למרות המחאה הגדולה, הדם של יוצאי אתיופיה עדיין לא טוב

על אף שנעשו שינויים במספר תחומים לטובת הקטנת האפליה כנגד ישראלים יוצאי אתיופיה, בתחום הבריאות לא מסתמן פתרון לבני העדה. הם עדיין לא יכולים לתרום דם

מחאת יוצאי אתיופיה
מחאת יוצאי אתיופיה
31 בדצמבר 2015

2015 הייתה השנה שבה בני העדה האתיופית החליטו להפסיק לשתוק. בין פרשת מנות הדם לרשויות מקומיות שסירבו לקלוט תלמידים אתיופים, כבר שלושה עשורים הם מלינים על אפליה ממסדית ועל הקלות הבלתי נסבלת, לטענתם, שבה המשטרה מפעילה כוח כלפיהם. סרטון שבו נראים שוטר יס"מ ומתנדב מכים את דימאס פיקדה, חייל ממוצא אתיופי, היה הטריגר שהוציא השנה לרחובות אלפי מפגינים, בני העדה ואחרים, וגרם להם לפרוק את המטען שהצטבר בהם במשך שנים רבות. כולנו זוכרים איך לילה אחד הפכה כיכר רבין לשדה קרב: רימוני הלם וגז, זרנוקים, נזק לרכוש, פציעת שוטרים, אזרחים וגל מעצרים נרחב.

"זו לא מחאת אתיופים, אנחנו ישראלים ממוצא אתיופי", מדגישה פנינה תמנו שטה, סגנית יו"ר הכנסת וחברת כנסת לשעבר מטעם יש עתיד. "המשטרה הייתה בכוננות גבוהה בכיכר רבין, אני נכנסתי לקיוסק לתפוס מחסה מרימוני הלם ואני רואה מוכֵר, חבר שלמד איתי משפטים והחליף חבר אחר. כשהרמתי את הראש ראיתי כותרת בחדשות 2: 'אינתיפאדה'".

בעקבות המחאה הקים ראש הממשלה ועדת שרים מיוחדת בראשותו. הוועדה מתכנסת מאז כל חודש וחצי־חודשיים וחברים בה, בין היתר, שר הביטחון, שרת הקליטה, שר הפנים, שר הבינוי ונציגי הקהילה, בהם חבר הכנסת אברהם נגוסה מהליכוד ופנינה תמנו שטה. עם הישגי הוועדה נמנים קליטת 300 מורים בני העדה האתיופית במערכת החינוך והפסקה של כל התוכניות המבדלות בחינוך, הקמה של שישה מרכזים לאוכלוסייה ותיקה מיוצאי אתיופיה, סגירת כל המסלולים הנפרדים לבני הקהילה האתיופית בצבא, שינוי בנציבות שירות המדינה בכל מה שקשור לייצוג הולם ומתן תמריצים לצעירים הנכנסים למעגל העבודה.

אבל דווקא בתחום הבריאות, שבו מתנהל מאבק כמעט שני עשורים, לא מסתמן פתרון – בני העדה האתיופית עדיין לא יכולים לתרום דם. לאחרונה דחה שר הבריאות את המלצתה של ועדה מקצועית שפסקה חד משמעית שכל מי שנמצא יותר מעשר שנים בארץ יכול לתרום דם. "אני מניחה שהסיבה היא שההמלצות כוללות את הקהילה הלהט"בית, שאותה הוועדה מחריגה לחמש שנים, כמו בקנדה ובמקומות אחרים", אומרת פנינה תמנו שטה ומוסיפה שהם שוקלים פנייה לבג"ץ בנושא.

לוועדה שהוקמה השנה אין דדליין וגם אין לה ממלא מקום, מה שאומר שראש הממשלה חייב בעצמו להופיע בכל כינוס. האם יש בכך להעיד שהנושא הפך להיות מרכזי בסדר היום הציבורי ישראלי? בעדה האתיופית למודת הניסיון סבורים שרק ימים יגידו.

"אי אפשר לעשות הכל בפעם אחת", מסכמת תמנו שטה. "ניצחון גדול מורכב מהמון ניצחונות קטנים".