לא תבואו שישי שבת?

יותר מחצי שנה אחרי החלטת בית המשפט העליון, עיריית תל אביב תסיים בקרוב את כתיבתו של מסמך שיאפשר לפתוח בשבת עסקים באזורים מסוימים, אך לא במרכזי השכונות. האם זה יעמוד במבחן בית המשפט?

סניף של AM:PM
סניף של AM:PM
28 בפברואר 2014

רק כעת, יותר מחצי שנה עברה מאז שבית המשפט העליון קבע כי על עיריית תל אביב לאכוף בצורה יעילה יותר סגירת עסקים בשבת בעיר, העירייה נמצאת בשלבי סיום של גיבוש מסמך שיסדיר את העניין ויכלול מיפוי של הצירים המרכזיים שבהם יורשו לפעול עסקים. בימים אלה מקימה העירייה ועדה שתהיה אחראית למדיניות ותטפל באישורים הנדרשים.

במקביל אנשי מאבק המכולות הגישו השבוע עתירה מינהלית נוספת לבית המשפט, שבה הם מאשימים את עיריית תל אביב בביזיון בית המשפט כיוון שלא צייתה עד עכשיו להוראתו לפעול להסדרת הנושא. למרות הביקורת שנמתחה על העירייה על ידי בית המשפט העליון, החליטה העירייה בספטמבר כי לא תבוצע אכיפה נגד עסקים שפעלו עד כה בשבת, אבל נגד עסקים חדשים תתבצע אכיפה מלאה, ושמדיניות זו תהיה תקפה למשך שנה עד גיבוש המדיניות הקבועה.

העותרים – חנויות מכולת בתל אביב והתאחדות הסוחרים והעצמאים הכללית – טוענים כי המדיניות החדשה של העירייה היא בסך הכל "חליפה שתפרו משפטנים לגחמתו של ראש העיר, שבוטאה קודם לכן בצורה גלויה בפייסבוק כדי לשוות לה מראית עין של מדיניות". הם מבקשים מבית המשפט להצהיר כי המדיניות שהעירייה מנסה לקדם כעת אינה מקיימת את הוראות פסק הדין של בית המשפט העליון, ולהורות לעירייה לפעול לאלתר לאכיפת חוק העזר ולסגירת כל העסקים הפועלים בימי מנוחה בכל האמצעים העומדים לרשותה.

המדיניות שחולדאי חותר אליה כרגע היא ככל הנראה הפסקת הטלת הקנסות על המרכולים הפתוחים בשבת במקומות מסוימים, ואכיפת ההשבתה באופן מלא באזורים אחרים. חבר המועצה מטעם מרצ מיקי גיצין, שמעורב בתכנון המדיניות, אומר שהמסמך החדש יעשה סדר: "אנחנו ניצור חלוקה הגיונית של אזורים שבהם מותר לפעול בשבתות וחגים, ומקומות כמו מרכזי שכונות שבהם לא תורשה הפעילות ושם נאכוף את הסגירה באמצעים יותר יעילים ממתן קנסות", הוא מסביר. "המטרה היא מצד אחד לשמור על צביון השבת ומצד שני לא להפסיק את העיר בשבתות".

לפי טיוטת המסמך המתגבשת נראה כי דווקא הרשתות הגדולות, שעל סניפים רבים שלהן לא יושתו יותר קנסות, הן המרוויחות הגדולות משינוי המדיניות. אבל גיצין טוען שתיקון החוק יעזור גם למכולות הקטנות: "בסופו של דבר זה הפתרון הכי טוב. אם לדוגמה מה שהפריע למכולת בשינקין הוא סניף AM-PM בשינקין שפתוח בשבת, אז הסניף הזה כנראה לא יפעל יותר או יעבור לאבן גבירול. מי שירצה מאוד לקנות בשבת עדיין יוכל לעשות את זה, אבל רוב הסיכויים שהוא לא יטריח את עצמו ויחכה למכולת השכונתית עד יום ראשון בבוקר. זה לא פתרון אידיאלי, אבל החוק יצמצם ויגדיר יותר טוב את התחרות. נעבור למצב שבו 'נדע מאיפה זה בא לנו'".

אבל בעל המכולת משינקין יעקב ברמר, ממנהיגי המאבק, אינו מרוצה ממה שהוא שומע על המדיניות החדשה. "חולדאי מצפצף על בית המשפט ומפחד מהרשתות", הוא אומר. "הבעיה היא שהוא הולך להכשיר את השרץ ולא לתקן את המצב. אלה שהיו פתוחים עד עכשיו יקבלו את האישור, וזה ינציח את המצב הקיים".

אם תקבלו אישור לפתוח בשבת, תפתחו?

"ברור שלא. אני רוצה לנוח בשבת. יש לי גם משפחה. אני עסק קטן ואני רוצה להמשיך להתקיים. אבל פה במדינה ובעיר עושים הכל כדי להרוס את העסקים הקטנים והמשפחתיים".

תגובת העירייה: "העתירה טרם התקבלה. בימים אלה שוקדים בעירייה על תיקון חוק העזר במטרה להסדיר את הסוגיה בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון מיוני 2013. התיקון, אשר יובא בקרוב לאישור המועצה, נועד להתאים את החוק שחוקק לפני למעלה משלושה עשורים למציאות החיים כיום בעיר תל אביב־יפו, במטרה לשמר את האיזון שבין צורכי התושבים לבין שמירה על צביונה של השבת, תוך שמירה על אופייה של העיר כעיר חופשית המכבדת את ערכי היסוד של כלל תושביה".