מה שהדוקטור רשם: טיפים שימושיים מהווטרינר העירוני

מה כמות המזון היומית המומלצת ביום לכלב, מה עושים לגבי ריח הפה והאם לתת לכלב לרחרח את המדרכה המסריחה? 10 טיפים מהווטרינר העירוני ד"ר צבי גלין

ד"ר צבי גלין. צילום: ליאור גולסאד
ד"ר צבי גלין. צילום: ליאור גולסאד

תוכן ממומן | עיריית תל אביב-יפו

1. מנת המזון היומית המומלצת לכלב היא 20 גר' לכל ק"ג ממשקל הכלב – כלב ששוקל 5 ק"ג למשל צריך לקבל 100 גר' מזון בלבד. כל השאר, מותרות.

2. אחד הדברים המרכזיים בגללם תל אביבים מגיעים אל הווטרינר הוא פציעה של כלב בעקבות דריסה. לא משנה כמה אתם סומכים על הקשר עם הכלב שלכם – צאו איתו כשהוא קשור ברצועה.

3. מצבו הבריאותי של הכלב בא לידי ביטוי בדרך כלל בתיאבון שלו. אם כלב מפסיק לשתות או לאכול, מדובר באותות המסמנים שצריך ללכת לבקר אצל הווטרינר. אם הוא אוכל גלידה וצופה בשידורים חוזרים של "בנות" אז אל חשש, כנראה מדובר בסתם דיכאון קליל.

4. ריח רע מהפה אצל כלבים הוא סימן לאבנית בשיניים. המזון היבש הייעודי לכלבים מבטיח נגיסה ולעיסה שמגרדות את האבנית ומונעות ריח רע. אין צורך ממשי לצחצח שיניים לכלב, פשוט להקפיד על מתן המזון היבש. יש ריח? פנו לווטרינר לניקוי האבנית. לאחר מכן הוא יוכל להתנשק חופשי.

5. למרות פרסומים חוזרים ונשנים על מזונות רעילים לכלבים, אין מזון מהטבע שרעיל לכלבים. כלבים לרוב לא יאכלו מה שלא מריח להם טוב. לעומת זאת, מזונות שאינם המזונות היבשים הייעודיים לכלבים פוגעים בכלבים מבחינה תזונתית.

6. הוציאו את הכלבים שלכם לטיול כמה שיותר. הם אוהבים את זה וזקוקים לזה. גם אם אין לכם זמן, הקפידו להוציא אותם לפחות שלוש פעמים ביום.

7. תנו לכלבים שלכם לרחרח ברחוב. אנחנו אמנם תופסים את רחרוח עמודי החשמל או הצואה כמשהו מגעיל, אבל בשביל הכלבים זה תענוג של ממש.

8. נוסעים לטיול בצפון עם הכלב? אנחנו לא שופטים. בכל מקרה, שימו לב: מצפון לקו עכו־צפת נרשמים עשרות מקרי כלבת, לכן יש להיזהר מכל מגע עם כל כלב שהוא ולא להתפתות לשחרר את הכלבים לשוטט ללא השגחה. כמו כן, יש לדווח לווטרינר על איסוף כלב ללא בעלים מאזור רמת הגולן.

9. החוק קובע שיש שמונה סוגי כלבים שהוגדרו בחוק ככלבים מסוכנים: אמריקן סטפורדשייר, בול טרייר, דוגה ארגנטינאי, טוסה יפני, סטפורדשייר בול טרייר, פיט בול טרייר, פילה ברזילאי ורוטוויילר. שימו לב שבמרחב הציבורי על כלבים מסוגים אלה להיות עם מחסום פה ולהיות מובלים בידי אדם בן 18 ומעלה ועם רצועה באורך שלא יעלה על שני מטרים.

10. בקרו אצל וטרינר לפחות פעם בשנה. גם כלבים צריכים לעבור בדיקה שגרתית שבה יקבלו טיפולים מונעים לטפילים וחיסונים. חשבתם שרק אתם היפוכונדרים?

לקריאה נוספת: 

דוגי סטייל: 7 פריטים שווים לפנק בהם את הכלבים שלכם
מונולוגים מהגינה: קבלו את גינות הכלבים המומלצות ביותר בעיר
עשו ואל תעשו: דיני גידול כלבים בעיר מהדורת 2017
הפרויקט הראשון מסוגו בעולם: כרטיס תושב לכלבים

פינת ליטוף: טיפים קטנים למגדלי גורים

לא צריך להחביא את הגור בבית בחודשים הראשונים לחייו. צריך להימנע מלקרב אותו לגורים אחרים מחשש שיידבק מהם במחלות ויראליות (ואז לא יוכל להיות כוכב של סרטונים ויראליים!) ולהשגיח עליו בעת טיול.

למרות כל האינסטינקטים שלנו – אין לתת לגורים חלב! בני האדם הם היצורים היחידים ששותים חלב שאינו שלהם. יש לתת לגורים מזון ייעודי, ואם הם מתקשים בלעיסה ניתן לרככו במים.

את מנת המזון היומית של הגור מומלץ לחלק לחמש־שש מנות קטנות כדי להקל את העיכול ולהגדיל את האפקטיביות של קליטת המזון.

– הקפידו להוציא את הגור לטיול מיד אחרי שהוא אוכל ושותה כדי שיאמץ את הפעולה הזו לצרכים. אין להעניש גור או לקרב את ראשו לצרכים שהטיל בבית – זה לא עבד עליכם כשהייתם  קטנים, נכון?

– הספיגו עמוד עיתון (לא העיתון הזה!) בצרכים של הגור ושימו בפינה כלשהי בבית. חוש הריח המפותח של כלבים יסמן לו שזהו המקום לגשת אליו. אל דאגה, תוך חמישה־שישה חודשים צפויה גמילה מלאה מעשיית צרכים בבית.

שדרגתם לכרטיס Non Stop דיגיתל? פנקו את כלביכם בשלל מבצעים, הנחות והפתעות. ניתן להתעדכן באתר ההטבות של Non Stop דיגיתל.