חלום המטרופולין: מה חושב רון חולדאי על חיבור תל אביב – בת ים?

עיריית בת ים רק רצתה סיוע בכיסוי הגירעון שלה, אבל הדרישה הזאת התניעה את המהלך שעשוי להביא לצירופה לתל אביב. אם זה היה תלוי בחולדאי, זה היה קורה כבר אתמול

רון חולדאי (צילום: נמרוד סונדרס)
רון חולדאי (צילום: נמרוד סונדרס)

בחודשים האחרונים עומד על הפרק איחוד רשויות של תל אביב ובת ים. ראש העיר רון חולדאי, מצדו תומך באיחוד רשויות של תל אביב עם בת ים, חולון, רמת גן, גבעתיים, בני ברק ושאר הערים שצמודות לתל אביב. דעתו בנושא זהה למחשבה שעוברת בראשו של כל תייר שמביט בגוש דן מהמטוס, רגע לפני שנוחת בנתב"ג: איך ייתכן שמרבד האורות הזה שפרוש מתחתי אינו עיר אחת? חולדאי מאמין שכמו באירופה ובארצות הברית, גם תל אביב צריכה לעבור להיות מטרופולין אחד שכולל את כל הערים של גוש דן. רשות אחת גדולה תאפשר לעומד בראשה הרבה יותר עצמאות בהתוויית תהליכים בתחומים השונים.

בעירייה מעריכים שיש סיכוי גדול יותר למימוש חלומו של חולדאי בנושא התחבורה – העברת סמכויות מידי משרד התחבורה לידי הרשויות המקומיות בגוש דן שלשיטתו תאיץ את בניית הרכבת הקלה, למשל – אם תל אביב תאוחד עם בת ים ובהמשך עם ערים נוספות.

אז חולדאי בעניין של איחוד כבר הרבה שנים, אבל מה ששם את הרעיון על השולחן בסיבוב הנוכחי היא עתירה של עיריית בת ים לבג"ץ ב־2014. לבת ים יש גירעון מצטבר של כ־2 מיליארד ש"ח, והיא מתקשה לשלם משכורות לעובדי עירייה. בפנייתה לבג"ץ דרשה עיריית בת ים משר הפנים דאז, גדעון סער, להעביר לידיה חלק מההכנסות של תל אביב, חולון וראשון לציון בשם ערך הצדק החלוקתי. בבת ים טענו שעירם נהנית מפחות שטחי מסחר ועסקים מאשר השכנה מצפון, מה שמניב לה הרבה פחות הכנסות. מבחינת חולדאי, העתירה הזאת הייתה התפרצות לדלת פתוחה ולכן הוא מיהר להשיב לבג"ץ שתל אביב מסכימה שבת ים צריכה לקבל עזרה, אבל הוא דורש שזו תוגש בדמות איחוד רשויות ולא על ידי מענק חד פעמי.

בת ים. צילום: gettyimages
בת ים. צילום: gettyimages

כבר כמה חודשים שמתקיים משא ומתן בין נציגי עיריית תל אביב־יפו, עיריית בת ים ומשרדי הפנים והאוצר. בשיחות דנים הנציגים בעיקר בשלושה נושאים: הפן הכספי של האיחוד, כשעיריית תל אביב־יפו דורשת שהאוצר יעביר תקציב מיוחד של כ־2 מיליארד שקלים וחצי לתקופה של עשר שנים שנועד לטפל בגירעון המצטבר של בת ים; הפן הפוליטי, כשבת ים מעוניינת לשמור על שתי מועצות עיר נפרדות למרות האיחוד כדי שתושביה, ששונים בערכיהם ובתפיסתם מתושבי מרכז תל אביב, יוכלו להשפיע ולעצב את חייהם. עיריית תל אביב־יפו מתנגדת לדרישה זו ומתעקשת על עירייה אחת ומועצת עיר אחת; והפן של העיתוי, שכן המטרה היא להשיג הסכמה על איחוד בחודשים הקרובים ולבצע אותו בתחילת 2018, לפני הבחירות המוניציפליות שאמורות להתקיים באוקטובר של אותה שנה. בעיריית תל אביב־יפו להוטים להשיג הסכמה במהירות כי חוששים שדחיית המגעים לאחרי בחירות 2018 היא בגדר הימור. בינתיים ביקש שר הפנים אריה דרעי לפני כשבועיים ארכה של 90 ימים נוספים כדי להודיע על החלטתו.

אם האיחוד אכן ייצא לפועל לפני הבחירות הוא יהפוך אותן למסקרנות מאוד. בת ים תוסיף כ־160 אלף תושבים למשוואה, ומדובר בציבור שלאו דווקא יתמוך בחולדאי, איש מפלגת העבודה, ועשויים לעזור למועמד מטעם הליכוד, אם כזה יבחר לרוץ, לנצח בבחירות. אלא שאיש לא יודע אם חולדאי ינסה להיבחר שוב ב־2018, כך שהכל פתוח. מה שברור הוא שמטרופולין כל גוש דני מסתמן כהישג שחולדאי מעוניין להשאיר כמורשת לאחר פרישתו מהפוליטיקה העירונית.