לא רק שוקולד ויין: דברים לא שגרתיים לעשות בט"ו באב

שישה דברים לא קיטשיים לעשות יחד (או לבד, אנחנו לא שופטים) בט"ו באב

אהבה (צילום: Shutterstock)
אהבה (צילום: Shutterstock)
2 באוגוסט 2017

סיפור על אהבה וחושך

מסובכת, מסוכסכת, אפילו טרגית. למרות היותו סופר צ'יזי למדי, לעמוס עוז אין אשליות בנוגע לאהבה. לא תמצאו אצלו דובונים, שוקולדים ושאר מוצרי צריכה שתעשיית הקיטש מעמיסה על המדפים לקראת ט"ו באב. האפוס האוטוביוגרפי שלו, "סיפור על אהבה וחושך", מתפקע מאהבה וממורכבותה – החל מסיפור אהבתם הפצועה של הוריו, דרך אהבתו לעיר ירושלים שהחשיכה לו מול העיניים, ועד אהבתם של מקימי הארץ שעלתה להם בחייהם. הרצאה שמיועדת גם למי שלא קרא את הספר.
סורא מארה, סעדיה גאון 24 תל אביב, שני (7.8) 19:30

עמוס עוז (צילום: Getty Images)
עמוס עוז (צילום: Getty Images)

Wave Goodbye

עוד אירוע שחורג מהבנאליות ומהקוצי מוצי של ט"ו באב הוא מחוות האהבה היפה הזאת, שמאחוריה עומדים מעריציו של הזמר והיוצר כריס קורנל. קורנל, מאמני הגראנג' הפוריים בעולם, התאבד לפני כחודשיים לאחר שנים של התמודדות עם דיכאון ואלכוהוליזם. שלל אמנים ישראליים יבואו להוקיר את זכרו, בהם נינט טייב, דיאנה גולבי, ירמי קפלן, עומר נצר ורבים אחרים. כל ההכנסות מההופעה יהיו קודש לפעילות אנוש, העמותה הישראלית לבריאות הנפש.
רדינג 3, התערוכה 3 תל אביב יפו, שני (7.8) 21:30, 100 ש"ח

ט"ו באב גאה ורומנטי

שיתוף פעולה מסקרן במיוחד בין המרכז האתני הרב תחומי ענבל ובין פסטיבל הקולנוע הגאה. במרכז הערב יעמדו שתי יצירות לא שגרתיות: "בעיית היותנו יחד" הוא דואט מתוך הפרויקט "Loveism", המבוסס על הספר המיתולוגי "אמנות האהבה" שכתב אריך פרום. את הכוריאוגרפיה יצר מור שני המרתק ואת הריקוד יבצעו רקדני ענבל אלמוג קדרון וגל גורפונג. לאחר המופע יוקרן הסרט "צ'אבֵּלה", המבוסס על סיפור חייה מעורר ההשראה של הזמרת צ'אבלה וארגאס. בשנות ה־60 בלטה וארגאס כלסבית מוצהרת בעולם תרבותי הטרונורמטיבי לחלוטין, התעקשה לעטות על עצמה בגדי גברים ולבצע שירי אהבה לנשים. עם השנים הפכה לסמל של מחאה, עצמאות וכריזמה פורצת דרך.
סוזן דלל, יחיאלי 6 תל אביב, שני (7.8) 20:00, 50 ש"ח

חגיגת אהבה בבסקולה

בבסקולה הגיעו למסקנה שוולנטיינ'ס דיי אחד בשנה זה מספיק, ובחרו להתמקד במה שמייחד את ט"ו באב כחג שמקורו יהודי: חג של "ואהבת לרעך כמוך", ההפך מ־ט' באב שחל שבוע קודם. מי שהצליח לא לנחור בציניות למקרא השורה האחרונה מוזמן לערב שכולו אנרגיות ברוח זו: אמנות, מוזיקה, אוכל טבעוני ומופעי קרקס, ושיחה של אייל סלונים מייסד תנועת דור האחד.
בסקולה, הרכבת 72 תל אביב, שני (7.8) 20:00, 40 ש"ח

קומיקזה לט"ו באב

ובמעבר חד, אנסמבל המאלתרים קומיקזה יעלה מופע אימפרוביזציה שכולו קודש לרומנטיקה. הכל מומצא במקום, הכל מבוסס על הקהל, והכל מהיר, חד, מצחיק ודביק. בהשתתפות דביר בנדק, אלון נוימן, הילה די קסטרו, איציק לילך ורונן הרשקוביץ.
טוקהאוס, ביתן 12 בנמל תל אביב, שני (7.8) 21:00, 80 ש"ח

אהבה קלאסית

חובבי המוזיקה הקלאסית יוכלו למצוא את שאהבה נפשם בסינמטק, שם יעלה מופע מיוחד שבמרכזו סיפורי האהבה הגדולים של הז'אנר. איזו יצירה של בטהובן מגלמת בתוכה את ט"ו באב, כיצד הוא קידד בה את שם אהובתו ואיזה קטע של רחמנינוב התגלגל ללהיט של סלין דיון? הפסנתרן אליהו סמאדזה יחשוף את הרומנטיקה מאחורי אולמות הקונצרטים, כי אין דבר שאומר אהבה פרועה ומשוחררת יותר מרסיטל קלאסי ומעונב. בסינמטק (בסדר, גם לאשכנזים מותר לאהוב).
סינמטק תל אביב, שפרינצק 2 תל אביב, שני (7.8) 20:00, 119 ש"ח