מדינה בהפסקה: איך משפיע "צוק איתן" על בתי העסק בישראל?

הופעות הענק בוטלו אז הישראלים חזרו הביתה במונית, הזמינו משלוח וראו חדשות בלי הפסקת פרסומות. צוק איתן שם את החיים שלנו על הולד

ניל יאנג. צילום: Shutterstock
ניל יאנג. צילום: Shutterstock
24 ביולי 2014

טלוויזיה

ערוצי הטלוויזיה רשמו ירידה משמעותית בהכנסות מפרסום מאז החל המבצע – 47 אחוז, על פי נתוני יפעת בקרת פרסום, בהשוואה לשבועיים שקדמו למבצע. ברצועת הפריים טיים נרשמה ירידה של 51 אחוזים. גורמים בזכייניות ערוץ 2 סיפרו על הערכת ההפסדים של 28 מיליון ש"ח לרשת וכ־11.8 מיליון ש"ח לקשת, נוסף ל־5 מיליון ש"ח שיעבירו הזכייניות לחברת החדשות עבור הדיווחים המוגברים בתקופה האחרונה.

ערוץ 10 ספג ירידה בהכנסות של יותר מ־10 מיליון ש"ח. הפקות כמו "המיזם" ו-"דה ווייס" של רשת או "הפרלמנט" של קשת לא שודרו, ואחד ממשחקי המונדיאל שרכשה רשת הועבר בחינם לערוץ הספורט. גם "חי בלילה" ו"אנשים" של קשת הוצאו לפגרה מוקדמת. מבט על נתוני יולי 2013 מבהיר כמה גדול הנזק: אם ביולי שעבר עמדה תפוסת הפרסום של הערוץ על 99.4 אחוז, החודש עומדת התפוסה על 15 אחוז בלבד, בשישי האחרון לא שודרה אפילו פרסומת אחת.

צילום מסך: אריק ניניו
צילום מסך: אריק ניניו

הפקות

רוב ההפקות שתוכננו להצטלם בקיץ הקרוב בוטלו, והיחידות שמצטלמות כרגע הן בתחום החדשות. בין ההפקות שבוטלו נמצאו הסדרות "דיג" ו-"הרודן" האמריקאיות, שדחו או ביטלו צילומים בישראל. נעם שלו, מנכ"ל חברת ההפקות היי־לייט סרטים, מדבר על ירידה למחצית מהיקף העבודה האופייני לתקופה הזו בשנה. במקום לעסוק בהפקות דוקומנטריות, שלו מספר כי כיום הם בעיקר מספקים שירותי הפקה וחדשות לצוותים זרים, הפקות קטנות הרבה יותר שמתבססות על אירועי השעה ודורשות רק צוות קטן הכולל מפיק, צלם ולעתים מקליט.

"בימים כתיקונם אנחנו לא מתעסקים עם חדשות. בעת מלחמה כל ההפקות המקומיות נעצרות ברגע ועיקר הפעילות שלנו מתבסס על עדכונים מהשטח, מבלי שיש צורך בתיאום לוחות זמנים, סגירת אתרי צילום מראש והפעלת צוותי הפקה גדולים", הוא מסביר. "כרגע יש לנו צוותים בעוטף עזה, כאלה שנעים בין עוטף עזה לירושלים ולנצרת ושני צוותים בתוך עזה. נכנסנו לשגרה שאנחנו זוכרים מעופרת יצוקה. נכון לעכשיו אנחנו קולטים צוותי צילום זרים שמגיעים, מתדרכים אותם ולוקחים אותם לאזורים רלוונטיים בהתאם לאירועים".

תחבורה

אם מסתכלים על תחום התחבורה העירונית, רואים בבירור כי מספר הנוסעים במוניות עלה משמעותית, בעוד השימוש ברכבים פרטיים פחת. איריס חרמון, מנהלת שיווק חברת Get Taxi: “לאור המצב הביטחוני הקשה ציפינו להרגיש ירידה במספר הנוסעים. באופן מפתיע אנחנו חווים עלייה משמעותית, לא רק בתל אביב אלא גם בערים כמו אשדוד ואשקלון. לדעתי נסגור את החודש בגידול של חמישה־שבעה אחוזים".

בינתיים, רועי אלבז, מנכ"ל חברת פנגו המאפשרת תשלום על חניה בעזרת הסלולרי, מבחין בירידה באחוזי השימוש בשירות: “בימים כאלה הירידה בהפעלת חניות בכחול לבן מובנת מאליה. התושבים בערים המופגזות מעדיפים להישאר בקרבת מרחבים מוגנים וממעטים להסתובב ברחובות. הם דוחים את הסידורים במקומות שאינם מוגנים לתקופות רגועות יותר". מאז תחילת המבצע נרשמה ירידה של שמונה אחוזים בהפעלת חניות כחול לבן בכל רחבי הארץ. המובילה היא העיר בת ים, עם ירידה מקומית של 72 אחוז בהשוואה לשבועות קודמים.

הפקח הגדול תמיד מסתכל. מונית אלמונית

הופעות ואירועים

רוב האירועים הגדולים שתוכננו לתקופה הקרובה בוטלו או נדחו. הדוגמאות הבולטות ביותר הן הופעות של אמנים בינלאומיים כמו הבקסטריט בויז, ניל יאנג ופול אנקה. דוגמאות נוספות הן תצוגות האופנה של רנואר, S.Wear וחברות נוספות, אירועי עונת התרבות בירושלים, פסטיבל תיאטרון הבובות בחולון, מסיבות עם די.ג'ייז מחו"ל ועוד אירועים רבים.

אחד האירועים שדווקא כן התקיימו למרות המצב הייתה ההקרנה החגיגית של הופעת האיחוד האחרונה של מונטי פייתון, שהתקיימה ביס פלאנט ביום ראשון האחרון. בעקבות ההכרזה על 13 חיילי צה"ל שנהרגו בעזה, נשקלה האפשרות לבטל את האירוע, אך לבסוף הוחלט לקיימו כמתוכנן. מנהלת השיווק ביס פלאנט, ליעד קרימברג, מסבירה: “מדובר בהקרנת שידור חי שלא היה ניתן לדחות. למרבה ההפתעה כל ארבעת האולמות שנפתחו היו סולד אאוט, אלף איש הגיעו וגם כרטיסים שבוטלו בדקה ה־90 נתפסו תוך דקות אחדות. היה יפה לראות את זה. המופע הסתיים במשפט: ‘Always look on the bright side of life', ועם המסר הזה אנשים יצאו החוצה".

קולנוע

"סרט הוא בילוי ממוגן מאוד, ועבור מי שרוצה לצאת מהבית בימים אלה זה הבילוי אולטימטיבי", אומרת קרימברג. "אבל אין ספק שיש פגיעה במצב הרוח הלאומי, והחשק לבלות וליהנות ירד באופן טבעי. זה לא קיץ סטנדרטי, לרוב מדובר בתקופה הכי חזקה בבתי הקולנוע, אנחנו אכן מרגישים ירידה. בחיפה אלה אחוזים בודדים, אבל בראשון לציון שקרובה יותר לקו האש ישנה ירידה של 20־25 אחוזים. למרות יש עלייה במקומות אחים, למשל ההגעה בבקרים – המון קייטנות הגיעו אלינו במקום לבלות בבריכות, בגני חיות או בפארקי מים".

רשת בתי הקולנוע סינמה סיטי וסינמטק תל אביב מתארים תמונת מצב זהה. אבי אדרי, מנכ"ל סינמה סיטי, מספר: "יש ירידה של בין 15 ל־20 אחוז בכמות הצופים בשעות הערב, בזמן שילדי הקייטנה נוהרים הנה בבקרים. אפשר לומר שכרגע אנחנו מאוזנים יחסית ליולי בשנה שעברה". אלון גרבוז, מנהל סינמטק תל אביב בו התקיים השבוע פסטיבל סרטי ילדים ונוער, מספר על עלייה במספר המבקרים בפסטיבל ביחס ליולי אשתקד: "הפסטיבל היה הצלחה גדולה, עם עלייה משמעותית בכמות הצופים. לעומת זאת, בקטגוריית סרטי הערב ובקרב המבוגרים רואים ירידה, אולי בגלל העובדה שאנשים מרותקים למסכי הטלוויזיה. סרטים חדשים שהושקו כמו 'הרופא הגרמני', שהיו אמורים לתפוס תאוצה רבה, מתרוממים פחות ואני מאמין שזה בגלל המצב".

תיאטרון

נעם סמל, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי, סיפר כי התיאטרון רשם הפסד של כמיליון ש"ח מאז פרוץ הקרבות. "מי שמבטל זה לא הקהל הפרטי, לא האדם האינדיבידואל, אלא ארגונים, כמו השב"כ שביטל השבוע, וכל ההוצאות של זה נופלות אך ורק עלינו. אנחנו עומדים כרגע על 60־65 אחוזים, לעומת 90־100 אחוז בימים כתיקונם". בתיאטרון הבימה, בינתיים, צנחו מחירי הכרטיסים: כרטיס למחזמר המבוקש "גבירתי הנאווה" עלה לפני המבצע 300 ש"ח וכעת עולה 125 ש"ח, בעוד שאר ההצגות עלו בין 100־150 ש"ח וכעת עולות 65 ש״ח. מנכ"לית הבימה אודליה פרידמן אמרה: "יש ביטולים פה ושם אך לא מדובר במגפה. הנחמה מבחינתנו היא בכך שאנחנו ממלאים את האולמות בתושבי הדרום ובחיילים שנכנסים ללא תשלום, ומגיעים לתיאטרון להפוגה קצרה מהמציאות הבלתי אפשרית".

בתיאטרון הפרינג' הסמטה סיפרו על ביטול של 50 אחוז מההצגות. עירית פרנק, מנכ"לית התיאטרון: “על אף העובדה שהתיאטרון הוא מקום מאוד בטוח ומופיע ברשימת המקלטים של עיריית תל אביב, אנשים לא באים. כל עוד לא הייתה כניסה קרקעית הייתה אווירה יחסית אופטימית, היום אנשים מתקשים לבלות".

מלונאות ותיירות

מבצע צוק איתן פרץ בעונה החמה ביותר של הטיסות לחו"ל, והתוצאות גלויות על פני השטח: רוב חברות התיירות וסוכנויות הנסיעות מציעות דילים בארץ ולחו"ל במחירי רצפה. גורמים בתעשייה מעריכים כי נכון לעכשיו מדובר בצניחה של שליש לפחות במספר ההזמנות שנסגרו מיום תחילת המבצע.

באל על לא חשפו את מספר ביטולי הטיסות מהשבועות האחרונים או את שיעור הירידה במחירי הטיסות, אך ציינו כי מדיניות הביטולים שלהם השתנתה: "לאור המצב הביטחוני אל על תאפשר ללקוחותיה המחזיקים בכרטיסי טיסה באל על ובכרטיסי UP לטיסות היוצאות מישראל לבטל או לדחות את מועד הטיסה לתקופה שלא תעלה על שישה חודשים, זאת ללא חיוב של דמי ביטול או דמי שינוי. אזרחים ישראלים השוהים בחו"ל יוכלו לדחות את חזרתם ארצה עד לסוף חודש אוגוסט ללא דמי שינוי, בהתאם לזמינות המחלקה". גם בארקיע ויתרו על דמי הביטול והדחייה. בישראייר הוסיפו ואמרו כי לא נותרה להם ברירה אלא למכור כרטיסי טיסה במחירי הפסד.

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

תחום המלונאות חטף גם הוא מכה קשה. אורי קרונקופ, סמנכ"ל שיווק ומכירות ברשת מלונות אטלס: “לרשת מלונות בתל אביב, בחיפה, בירושלים ובאילת. למעט אילת שלא חוותה את המכה, בכל יתר הארץ הסיטואציה כרגע היא אסון תיירותי – המלונות התרוקנו בגלל שאנשים עזבו, בגלל ביטולי הזמנות או בגלל העובדה שכמעט אין הזמנות חדשות. כשהביקוש יורד, גדל ההיצע, ומה שקורה במצב הנוכחי הוא מעט מאוד עבודה במחיר רע. אם אני משווה זאת למבצעים קודמים, הפעם המכה קשה הרבה יותר – האזעקות במרכז ללא ספק עשו את שלהן."

"מתפוסה של 70־80 אחוז במלונות שלנו בתל אביב בתקופה הזו של השנה אנחנו נעים כרגע על בין 20־45 אחוז. מדובר במלונות בוטיק, ו־20 אחוז של תפוסה במלון שבו ישנם רק 50 חדרים זה נתון רע מאוד. בינתיים עובדים רבים יצאו לחופשות על בסיס ימי החופשה שלהם, ואם המצב הזה ימשיך אנחנו נצטרך לחשוב על צעדים נוספים גם בתחום הזה".

משלוחים

תחום המסעדנות רושם גם הוא ירידה משמעותית בלקוחות בשבועיים האחרונים. עונת הקיץ היא בדרך כלל אחת העונות החזקות ביותר של המסעדות, אך יולי הולך ומסתמן כחודש חלש במיוחד השנה בתחום זה (ראו הרחבה בעמוד הבא). במקביל תחום המשלוחים תופס תאוצה. דניאל רחמים, מנכ"ל אתר משלוחי האוכל משלוחה, מפרט: "יש עלייה גדולה מאוד, של כמעט 100 אחוז, בכמות הזמנת המשלוחים מרגע שהתחילו האזעקות, בעוד שהמסעדות דיווחו על ירידה של 30־40 אחוז. עם תחילת המבצע הקרקעי הירידה במצב הרוח ניכרה גם בתחום של משלוחי האוכל וכמות ההזמנות ירדה. היא לא נמוכה מהרגיל בעונה, אלא ממוצעת".

הדברה

נראה כי המרוויחים הגדולים מהמצב הביטחוני הם החרקים. אלי כהן, בעל חברת הדברה ויו"ר התאחדות המדבירים, סיפר על ביטולים רבים דווקא בעונת השיא של התחום: "כשאתה עושה הדברה אנשים צריכים לצאת מהבית לכמה שעות, ואנשים לא רוצים לצאת. הילדים בבית כי אין קייטנות. גם את הדברת חדרי המדרגות והמקלטים פספסנו כי אנשים לא רוצים להדביר, זה המרחב המוגן שלהם. פיטרנו חלק מהעובדים בשבוע האחרון כי המצב שנוצר בעייתי מאוד. כיו"ר התאחדות המדבירים אני מדבר בשם עסקים רבים בתחום. נוצר כאן מצב קשה מאוד עבור כולנו".