מרכז חדש לבדיקות איידס אנונימיות, חשאיות וחינמיות נפתח בפלורנטין

מרכז חדש וחשאי לבדיקות איידס נפתח בשבוע שעבר בשכונת פלורנטין בעקבות עלייה במקרי ההדבקות. היעד: כל מי שנמצא עמוק בארון

בדיקות איידס (אילוסטרציה: Shutterstock)
בדיקות איידס (אילוסטרציה: Shutterstock)
2 ביולי 2015

לאור העלייה הגוברת בנתוני ההידבקות באיידס בקרב הקהילה הגאה, פתח הוועד למלחמה באיידס בשבוע שעבר מרכז חדש שאמור לתת מענה לאוכלוסיות השונות שחוששות להגיע להיבדק במרכזים או בקופות החולים. כיום מפעיל הוועד, בשיתוף מרפאת לוינסקי, מרכז שבו ניתן להיבדק באופן אנונימי ובחינם במרכז הגאה בגן מאיר, וכן בניידות שטח הפועלות בסופי השבוע מחוץ למועדונים.

"אלה שני מקומות שכבר הפכו מאוד מזוהים עם הנושא ומעוררים חשש כבד בקרב אוכלוסיות שונות כגון גברים נשואים, דתיים וכל מי שבעצם מנהלים סוג של חיים כפולים", מסביר אדיר ינקו, רכז בלה דואגת – זרוע ההסברה והמניעה בקהילה הגאה של הוועד למלחמה באיידס. "כמענה לצורך הזה הקמנו מרכז בדיקות אנונימי וחשאי. רק מי שצריך לדעת יידע. אין שום סימן זיהוי במקום, המטרה היא ליצור כמה שפחות נראות כדי לאפשר לאנשים להגיע בראש שקט ולייצר מרחב שיתופי ומקבל. אנחנו נותנים הרבה וגם מוותרים על הרבה כדי להגיע לנבדקים, אנחנו לא כאן לשפוט אותם אלא כדי להציל חיים ודוגלים בכך שהכי טוב לדעת".

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

במרכז יתבקשו הנבדקים למלא שאלון בסיסי שאיננו כולל פרטים אישיים. ימי הקבלה וכתובתו של המרכז לא מפורסמים ברבים, ולדברי יאנקו, "כל מהלך הידוע לגבי המרכז ומיקומו נעשה בערוצים שקטים, באמצעות אתרי ההיכרויות, צ'אטים וגורמים בקהילות השונות". המרכז יפעל פעם בשבוע למשך שעתיים וחצי וייתכן שיאריך בהמשך את שעות פעילותו. "המרכז החשאי נפתח בעזרתם של עיריית תל אביב ויניב ויצמן לאור העלייה המדאיגה באחוזי ההידבקות בקרב הקהילה הגאה", אומר ניסן שטראוכלר, דובר הוועד. "בשנת 2015 התגלו עד אמצע חודש יוני, ערב מצעד הגאווה, 18 נשאי HIV חדשים מהקהילה הגאה, בעוד בתקופה המקבילה בשנת 2014 התגלו רק שמונה ובשנת 2013 התגלו 14 ". "אנחנו יודעים שמאז תחילת שנות האלפיים, מדי כמה שנים נראית עלייה חדה במספר הנדבקים בקהילה הגאה, ואנחנו חוששים שאנחנו בפתחה של שנה כזו", אומר ינקו. "הנתון שלנו, אף שהוא חלקי, הוא נתון מדאיג שמצביע על החרפה בהתפשטות הנגיף בקהילה. זו כבר לא נורת אזהרה, זה פרוג'קטור שקורא לכל אחד בקהילה לקחת אחריות אישית: לקיים יחסי מין עם קונדום ולגשת להיבדק באופן שגרתי, כי איתור מוקדם של הנגיף מציל חיים ומונע הדבקות נוספות".

"על פי הערכות משרד הבריאות, כ־ 38 אחוז מסך נשאי ה־HIV בישראל הם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים", מוסיף שטראוכלר, "נכון לסוף שנת 2013, לפי נתוני משרד הבריאות חיים בישראל כ־6,500 נשאי HIV, אם כי ההערכות הן שיש כמעט 9,000 . הסיבה לפערים היא ש־65 אחוז מהאוכלוסייה מעולם לא נבדקה, ואנשים יכולים לחיות שנים רבות ללא ידיעה שהם נושאים את הנגיף"