלוקת משפטית בין התושבים לבעלי הקרקע, אשר נמצאת בערכאות שיפוטיות, לרבות בית המשפט העליון, קרוב לשני עשורים, ורק בית המשפט הוא הגורם שיכול לברר לעומק למי יש זכויות ולמי מגיע פיצוי".