חלומות אורבניים: בוגרי בצלאל ממציאים את תל אביב מחדש

תערוכת הגמר של המחלקה לאדריכלות בבצלאל הציגה כמה פרויקטים שממציאים מחדש לוקיישנים תל אביביים. בקרוב אצלנו? לא היינו בונים על זה

הפסאז' בהרצל. מתוך פרויקט הגמר של אלכסנדרה קונגרוב
הפסאז' בהרצל. מתוך פרויקט הגמר של אלכסנדרה קונגרוב
3 באוגוסט 2014

כיכר המדינה – נטלי סאיגו

כיכר המדינה היא הכיכר הגדולה בתל אביב, אך כפי שמוכיחה סאיגו בפרויקט שלה – רוב ימות השנה היא ריקה ומשוועת לפעילות ציבורית שתחזיר לה את החיוניות. סאיגו ביקשה ליצור מעין טבעת, חלקה מעל הכיכר וחלקה מתחתיה, שתיצור מרחב ציבורי נוסף סביב הכיכר, ותמשוך את תושבי העיר להגיע אליה ולהפוך אותה לאזור דינמי ושימושי. למרבה הצער, לעיריית תל אביב לא דחוף להפוך את הכיכר למתחם עירוני טרנדי ולוהט, שכן על שטח זה בדיוק כבר מתוכננים להיבנות שלושה מגדלי מגורים בני 40 קומות.

כיכר המדינה. מתוך פרויקט הגמר של נטלי סיאגו
כיכר המדינה. מתוך פרויקט הגמר של נטלי סיאגו

הילה שרה סימון – גבול יפו־תל אביב

פרויקט המתעסק אף הוא במרחבים עירוניים בעייתיים הוא ״קומת קרקע בעיר העתידית״ של הילה שרה סימון. הנחת היסוד שלו היא שהרחוב בעיר הולך ומתרוקן, תהליך שילך ויגבר בשנים הקרובות כתוצאה משינויים טכנולוגיים, תקשורתיים ותחבורתיים שונים. על פי סימון, מצב זה מצריך היערכות מחודשת לתכנון קומת הרחוב בערים, ולשם כך היא בוחנת מחדש את אזור התפר שבין יפו לתל אביב, כלומר מתחם נגה, שדרות ירושלים, מתחם התחנה ונווה צדק. התכנון: הקמת קומפלקס מרשים וגדול של כמה בניינים, שיוצר מעין קרקע פתוחה ורציפה עם מגוון פונקציות: מגורים, מסחר, תרבות ועוד. העבודה מנסה למחוק את ההפרדה המסוימת שקיימת היום בין יפו לתל אביב בכך שהיא יוצרת המשך ישיר בין השתיים, ולמעשה ממזגת ומאחדת ביניהן.

גבול יפו-תל אביב. מתוך פרויקט הגמר של הילה שרה סימון
גבול יפו-תל אביב. מתוך פרויקט הגמר של הילה שרה סימון

דניאל זיס – נווה שאנן

שכונת נווה שאנן, העומדת במרכז אחד הפרויקטים המעניינים שהוצגו השנה, היא אזור מאתגר במיוחד שמאכלס זהויות רבות ומגוונות. רוב תושבי השכונה שייכים למעמד סוציו־אקונומי נמוך וחלקם הגדול פליטים או מהגרי עבודה. מאז נפתחה התחנה המרכזית בשנת 1993, הידרדר האזור כולו בשל חילופי אוכלוסייה, התבלות המבנים והזנחתם וחוסר השקעה של העירייה בתשתיות ושירותים קהילתיים. זיס תכנן בניין לדוגמה בשכונה, שאמור לשמש דגם למגורים שישפרו את תנאי החיים ויאפשרו ל״אנשים השקופים״ בשכונה תנאי מחיה נוחים וטובים יותר.

נווה שאנן, מתוך פרויקט הגמר של דניאל זיס
נווה שאנן, מתוך פרויקט הגמר של דניאל זיס

אלכסנדרה קונגרוב – הפסאז' בהרצל

הפרויקט ״הפסאז׳ החדש״ נעשה במסגרת ״סדנת ירושלים לשימור״, אך תוכנן דווקא ללב תל אביב. לאחר שערכה מחקר מעמיק על פסאז'ים ברחבי העולם ובארץ, הבינה קונגרוב כי הגורם המכריע להצלחתו של הפסאז' היא אדריכלות נכונה, והיא שואפת להחזרת הפסאז'ים לסדר יום העירוני. המרחב החדש שתכננה שואב השראה מהפסאז'ים הפריזאיים, אך מותאם גם לאקלים ולמאפיינים האורבניים בישראל. היא בחרה בפסאז' פנסק (הרצל 16) כמקרה בוחן, ועיצבה אותו מחדש כך שיתאים למרחב העירוני המשתנה. הפסאז׳ מאפשר גישה למבנים חשובים לשימור, ומחדיר לתוך הבלוק התל אביבי חיים פנימיים ומסחריים.

הפסאז' בהרצל, מתוך פרויקט הגמר של אלכסנדרה קונגרוב
הפסאז' בהרצל, מתוך פרויקט הגמר של אלכסנדרה קונגרוב