חי בלילה: מלך הלילה, שירזי, חוגג חצי יובל של מסיבות

השבוע יחגוג שמעון שירזי חצי יובל בסצנת חיי הלילה. רגע לפני, הוא נזכר ברגעים הקשים והמרגשים

שירזי. צילום: פיני קיסלוק
שירזי. צילום: פיני קיסלוק
8 בינואר 2015

שמעון שירזי לא קיבל את התואר "מלך הלילה של תל אביב" על מגש של כסף. כשנכנס אל הסצנה בתחילת הניינטיז ציפתה לו עבודה קשה, שלא הפכה פשוטה עם השנים: "אני זוכר שהייתי הולך לגן העצמאות ומחלק שם פליירים. הייתי יחצ"ן נחוש ועקשן, וככה גם נשאבתי אל תוך העולם הזה. זה תחום סיזיפי וקשה, אתה צריך להמציא את עצמך כל פעם מחדש ועדיין להיות רלוונטי ואקטואלי, וזה אף פעם לא נעשה קל יותר", מסביר שירזי.

בסוף השבוע הקרוב יסכם שירזי 25 שנות עשייה במסיבת יום ההולדת המסורתית שלו באומן 17. 25 שנים בתחום הלילה מביאות איתן לא מעט ויתורים וקשיים, ושירזי מספר כי אחד הגדולים שבהם הוא הקושי למצוא אהבה, לתחזק מערכת יחסים ולפתח תא משפחתי.

כשאתה מביט אחורה על 25 השנים האחרונות, אתה חושב שאולי עשית ויתורים גדולים מדי?

"ברור. החצי הראשון של החיים שלי היה מסיבה אחת גדולה. המסיבות במועדון גלשו הביתה, ולא היה לי רגע אחד לבד. הלילה שואב אותך, ואולי בגלל שהייתי כל כך עסוק כל השנים האלה, לא הצלחתי למצוא אהבה. הייתי כל הזמן עסוק בלארח וזה התפספס. היום יש לי הרבה יותר נחת. אני עדיין מייצר את הדברים, אבל מצליח גם להביט עליהם מהצד. אני נותן הרבה יותר זמן לגוף, לבריאות, לתזונה נכונה".

אם יכולת לחזור בזמן, היית משנה את סדר העדיפויות שלך?

"אני לא יודע. אנשים רואים את הלילה כדבר שיכול להפריע לאהבה, כעולם מלא בזימה וסקסואליות, מקום אפל שמטשטש את הדבר הזה שנקרא זוגיות, זו הסתכלות סטיגמתית לדעתי. יש זוגות שהכירו אצלי והייתי בחתונה שלהם, והם ממשיכים לבוא ולבלות אצלי. זה מאוד אינדיבידואלי, אם יש אהבה חזקה שום דבר לא מפריע. היום אני מרגיש שיש לי מקום לאהבה וזוגיות יותר מאי פעם, אני מחכה בזרועות פתוחות ורחבות, כרגע זה הדבר שיביא לי נחת. אני רוצה להעניק את החום הזה למישהו – לילד, לאהבה ולשניהם".

שירזי. צילום: אוהד רומנו
שירזי. צילום: אוהד רומנו

ההיסטוריה שעשה שירזי בחיי הלילה של קהילת הלהט"ב בתל אביב הייתה רצופה רגעים מרגשים, אבל רגע אחד זכור לו במיוחד – מסיבת אפטר פורים בשנת 1997.

"המשטרה נכנסה בלי צו וביקשה לסגור את המסיבה. היינו סגורים בתוך המועדון שלוש שעות, כשלמעלה מ־200 בליינים לא הורשו להיכנס. ממש התרגשתי כששמעתי את קולות העידוד של הבליינים מבחוץ שקראו 'שירזי, אל תיכנע!', והיה עוד יותר מרגש לראות את הרייב הענק שנוצר מחוץ למועדון. אף אחד לא הלך הביתה, הם התחילו להשמיע מוזיקה מהמכוניות, ולרקוד ברחוב סלמה. זה היה מחזה סוריאליסטי שרק חיזק בי את התחושה שאני צריך להמשיך לעשות את מה שאני אוהב. תמיד נלחמתי על החזון שלי, גם כשניסו לכופף אותי מבחינה בירוקרטית. כשסגרו לי את האפטרים בתל אביב, עברתי לירושלים, ואיתי כל הקהילה הגאה. למרות שאומרים שגייז לא נאמנים, אני דווקא מרגיש שבורכתי בקהל נאמן ומחבק, וזה עד היום מרגש אותי".

מה הרגע הכי קשה שזכור לך?

"דמיין לעצמך איך זה מרגיש לנסוע למועדון ה־TLV, כשדי.ג'יי שהבאת מחו"ל נמצא בדרך לשם, ולשמוע על פיגוע בדולפינריום. תאר לך כמה קשה לשמח ולהרים מסיבה כשכולם עם מסיכות אב"כ. היו לא מעט רגעים קשים, ביניהם הרצח המזעזע בבר נוער, אבל הרגע הכי קשה שאני זוכר היה דווקא בפיזור של פסטיבל הוויגסטוק ב־1998. שוטרים הגיעו לפנות אותנו מגן העצמאות כי טענו שחיללנו את השבת, בעוד שהשעה הייתה 16:00 והשבת עדיין לא נכנסה. החלק היותר כואב היה שהם הגיעו לשם עם כפפות גומי. היה קשה לעכל את החשיבה החשוכה של המשטרה, שחשבה שכולנו נגועים באיידס. זה רגע שמוחץ לך את הלב".

העוסקים בתחום הלילה חוטפים לרוב ביקורות לא קלות, והחיבור בין הקהילה הגאה ללילה גם הוא לא חף מסטיגמות. חשוב שהצלחת לנפץ את הסטיגמות הללו?

"הסטיגמה על חיי הלילה היא סמים, אלכוהול וזיונים, ואני הראיתי שאפשר גם אחרת – הבאתי את האמנות, התיאטרליות והייחודיות. נורא עצבן אותי שמסתכלים על זה ככה, זו תרבות לכל דבר".

[interaction id="54ae4f3acd7e120f0d0422a5"]

הראיון מסתיים ושירזי עדיין לא מוכן לחשוף את הגיל שלו. עבור רבים הוא ילד נצחי, תמיד נוכח במסיבות ותמיד חדור מוטיבציה ואדרנלין במירוץ אחר הקונספט למסיבה הבאה. "אתה חושב שאם לא היית עובד בלילה", אני שואל, והוא מיד משלים: "היו צריכים להמציא מישהו כזה". בכלל רציתי לשאול האם ראה את עצמו עובד בתחום אחר, אבל אני מבקש נימוק למשפט שיצא מפיו.

הוא מסביר ומסכם: "היו צריכים להמציא מישהו כזה, שיש לו ויז'ן, שמביא את זה מהבטן. בונה ארמונות, משקיע, נותן, חי ונושם לילה. דמות שלא הכל ברור לה מאליו, והיא נעה ומתאימה את עצמה למצב כמו זיקית. מישהו שלא הכסף הוא מה שמניע אותו, אלא החלום הגדול".

ליין ה־FFF  חוגג יום הולדת לשירזי עם די.ג'יי GSP, שישי, 9.1, האומן 17 (אברבנאל 88)