מאהל ארלוזורוב חובר מחדש למים, אבל מנותק כבר חודשיים מחשמל

עיריית תל אביב מחויבת לדאוג לדרי מאהל ארלוזורוב בהוראת בית המשפט, אך ביקור במקום גילה כי החשמל מנותק, "קרוואן הרווחה" מוזנח וזרם המים חודש רק בימים האחרונים

מאהל ארלוזורוב (צילום: יולי גורודינסקי)
מאהל ארלוזורוב (צילום: יולי גורודינסקי)
24 בספטמבר 2015

עשרות חסרי בית מתגוררים במאהל ארלוזורוב, שהוקם בתום מחאת הדיור של 2011 ופועל מאז בגן וולובלסקי קרני. חלקם מגיעים לתקופות קצרות וחלקם, בלית ברירה, נשאר שנים. ביקור במאהל גילה כי הוא פועל ללא חשמל ושירותים עירוניים אחרים, על אף שהעירייה מחויבת לספקם על פי פסיקת בית משפט.

בית המשפט פסק כי על עיריית תל אביב להציב בתחום המאהל "קרוואן רווחה" ובו שני מקררים, שני קומקומים ושקע להטענת מכשירים. על הקרוואן מוצב שומר 24 שעות ביממה, מטעם העירייה, שתפקידו לדאוג שלא יעשה שימוש בשקעים שחורג מהשימוש לו הוקצו. לאחר שהתקלקל בקרוואן הקומקום החשמלי, פנו דיירי המאהל לחבר המועצה מיקי גיצין בנושא. בחלוף מספר שבועות, משלא נמצא פתרון, רכשו דיירי המאהל קומקום באופן עצמאי וניסו לחבר אותו, אך השומר הזעיק פקחים ואילו נתקו את זרם החשמל. אחד מדיירי המאהל, משה, מעיד כי אין לדיירי המאהל עניין במאבקים מול העירייה: "אנחנו פה חוקית, לא בא לנו לשבת לאף אחד על הורידים. אם רוצים לפנות אותנו, בואו נשב ונדבר על אלטרנטיבה. נמצא מקום יותר צפונה, יותר דרומה,  שטח דומה או בניין ישן, זה לא משנה. אנחנו מספיק בוגרים לנהל בניין מעפן".

לפני כשבועיים הגיע נציג העירייה בליווי פקחים ויס"מניקים להגיש צו פינוי למבנים במקום שאינם אוהלים – לא מבנים של ממש, אלא כאלה שמשתמשים בגדרות וביתדות. אם לא יפנו תושבי המאהל את "חריגות הבנייה" תהיה רשאית העירייה לעשות זאת בכוחות עצמה, לחייב את תושבי המאהל על ההוצאות והביצוע ולנקוט בצעדים משפטיים, כך על פי הצו. בתחילת השבוע פינו נציגי העירייה גדרות שהוצבו בניגוד לתקנות העירוניות וכן ניקו את המתחם, סידרו את הברזיות, השירותים והמקלחות. זהו צעד חיובי בלקיחת אחריות מצד העירייה, דבר שהיא כאמור מחויבת לעשות, לאחר שהמקום עמד מוזנח חודשים ארוכים. המאהל עודנו מנותק מחשמל, ולכן אין באפשרותם של דיירי המאהל לקרר ולשמור מזון, לרבות כזה שהגיע כתרומה בתקופת החגים וכתוצאה מכך נזרק.

לאחרונה פנתה סגנית ראש העירייה ויו"ר סיעת מרצ העירונית, מיטל להבי, במכתב לרובי זלוף, המשנה למנכ"ל העירייה ומנהל חטיבת התפעול, בבקשה להחזיר את חיבור החשמל ולטפל בענייני התברואה בשטח לפני החגים. "לנוכח קיומם של דיאלוגים בין מנכ"ל העירייה ומנכ"לי משרדי השיכון והרווחה לטובת מציאת פתרון לדיירי המאהל הזמני בארלוזורוב ועד למציאת פתרונות ו/או פינוי המאהל, מבוקש כי ישמרו תנאי חיים סבירים במאהל", נכתב בין היתר במכתב. מתוך המכתב עולה כי מהנדס העיר מעוניין לפנות לבית המשפט כדי לבטל את פסיקת בית המשפט המחייבת את העירייה לספק חיבור חשמל לקרוואן.  למרות הצהרות העירייה בנוגע לשימת דגש על תהליכי שיתוף ציבור כחלק מתכנית העבודה השנתית, למרבה ההפתעה , תושבי המאהל לא יודעים דבר וחצי דבר על הפתרון המתגבש. "אין משחקים. בוא נשב ונסגור" מבקש משה. דייר נוסף, אלכס, מהרהר לעצמו:  "צריך לחשוב על החורף", ומשה מוסיף "אנחנו צריכים לחשוב על כמה חורפים".

תגובת עיריית תל אביב יפו: "העירייה ערה למצוקת הדיור של שוהי המאהל, אך הסמכות למציאת פתרון דיור מצויה בידי משרדי הממשלה בלבד. לאורך כל הדרך עמדו עובדי הרווחה של עיריית תל אביב-יפו בקשר עם יושבי המאהל והציעו להם תיווך במיצוי זכויות. אכן, חלקם של השוהים עזבו את המתחם ושכרו דירות בזכות הסיוע המוגדל שניתן להם ממשרד הבינוי והשיכון באמצעות מחלקות הרווחה והיחידה לדרי רחוב. כמו כן, הוצע למספר שוהים במאהל פתרון של שהות בגגון העירוני אך הם סרבו. באשר לניקיון במקום, העירייה מתחזקת את הגן באופן שוטף, לקראת יום הכיפורים עתיד להתבצע ניקיון נרחב יותר באזור. במאהל המדובר הוצב לפני חודשים קרוואן רווחה עירוני ובו מכשירי חשמל לרשות יושבי הגן, פעולות מסכנות חיים של משיכות חשמל פיראטיות על-ידי מי מיושבי הגן, בניגוד להנחיות והתרעות מפורשות של העירייה בנושא וחרף העובדה כי העירייה הציבה בגן שירותי שמירה, הביאו לקריסה מסוכנת של מערכת החשמל בקרוואן. העירייה ממשיכה ומספקת מערכת תאורה לגן באמצעות מערכת נפרדת שהתקינה בו.  בהתאם להיתר זמני להקמת אוהלי מחאה בגן שניתן מכוח חוק עזר שמירת הסדר והניקיון, הותרה הקמת אוהלים בלבד המתאפיינים בארעיותם, בשום שלב לא אפשרה העירייה הקמת מבנים החורגים מכך והקפידה בנושא. יצוין, כי מדובר בהיתר זמני אשר מתבקש ונבחן מדי חודש בחודשו, תוך שהעירייה מבינה את מצוקת יושבי המאהל".