יעזור בית דין?

תביעה ייצוגית של תושבי דרום העיר נגד מדינת ישראל מתגבשת בימים אלה. עד כמה זה רציני?

דרום העיר. צילום:יולי גורודינסקי
דרום העיר. צילום:יולי גורודינסקי
26 במרץ 2014

פעיל סיעת דרום העיר דן פאר יוזם תביעה ייצוגית של תושבים שנפגעו ממדיניות הממשלה בעניין מבקשי המקלט האפריקאים. פאר, תושב נווה שאנן, קרא השבוע לתושבי דרום העיר להצטרף לתביעה.

"אנחנו קוראים לתושבי שכונות הדרום שמרגישים כי נפגעו כתוצאה ממדיניות/אי מדיניות המדינה בכל הנוגע למסתננים/מבקשי המקלט/פליטים או כל שם אחר שאתם מתחברים אליו, להצטרף אלינו לתביעה משפטית שלנו – תושבי הדרום נגד רשויות המדינה", כתב פאר. הקריאה זכתה לתפוצה רחבה ברשתות החברתיות, ופאר מספר שמדובר בגישושים ראשונים ובדיקת השטח.

אתם מתכוונים לתבוע כסף?

"כן. הגענו למסקנה שרק הכסף מדבר פה. הנזק הכלכלי והסבל היומיומי שאנחנו עוברים כבר כמה שנים לא זוכים לטיפול ולמענה, ואם נצליח לפגוע בכיס של שר האוצר אולי סוף סוף יתחילו להתייחס אלינו".

ולמה מהמדינה ולא מהעירייה?

"העירייה לא הביאה הנה את הפליטים. לא היא יצרה את המשלוחים מדרום הארץ לדרום העיר. גם לעירייה יש חלק בזה, ויש לנו כל הזמן תלונות נגד העירייה, אבל הפעם לא היא אשמה".

אבל דווקא עכשיו המדינה החלה לפעול די בנחרצות.

"צריך מדיניות יותר ברורה וחד משמעית שתפסיק את המציאות שיוצרת פה גטאות. המדיניות כרגע לא משפיעה על המציאות היומיומית שלנו. היא צריכה להיות יותר חדה ומהירה, ואני חושב שתביעה כזאת תקדם את המדיניות".

בשבוע הבא תתקיים פגישה עם עורך הדין שצפוי לייצג את התושבים, אדי מאירי, שטוען כי לתביעה סיכויים טובים. "תביעות דומות כבר הוגשו במצבים דומים והתקבלו פיצויים, כולל פיצוי על כאב וסבל (מה שמכונה 'עוגמת נפש' או נזק לא ממוני')", מסר לנו מאירי. "לא מדובר בהמצאת הגלגל, ולגבי כימות הנזק והוכחתו – יש אינספור הוכחות, המצב בדרום תל אביב הוא מן המפורסמות".

פאר מזמין את מי שמרגיש נפגע ליצור עמו קשר ולהפיץ את הבשורה. "ככל שנגייס לתביעה יותר אנשים, כך כוחנו בתביעה יגבר. יכולתה של המדינה להתעלם מאיתנו תקטן, והעלות לכל אחד מהתושבים תהיה נמוכה מאוד", סיכם.