מירוץ החימוש: הסופרמרקט הראשון של קופיקס נפתח בפלורנטין

הסופרמרקט הראשון מבית קופיקס נפתח בפלורנטין. קהל היעד: צעירים שמסתפקים בכמויות קטנות. על המדפים: 700 מוצרים במחיר אחיד של חמישה ש"ח

סופר קופיקס. צילום: יהונתן בן חיים
סופר קופיקס. צילום: יהונתן בן חיים
2 ביוני 2015

ברחוב הרצל בפלורנטין נפתח היום סניף הסופרמרקט הראשון של רשת קופיקס, בו כל המוצרים ימכרו בחמישה שקלים. המיקום לא מקרי: הסופרמרקט מיועד בעיקר לצעירים- רווקים, זוגות וחד הוריים- שמוצאים עצמם משליכים לפח את שאריות אריזות הענק אליהם התרגלנו. במהלך החודש הקרוב צפויים להיפתח עוד שלושה סניפים נוספים: ברחוב יגאל אלון ת"א, בפתח תקווה ובהרצליה, ערים שלפי אבי כץ, מייסד קופיקס, "גרים בהן הרבה צעירים או משפחות של עד שלושה אנשים". ואכן 700 המוצרים שמוצעים למכירה בסופרמרקט מגיעים בגדלים מוקטנים, כמו למשל קרטון חלב 800 מ"ל ושמן זית 100 מ"ל.

כץ מודע היטב למגבלות השוק הצעיר והעירוני ומודיע כי אין לו כל כוונה להילחם בסניפי הענק שממוקמים בד"כ בחוצות העיר. "היום הצרכנות השתנתה ואנשים כבר לא מחפשים את הקנייה הגדולה אחת לשבוע, הם בעיקר משלימים חוסרים ורוצים לקבל תמורה מלאה בגין כספם. זה כולל גם את הזמן שמבזבזים כדי להגיע לסניפים ואת המוצרים שעקב תפוגת התוקף מושלכים לזבל, כי אם קונים קרטון חלב וזורקים רבע ממנו, לא באמת חוסכים כסף. מבחינתנו הכניסה לנישה הזו היא המשך ישיר של המחאה החברתית. הכישלון של הרשתות הגדולות הוא שהן לא חושבות על הציבור ורואות רק את שורת הרווח".

סופר קופיקס. צילום: יהונתן בן חיים
סופר קופיקס. צילום: יהונתן בן חיים

חלק מהמוצרים הנמכרים בסופר קופיקס מעלים תהיות לגבי זהות הלקוחות להם הם מיועדים, כמו למשל חבילה של ארבעה חיתולים או 20 שקיות זבל שנועדו לתת מענה למה שכץ מגדיר כ"צרכים נקודתיים". בכל הנוגע למוצרים בעלי תוקף של מספר חודשים ומעלה, כגון מוצרי ניקוי, החיסכון הכלכלי שמיצעה קופיקס אינו גדול ומסתכם בשקלים ואגורות בודדים. מי שמחפש בשורה ימצא אותה דווקא במדף הבירות שימכרו אף הן בחמישה שקלים, רובן ממותגים פחות מוכרים כגון "מילר", כמו יתר המוצרים בחנות. "שמנו דגש על הכנסת ספקים שהרשתות ויצרנים הגדולים חסמו את כניסתם למדפים", מספר כץ. "כבר קיבלנו פניות מספקים שתחילה סירבו לשתף איתנו פעולה וכעת מעוניינים לקחת חלק בדור הבא של קמעונאות המזון".

[interaction id="556db09c61d08a2d4b8389eb"]

כל סופר קופיקס יכלול גם בית קפה, בדומה ל-75 סניפי קופיקס הפרוסים ברחבי הארץ. בתחילת דרכה הכריז כץ כי הרשת תביא להוזלת המשקה שכה מזוהה עם תל אביב. שנה ושמונה חודשים חלפו מאז פתיחת הסניף הראשון ונראה שמחירו של הפוך נותר זהה ועומד על 10 שקלים בממוצע. האם פתיחתם של סניפי קופיקס נוספים ומשודרגים תוביל להוזלת מחירים אצל המתחרים? כץ סבור שכן. "בית הקפה בגאסי שנמצא רחוב אחד מפה כבר מוכר קפה הפוך בשמונה שקלים", אומר כץ. "קפה הסיטי שנמצא מולנו החליט היום שלא לפתוח את שעריו. ברשת ויקוטרי כבר הכריזו על מבצעים בעקבות הפתיחה שלנו ואני מאמין שמהר מאוד נראה רשתות נוספות חותכות מחירים. זו המטרה שלנו". גם בכל הנוגע לשכר העובדים, בקופיקס מתחייבים לשלם בין 2-3 ש"ח מעל שכר המינימום לכל עובד מתחיל, בתוספת כל הזכויות והתנאים להם זכאים שכירים. מבחינת 50 האנשים שצבאו על דלתו של הסניף מיד עם פתיחתו, מדובר בלא פחות ממהפכה צרכנית. "הגיע הזמן ששופרסל יבינו שימיהם ספורים", אומר יואב, 27, תושב השכונה, "אם תעברי את הכביש לסניף של אמ:פמ תראי שהוא נטוש ובצדק, נמאס לנו מרשתות שבמקום ללכת לקראת הלקוח עושות על גבו כסף".

סופר קופיקס, הרצל 102