ככה לא בונים גינה

עבודות בנייה החלו בגינה ציבורית בביצרון, מבלי לשתף או ליידע את התושבים, שיצאו למאבק. העירייה: "קרתה תקלה בהליך שיתוף הציבור. נערכת בדיקה בעניין על מנת למנוע הישנות מקרים כאלה בעתיד"

2 בפברואר 2014

גינה ציבורית שהפכה בוקר אחד לאתר בנייה מגודר הוציאה קבוצת תושבים משכונת ביצרון למאבק בעירייה. לפני כשבועיים עלו, להפתעת התושבים, טרקטורים על כשליש מהגינה ועקרו עצים שחלקם אף ניטעו על ידי ילדי השכונה בט"ו בשבט. מדובר אמנם בשטח שמיועד לבנייה מזה כמה שנים, אך התושבים זועמים על כך שלתחילת העבודות לא קדם שיתוף ציבורי כלשהו ואפילו לא שלטים שמבשרים על תחילת העבודות. ההתארגנות המהירה של התושבים בשטח שכללה הפגנה זריזה שבה השתתפו עשרות מתושבי השכונה, הצליחה לעצור את הבנייה עוד באותו יום.

רבים מתושבי השכונה מרגישים כי מדובר במחטף שנועד לסכל התנגדויות שלהם. "קמנו בבוקר כשהשטח מגודר והטרקטורים עובדים ועוקרים עצים", מספרת דנה אולמרט, מרצה באוניברסיטת תל אביב והבת של, שחיה בסמוך לגינה. העבודות, למדו התושבים מהפועלים בשטח, הן לטובת הקמת מבנה שיאכלס שלושה גני ילדים. הלחץ שהפעילו התושבים אולי הביא להפסקת העבודות באותו יום, אבל בפגישה שנערכה עם נציגי העירייה הובהר להם שלא רק שגני הילדים ייבנו במקום במהירות מרבית כדי להיות מוכנים בזמן לפתיחת שנת הלימודים בספטמבר, אלא שגם הרחוב המוביל אליהם יהפוך לציר תנועה סואן ותיאסר בו החניה משבע בבוקר. חברת המועצה מטעם עיר לכולנו, שלי דביר, ביקשה לקבל אישור על כך שהעירייה לא תפקיע חלק נוסף מהגינה לטובת בנייה, אך לדבריה חולדאי לא התחייב על כך. כעת היא פועלת כדי לקבל מראש העיר התחייבות שחור על גבי לבן, ואפילו להפוך את שאר שטח הגינה מחום (מיועד לבנייה) לירוק (אסור לבנייה) בתב"ע.

בפגישה נוספת שנערכה ביום ראשון השבוע הגישו התושבים הצעות חלופיות לבניית הגנים אבל העירייה סירבה לקבלן. רונן שמש, תושב השכונה ופעיל במחאה, טוען שהחלופות שהציעו התושבים היו טובות יותר ולא כללו בנייה על חשבון הגן, אבל בגלל שלא ניתן להוציא אותן אל הפועל עד האחד בספטמבר, הן כבר לא רלוונטיות בשביל העירייה. "אני בטוח שאם היו מיידעים אותנו בזמן, הדבר היה אפשרי", הוא אומר. "אני מאמין שלפחות הקהילה היפה שלנו גרמה לעירייה להבין ששיתוף פעולה איתנו יוכל להוביל לתוצאות טובות יותר בעתיד".

תגובת העירייה: "בשנים האחרונות עושה העירייה מאמצים אדירים לבנות ולהכשיר מאות כיתות גן. מאמץ עירוני זה מצריך בנייה בקצב שיא וניצול שטחים המיועדים למבני ציבור. כך נעשה גם בשכונת ביצרון בשטח ששימש באופן זמני כגינה לתושבים עד להשמשתו על פי ייעודו המקורי. מיקום הגנים נבחר לאחר בחינת כלל החלופות הרלוונטיות. יצוין כי הגן ייבנה רק על שטח קטן מהמגרש (דונם אחד מתוך שישה) כאשר היתר ימשיך לשמש כגינה. בנוגע להליך שיתוף הציבור – אכן קרתה תקלה, אך העירייה פועלת לתיקון העניין במסגרת פגישות שנערכו עם נציגי התושבים בימים האחרונים ובהן ניתנו הסברים על תוכנית הבנייה. כמו כן נערכת בדיקה פנימית בעניין, על מנת למנוע הישנות מקרים כאלה בעתיד".