מראה, מראה שעל הוול

טרנד השאלונים השתלט על כל חלקה וירטואלית טובה בשבוע החולף, וגרם לארי פינס לתהות: האם הזהות העצמית שלנו כל כך רעועה שאנחנו צריכים לדעת עם איזו נערת פאוור פאף היינו מתחתנים?

30 בינואר 2014

הנה הצעה פופוליסטית ששר החינוך שי פירון בטוח יאהב: אם כבר מבטלים את בחינות הבגרות ואת הפסיכומטרי, למה לא להחליף אותם במבחנים שכולם אוהבים לעשות? בשבוע האחרון, למשל, חלק ניכר מחברי הפייסבוק שלי השתתפו מרצונם החופשי־עד־שיוכח־אחרת בשאלון וירטואלי שכותרתו "איזו דמות ב'משחקי הכס' אתה?". זו דוגמה למבחן שתוצאותיו אינן תלויות ביכולות השינון של הפרט או בכסף שיש או אין להוריו לממן לו קורס הכנה יוקרתי. לעזאזל, אפילו אנשים שמעולם לא ראו או קראו פרק ב"משחקי הכס" מילאו את השאלון הזה ועוד השוויצו בפני חבריהם שיצא להם "חאליסי".

לא עוד מבחנים מנותקים שבינם לבין העולם האמיתי אין דבר וחצי דבר. חסל סדר מקצועות ליבה משמימים שלא באמת מכינים אותך לשוק העבודה. מעתה כולם ימלאו את השאלון הזה ועל פי תוצאותיו ייקבע עתידם – קיבלת ג'ון סנואו? מזל טוב! אתה מאבטח בקניון. יצא לך הודור? ברכותיי! אתה פועל בניין. ליטל פינגר? כל הכבוד! אתה אלדד יניב. רוב סטארק? באסה…

כמובן שהסיפור לא מסתכם ב"משחקי הכס". באתרים כמו באזפיד, זימביו ויוט'ינק צצו בשבועות האחרונים אינספור שאלונים בז'אנר ה"בחן את עצמך", ואף על פי שלא מדובר בתופעה ממש חדשה, בשבוע האחרון נדמה היה שהטרנד הזה הגיע לשיאו. כל אותם קוטרים שמתלוננים חדשות לבקרים על כך שפייסבוק זה בזבוז זמן מוחלט, כנראה שלא התנסו מעולם בשאלונים הרי גורל ומאירי עיניים כגון מה חיית הטוטם שלך, איזה סוג של פסטה אתה או עם איזה סלבריטי הכי מתאים לך להתמסטל.

השאלה החשובה היחידה שלא תמצאו באף אחד מהשאלונים הנ"ל היא למה לכל הרוחות כל כך הרבה אנשים משקיעים את הזמן היקר שלהם בשאלונים הארורים האלה? האם הזהות העצמית שלנו הפכה עד כדי כך רעועה שאנחנו צריכים לדעת איזה לוחם ממורטל קומבט אנחנו או עם איזו נערת פאוור פאף היינו מתחתנים?

התשובה, ככל הנראה, היא כן. הרי פייסבוק רק חידד את מה שכבר היה ברור לכולם מזמן – שבני אדם צריכים אישור תמידי מבחוץ כדי לחיות בשלום עם מה שיש להם בפנים. בדיוק כשם שהלייקים שאתה מקבל על כל דיווח אווילי על הפעולות/מחשבות/דעות הבנאליות שלך גורם לך להרגיש בעל ערך, גם אם בפועל החיים שלך סתמיים וחסרי משמעות יותר מהמשא ומתן עם הפלסטינים, כך גם השאלונים האלה הם סוג של מראה מעוותת שמאפשרת לך לחיות עם ההשתקפות המחמיאה שהיא מציבה מולך.

אף אחד לא היה רוצה למלא שאלון שבסופו הוא יגלה שהוא סובל מהפרעת אישיות נרקיסיסטית, למשל, אבל שאלון שאומר לך איזו דוגמנית על הכי מזכירה אותך? ברינג איט און.

אבל לא רק אתם עניתם על שאלונים: עם איזה סלב ליהיא גרינר צריכה להתמסטל?