"מנורת הלילה": פסטיבל האמנות שרוצה להאיר את נווה שאנן

פסטיבל מנורת הלילה שיפתח ב-25.12 יביא למבנים קיימים בשכונת נווה שאנן עבודות אמנות העוסקות באור: "החלטנו להאיר את השכונה, ולא רק מטאפורית, באור אחר"

מיצב אור (קבוצת אמנים)
מיצב אור (קבוצת אמנים)
24 בדצמבר 2014

לא רבים יודעים ששכונת נווה שאנן נבנתה במקורה בצורה של מנורה, שבסיסה הוא רחוב לוינסקי, וכל הרחובות היוצאים ממנו הם הקנים שלה. התכנית מעולם לא הושלמה, אך עברי באומגרטן ויאשה רוזוב, פעילים חברתיים בשכונה, החליטו לנער את האבק מעל תכנית המגירה של נווה שאנן, לרתום אליהם עוד פעילים חברתיים מהשכונה ועל הדרך גם את חסותה של עיריית תל אביב, ולייצר פסטיבל שחוגג את אופייה הייחודי של השכונה כשכונה רב תרבותית, תחת השם 'מנורת הלילה'.

'מנורת הלילה' הוא פסטיבל אמנות ואור, שכשמו כן הוא – בא בעיקרו לשפוך אור על המורכבות של שכונת נווה שאנן. "אין בשכונה תשתית לאור, ואם יש אז ישנם אך ורק פרוג'קטורים מאיימים, וחשבנו לקחת את הנושא הזה ואת הסיפור על תכנית האב של השכונה, ולייצר פסטיבל חדש סביב נושא האור. אנחנו חוגגים בימים האלה את חנוכה ואת קריסמס, שניהם חגי אור, ולכן החלטנו להאיר את השכונה, ולא רק מטאפורית, באור אחר", מסביר באומגרטן, המתגורר בשכונה ב-6 השנים האחרונות, דור שלישי למשפחה המתגוררת בשכונה: "מאוד נמנענו מלבוא ולומר שאנחנו באים להכניס אור לשכונה ולהאיר אותה. מטרת הפסטיבל היא להאיר את מה שקיים ולראות את היופי שבזה".

הפסטיבל ישלב אמנות ומוזיקה, וישתמש במבנים שקיימים בשכונה, שעליהם יוקרנו עבודות האמנות שנוצרו במיוחד עבור הפסטיבל. החל מהקרנה של יצירה המציגה גן עדן שצומח על בניין דרך פסיפס וידאו שיציג דיוקנאות של תושבי השכונה, ובכך מעלה לדיון את המונח "אנשים שקופים" שכבר הפך מזוהה עם תושבי שכונות דרום העיר הסמוכות לתחנה המרכזית, ועד יצירות עכשוויות שיעשו שימוש בטכנולוגיית האוגמנטד ריאליטי (מציאות רבודה) כדי להציג את סיפור השכונה.

מיצב פיסולי של קארין ויליגר
מיצב פיסולי של קארין ויליגר

הבחירה בלקיים אירוע בנווה שאנן מביאה איתה לא מעט ביקורות מהסביבה: " זה מאוד מורכב לעשות אירוע בנווה שאנן, תמיד מבקרים אותך – הימנים יגידו שאתה עושה שיתוף פעולה עם הזרים והשמאלנים יבואו וישאלו למה הזרים לא מעורבים. אנחנו מקבלים את הביקורת בהבנה אבל מבינים שאם רק נלך בעקבות הביקורת לא יקרה כאן כלום,ולכן אנחנו עדיין בוחרים לעשות מאשר לעמוד משותקים אל מול המציאות הכה מורכבת".

"אני חושב ששכונת נווה שאנן מראה באיזשהו אופן לחברה הישראלית את ההעדפות שלה, הנטיות שלה ומה היא בוחרת להזניח,ואנחנו באנו כדי לחשוף פן יותר מורכב. השיח כיום הוא לוחמני, שחור או לבן, הזרים צריכים להיות פה או לא צריכים, ואני בתור אדם פרטי פשוט רציתי לדעת יותר על השכונה שאני עובד בה ועל המקום בו אני מבלה במשך חצי משעות היממה", מסביר רוזוב מה הניע אותו ליזום את הפסטיבל החדש, שלדבריו מייחלים לו להפוך למסורת ארוכת שנים: "אנחנו חושבים לטווח של יותר משנה. השנה אנחנו לומדים כל מיני דברים, עושים טעויות ופועלים לא מתוך ידיעה מלאה. השנה זו רק תחילתו של דיאלוג שהלוואי ויהפוך לדיאלוג ארוך שנים".

נווה שאנן. צילום: יולי גורודינסקי
נווה שאנן. צילום: יולי גורודינסקי

'מנורת לילה' מתקיים בזכות שיתוף פעולה עם מתחם המלטשה, מרכז הגר"א 28, החממה הקהילתית, תאטרון מסתורין, Kitchen Talks, קולקטיב אנייה, הצימר, CTLV, HIT – מכון טכנולוגי חולון, מלגאי דיור אוניברסיטת תל אביב, תושבים ואמנים.

25.12-27.12.2014. אירוע הפתיחה של הפסטיבל בהגר"א 28, יום ה' ה-25/12, 20:00