למרות הדיווחים על שירותי זנות: מועדון הבייבידולס ימשיך לפעול

בשבוע שעבר אישרה עיריית תל אביב את המשך פעילותו של מועדון בייבידולס, למרות העדויות כי בחדרים הפרטיים במקום ניתנים גם שירותי מין בתשלום – ואחרי שהמשטרה המליצה להאריך את ההיתר. זנות במסווה של "חדרי מנוחה" ואלימות נגד נשים: יצאנו לבדוק מה באמת קורה במועדוני החשפנות בעיר

500 שקלים למציצה. צילום: Shutterstock
500 שקלים למציצה. צילום: Shutterstock

מה קורה כשחברי עיריית תל אביב נדרשים להחליט אם לאפשר למועדון חשפנות עם חדרים פרטיים להמשיך לפעול? הם הולכים לבקר בו בעצמם. אבל גם זה לא מנע מוועדת המשנה לתכנון ולבנייה של עיריית תל אביב לאשר בשבוע שעבר את הבקשה של מועדון החשפנות בייבידולס ברחוב אברבנאל, למרות עדויות לכך שהנשים המועסקות במקום נאלצות לספק גם שירותי זנות ללקוחות.

השטח שבו נמצא המועדון מיועד לתעשייה, ולכן הוא זקוק להיתר לשימוש חורג מהעירייה. לפני שלושה שבועות פג תוקף ההיתר ובעליו הגישו בקשה לחידושו. כל חברי המועצה שנכחו בישיבה הראשונה שעסקה בנושא, בחודש יוני האחרון, הצביעו בעד מתן היתר עד 2018. "כשהבקשה הוגשה לראשונה נכתב שהמקום הוא דיסקוטק ולכן חלק מחברי הוועדה הצביעו בעד, כולל הדתיים", הסבירו חברי המועצה גבי לסקי ומיקי גיצין (מרצ).

אך לאחר ההצבעה הראשונה הגיעו לידיהם של לסקי וגיצין עדויות מלקוחות ומארגוני נשים כי במועדון ניתנים גם שירותי זנות, והוא לא משמש רק כמועדון חשפנות. גיצין ביקש לקיים דיון מחודש במתן ההיתר והודיע כי הוא מתנגד לאישור הבקשה. גם לסקי הודיעה שתצביע נגד. "בדיון החוזר הבאתי סרטון שצולם שם וגם רציתי להכניס נציגה מארגון שעוסק בהוצאת נשים ממעגל הזנות שמודעת למתחולל במועדוני חשפנות, אבל חברי הוועדה לא אפשרו זאת", אמרה. גיצין תמך בעמדתה וציין: "בעולם אידיאלי מועדוני חשפנות היו מנותקים מסרסרות, אך זה לא המצב ולכן מוטלת עלינו החובה כנבחרי ציבור לא להעניק להם היתר שיכשיר את פעילותם".

לנוכח העדויות החליטו חברי הוועדה לערוך סיור פתע במקום כדי לגלות אם בחדרים הפרטיים נמכרים שירותי זנות. אלא שהעובדה שפרוטוקול הדיון מופיע באתר העירייה וגלוי לכל קצת סותרת את אלמנט ההפתעה. "כשהגענו למועדון גיליתי לתדהמתי שהסיור היה מתואם מראש", טענה לסקי. "לא הייתה פעילות שוטפת במקום ולא היו נשים שיכולנו לדבר איתן. ביקשתי לעלות לקומה השנייה, שבה יש מה שנקרא חדרים פרטיים עם ספה נמוכה, מראות ושרפרף קטן שעליו נייר טואלט. לי זה הספיק כדי לחזק את העדויות שקיבלתי על מה שמתרחש בחדרים, וזו עילה מספקת לא לאפשר את הפעילות הזאת".

מועדון הבייבי דולס. צילום: יולי גורודינסקי
מועדון הבייבי דולס. צילום: יולי גורודינסקי

שימוש חורג, מאוד

לאחר סיור הפתע עלתה הבקשה לדיון חוזר בוועדה. אסף זמיר שנכח בסיור הצביע בעד מתן היתר למועדון. "בסיור ניתן היה לראות שמדובר במועדון חשפנות, עסק שמדינת ישראל קבעה שהוא חוקי בלי קשר לשאלה מה דעתי האישית", אמר זמיר ל־Time Out. "יתרה מכך, רוב מועדוני החשפנות בעיר מקבלים רישיון אוטומטי מבלי לעבור בכלל בוועדה, והדיון בשימוש חורג נבע מכך שהעסק הוקם במבנה תעשייה. לא היו התנגדויות לבקשה והוועדה לא השתכנעה שמבחינה תכנונית יש מניעה לאשר אותה. תפקיד הוועדה הוא לא לקבוע קביעה ערכית או חוקית לגבי עסקים כאלו ואחרים שעה שהמדינה החליטה שמותר להפעילם על פי חוק. אם רוצים להתנגד לחוקיות מועדוני חשפנות צריך לקבל החלטה כזו בכנסת".

מי שעוד הצביעו בעד מתן היתר לבייבידולס הם חברי המועצה ראובן לדיאנסקי, יהודה המאירי ודן להט, ואילו אהרון מדואל נמנע. כך ההיתר למקום ניתן שוב. "לדעתי הרשויות צריכות להתערב בעסקים בעיר כמה שפחות", אמר מדואל. "הייתי מצביע בעד ההיתר אבל בגלל הטענות שעלו החלטתי להימנע".

אלא שלאחר ההצבעה נפסל קולו של להט משום שלא חתם על מסמך ניגוד עניינים כמתחייב מכל חבר מועצה המצביע בוועדות התכנון והבנייה. לאור פסילת קולו של להט נוצר תיקו בין המתנגדים לתומכים במתן ההיתר לבייבידולס. אך גם בפעם השלישית שנדרשו חברי המועצה לעניין הצביעו רובם בעד – ובסוף השבוע שעבר התקבלה סופית ההחלטה לאפשר למקום להמשיך לפעול.

זמיר עצמו לא נכח בדיון משום ששהה בחו"ל. דורון ספיר, חבר סיעת תל אביב 1 שבראשה עומד ראש העיר רון חולדאי, הצביע בעד . "אנחנו לא משטרת ישראל", הסביר. "ברגע שיש אישור משטרה על העסק הזה, ויש אישור, מבחינתי הוא חוקי. אני לא מחלַק מוסר, התפקיד שלי להוציא רישיונות לעסקים ואין פה קביעה ערכית אלא רק תכנונית. בחדרים הפרטיים האלה יכולים באותה מידה לשבת אנשים ולשתות בירה". גם חבר הסיעה ארנון גלעדי הצביע בעד. "אם במועדון מתקיימת פעילות לא חוקית, תפקידה של המשטרה לטפל בזה", אמר גלעדי. "בסיור ראינו מועדון ריקודים, צעירים, שותים, שומעים מוזיקה. אני לא יודע להגדיר מה זה חשפנות, אני יודע שבערים אחרות בעולם מגדירים את זה כקברט". איתי פנקס, שהצביע נגד הבקשה הסביר: "הקו האדום עובר מבחינתי במקום שבו מופיעים חדרונים אחוריים. כאן מסתיימת האמנות ונפתח פתח לניצול".

מי שחתום על הבקשה למתן ההיתר כבעל הנכס הוא איש בשם דוד לוי. כשביקשנו את תגובתו על הטענות כי החדרים הפרטיים של המועדון משמשים לזנות, הוא הכחיש וטען כי החדרים הם "רק בשביל לשבת". לוי גם הכחיש כל קשר לבעלות על המועדון עצמו אך כשנשאל מיהם הבעלים אמר כי איננו יודע.

"רק 400 ש"ח ואתה תזיין כאן"

כתב Time Out שנכח בסוף השבוע האחרון במועדוני חשפנות בתל אביב חשף עדויות שמהן עולה כי בחדרים הפרטיים בבייבידולס, כמו בחדרים פרטיים במועדוני חשפנות אחרים בעיר, ניתנים שירותי מין בתשלום מהחשפניות העובדות במקום.

"הגעתי למועדון הזה כבר פעמיים רק בשביל לונה", אמר גבר צעיר, לקוח בבייבידולס, שהסביר לכתב כיצד לקבל לאפ־דאנס בתשלום של 25 ש"ח מהחשפנית המכונה לונה. "הן רוצות בסביבות ה־500 למציצה", הוסיף כשנשאל על האפשרות לקבל במקום שירותי מין בתשלום. מאוחר יותר הוא משך את החשפנית לעבר החדרים הפרטיים שבקומה העליונה.

במועדון אחר, ברחוב אלנבי, נחשף הכתב לעדות דומה. "300 עד 500 ש"ח ותקבל מציצה", אמר לו אחד מעובדי המקום. "יש בקומה הזאת גם חדרים". במועדון חשפנות נוסף ברחוב הירקון סיפר אחד הלקוחות בתור לשירותים: "רק 400 ש"ח ואתה תזיין כאן, ואני לא מדבר רק על מציצה. תאמין לי, אני נמצא פה הרבה". החשפניות הצעירות חשופות לא רק לזנות, אלא גם להטרדות מיניות ולאלימות קשה מצד הלקוחות. כך למשל, רק בסוף השבוע האחרון, היה הכתב עד ללקוח שתקף באגרופים ובחניקה שלוש מהחשפניות מחוץ לאחד המועדונים. במקרה אחר, חשפנית צעקה על אחד הלקוחות שנגע בישבנה ללא הסכמתה.

על פי תחקיר שפורסם ב"הארץ" בשנת 2013, אחת הנשים שעבדה במקום זומנה לחקירה בשנת 2009 לאחר שהציעה לשוטר סמוי "מציצה או ריקוד פרטי" תמורת 300 ש"ח באחת מהפשיטות על המועדון. למרות עדותה לא נשלל רישיון העסק של הבייבידולס.

משטרת ישראל מסרה בתגובה לכתבה: "מדובר בבית עסק הטעון רישוי עסקים מאת עיריית תל אביב, רישיון הקיים כבר משנת 2007. משטרת ישראל היא אחד הגורמים הממליצים בנושאים שהם בתחומי אחריותה, ומשעמדו בעלי המקום בדרישות הרישוי ניתנה ההמלצה בהתאם. משטרת מרחב יפתח, באמצעות מחלקת הרישוי, מקיימת בעסקים הטעוני רישוי ביקורות עתיות וכן ביקורות פתע ואף הציבה דרישות מחמירות שמטרתן למנוע כל פעילות אסורה במקום".