הקרב על החוף: ועדת התכנון המחוזית פסלה חלק בעסקת הדולפינריום

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בתל אביב פסלה חלק מעסקת הדולפינריום השנויה במחלוקת. המתנגדים טוענים: ההחלטה משמחת אך לא מספקת

מתחם הדולפינריום. צילום: אביחי טייכר
מתחם הדולפינריום. צילום: אביחי טייכר
28 בדצמבר 2014

בעקבות לחץ ציבורי החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בתל אביב לבטל את עסקת הדולפינריום. במסגרת העסקה אמור היה איש העסקים יוסף בוכמן להעביר לעיריית תל אביב את מתחם הדולפינריום שבבעלותו, ולקבל בתמורה שני מגרשים מול המתחם, ששווים פי שלושה מהשטח שברשותו. הוועדה קבעה שההסכם אינו מידתי והחזירה את הדיון לוועדה המקומית, שתכריע בדבר עתידו של מבנה הדולפינריום. עם זאת אישרה הוועדה את הקמתם של שני המגדלים מול הדולפינריום, עם הגבלות חדשות: גובה המגדלים לא יעלה על 25 קומות (בתכנון המקורי היו 28 קומות), ובעלי המגדלים מחויבים להוסיף למגדלים 900 מ״ר של שטח ציבורי למתחם שייבנו ולהקים בו 300 מקומות חנייה ציבוריים.

מבחינתם של מובילי המאבק נגד העסקה – התנועה לאיכות השלטון, ועד תושבי נווה צדק וחברת מועצת העיר שלי דביר – מדובר בהחלטה משמחת אך לא מספקת. הם מבקרים את האופן שבו ניהלה העירייה את ההסכם עם בוכמן, בטענה שאין זה סביר שבוכמן יקבל קרקע המוערכת ב־1.3 מיליארד ש"ח תמורת העברת הבעלות על מתחם ששוויו רק 42 מיליון ש"ח. גם לאחר תשלום המסים, ששיעורם הצפוי הוא 81 אחוז משווי הנכס, עדיין מדובר במתנה של כ־250 מיליון ש"ח לבוכמן, וכל גורם אחר היה משלם מחיר מלא בעד הקרקע. מובילי המאבק התנגדו גם לשינוי התב"ע (תוכנית בניין עיר) של המתחם – משטחים ציבוריים וירוקים לשטחים המיועדים למגורים ומלונאות – וניסו להילחם בהמשך בניית מגדלים בסמוך לקו החוף של תל אביב בגלל הנזקים הסביבתיים וחסימת הים שתגרום הקמתם.

בשיחה עם שלי דביר, יוזמת המאבק וחברת מועצת העיר, היא נשמעת שמחה על החלטת הוועדה אך טענה שמבחינתה המאבק טרם הסתיים: "פסילת העסקה היא הישג גדול, לא מבחינת התכנון אלא מבחינת טוהר המידות והמלחמה בשחיתות. הוועדה קיבלה את הטענה שלנו שבעסקת חילופי הקרקעות קיים פער עצום ובלתי מידתי. אלמלא ההתנגדות שלנו לעסקה, זה פשוט היה עובר והעין הציבורית הייתה מפספסת את זה. אנחנו לא מתכוונים לוותר גם מבחינת התכנון, כי הקמת המגדלים למגורים תשלים את החומה שחוסמת את הים בפני העיר, ותהיה פגיעה בשטח ששייך לציבור – שטח שאפשר לבנות בו בית ספר, בריכה ציבורית או מתנ״ס. המשאב הנדיר ביותר במרכז העיר הוא קרקע, וצרכי האזור אינם עוד מגדל. בעיר שבה יש מיליארדים בקופה הציבורית, צריך לשקול שיקולים ציבוריים שאינם בהכרח שורת הרווח. אנחנו מתכוונים לערער על החלטת הוועדה באספקט התכנון".

מתחם הדולפינריום. צילום: אביחי טייכר
מתחם הדולפינריום. צילום: אביחי טייכר

מנחם לייבה, מנכ"ל עיריית תל אביב־יפו, יוצא נגד מתנגדי העסקה ונגד ההאשמות להסכם לא ראוי. לטענתו הציבור צריך דווקא לתמוך בה: "המתווה של החוזה המשולש בין המדינה, העירייה והיזם הוא ההסכם הצודק והנכון ביותר למען הציבור. כל המתנגדים לעסקה לא מבינים את המורכבות של ההסכם הזה ואף עלולים לפגוע באינטרס הציבור. ההסכם המקורי משנת 2003 מייצר את האיזונים הצודקים ביותר. כל אפשרות אחרת להסכם תביא למצב שבו הגופים הציבוריים ייפגעו. מי שלא מבין את זה חי במציאות מדומה, צריך להבין שהדקויות חדות ומקצועיות מאוד. לנו חשוב להיפטר ממתחם הדולפינריום, שהפך לפצע אורבני בעיר ואנחנו מסתכלים על זה דרך עיני הציבור ותושבי העיר. אין הסכם טוב יותר, ואם האיחוד וההסכם המשולש המקורי לא יהיו אנחנו נמשוך את התוכנית".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, הוועדה המחוזית לא החליטה לבטל את העסקה עם חברת השער לישראל בע"מ ואף אישרה את התכנית שהוצגה בפניה. הוועדה המחוזית החליטה לבטל את טבלת האיחוד והחלוקה ואת טבלת ההקצאה שצורפה לתכנית, וקבעה כי התנאי להוצאת היתרי בניה יהיה הגשת תכנית מחודשת לאיחוד וחלוקה בסמכות מקומית במקום. חשוב לציין כי תכנית הדולפינריום היא חלק מהמאמץ העירוני לפתוח את טיילת החוף, לכל אורכה, מהרצליה לבת ים. מדובר במאמץ נרחב שכלל בינוי ופיתוח של חסמים רבים שהיו לאורך הטיילת: גשר רדינג, נמל תל אביב, בריכת גורדון, מדרון יפו ועוד. אנו מקווים שתכנית הדולפינריום תסלול את הדרך להסרת מפגע הדולפינריום לשם פתיחת הטיילת לרווחת הציבור".