יזמי מתחם שרונה לעירייה: "תנו לנו לפתוח בשבת"

היזמים ובעלי העסקים במתחם שרונה דורשים אישור לפתוח בשבתות, בדומה למתחמים מסחריים דומים בתל אביב

מתחם שרונה. צילום: Shutterstock
מתחם שרונה. צילום: Shutterstock
16 בדצמבר 2014

יזמי מתחם שרונה ובעלי העסקים במקום הגישו תביעה לבג"ץ נגד עיריית תל אביב ושר הפנים, בטענה שהחלטת העירייה לא לאפשר את פתיחת המתחם בשבת מפלה אותם לרעה. בעתירה טוענים בעלי המתחם ובעלי העסקים במקום, כי מתחם שרונה לא שונה באופיו ממתחם התחנה, מנמל תל אביב ומנמל יפו – שלושתם מתחמי בילוי וקניות דומים שפועלים בסופי שבוע באישור העירייה. "העירייה החליטה שרק שלושה מתחמים יהיו פעילים בשבת: התחנה, נמל תל אביב ונמל יפו. אנשי שרונה השקיעו הון תועפות במתחם, ואנשים מגיעים בשבת במיוחד כדי לראות את בתי הטמפלרים. החנויות עצמן הן בתי הטמפלריים, וכעת אנשים שמגיעים למתחם בסופי השבוע מגיעים אל דלת סגורה", מסביר עורך הדין יאראק רנאטו ממשרד עו"ד מ.פירון ושות', המייצג את התובעים, ומוסיף: "אם בוחנים את העובדות מגלים שמעורבים כאן גם אינטרסים מסחריים. לעיריית תל אביב ישנה בעלות או בעלות חלקית על כל אחד משלושת המתחמים האחרים, והעירייה מקדמת את האינטרסים שלה על גבה של שרונה ועל גבם של העסקים הפרטיים".

לפני מספר חודשים אסר שר הפנים דאז, גדעון סער, על פתיחת עסקים בשבת ברחבי תל אביב. עקב כך גיבשה העירייה הצעה חדשה ומתוקנת, שאפשרה פתיחת עסקים בשבתות במסגרת מכסה אזורית, עם עדיפות לחנויות בצירים ראשיים ואיסור הפעלת עסקים בסמוך לבית כנסת. בתביעה החדשה טוענים היזמים ובעלי החנויות במתחם שרונה, כי העירייה לא ביצעה שום בדיקה ממשית לפני שהחליטה אילו מהעסקים בעיר ייפתחו ואילו יישארו סגורים, ולכן – שרונה נותרה מחוץ לתמונה.

המסעדות ובתי הקפה בשרונה יישארו פתוחים בשבת, שכן החוק אינו חל על עסקים אלו. עם זאת, מוסיף עו"ד רנאטו, כבר בשלב המכרז חויבו היזמים לא לכלול בתמהיל המתחם יותר מ־50 אחוז של עסקי הסעדה. אז העריכו בעלי המתחם שיוכלו לפתוח בשבת, ואם היו יודעים עוד בשלב ההוא שהחנויות ייאלצו להיסגר – היו דורשים להגדיל את אחוז עסקי ההסעדה: "מבדיקה שערכנו 30 אחוז מההכנסות של אותם עסקים מגיעות מהמכירות בימי שבת, ובהחלטה השרירותית הזו של העירייה הם הורסים את כל הכדאיות הכלכלית של המתחם".

התובעים הוסיפו כי עבודת השימור והשיפוץ של בתי הטמפלרים עלתה מיליוני שקלים ועמדה בכל התקנים המחמירים שהציבה העירייה, מתוך הנחה שהמתחם יחזיר עתידית את ההשקעה הרבה הזו. אם היו יודעים שהעסקים שבמתחם ייאלצו להיות סגורים בשבת, אולי היו פועלים אחרת, שכן לא היה כלל הגיון כלכלי לגשת למכרז.

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "מבנה הבעלות במתחם שרונה דומה מאוד ליתר המתחמים, שכן בכל המקרים מדובר בבעלות ממשלתית ועירונית בחלוקה כזו או אחרת, על כן העלאת הטענה בדבר אפליה מטעם העסקים בשרונה תמוהה".