מרצים בשנקר ישביתו את הלימודים

מרצים מן החוץ בשנקר ובמכללה האקדמית תל אביב יפו מוחים על תנאי העסקתם: "אנחנו חיים על גמילות חסדים, וזה חייב להיפסק"

ההפגנה במכללה האקדמית תל אביב יפו. צילום: יותם רונן
ההפגנה במכללה האקדמית תל אביב יפו. צילום: יותם רונן
25 במרץ 2014

המרצים מן החוץ במכללת שנקר הודיעו הבוקר כי ישביתו את הלימודים בשבוע הבא ליום אחד בעקבות מחאתם על תנאי העסקתם. לטענתם, המכללה לעיצוב אינה מעניקה להם שום ביטחון תעסוקתי, שום ערובה להמשך עבודה כשסמסטר מסתיים ותנאי העסקה שרחוקים מלהתקרב לתנאים להם זוכים מרצים מן החוץ באוניברסיטאות.

״אני כבר שבע שנים מנחה מן החוץ בשנקר, אבל אין לעובדה הזאת כל משמעות כאן", מספרת אורינה פרנטה, מנחה במחלקה לעיצוב תכשיטים. "יש מנחים מן החוץ שעובדים בשנקר כבר 26 שנה מבלי כל ביטחון תעסוקתי – בלי קרן השתלמות ובלי דירוג שכר. יותר מזה – חודש לפני תחילת סמסטר יכולים להגיד לי שהקורס שלי לא נפתח ואני מפוטרת״. יואב מילר, שמלמד פיסול ועיצוב במחלקה לצורפות משזה שמונה שנים מוסיף: "אנחנו חיים על גמילות חסדים, וזה חייב להיפסק. אין לנו ברירה אלא להשבית את הלימודים".

במכללת שנקר למעלה מ-80 אחוזים מהמרצים נמצאים תחת ההגדרה מרצים מן החוץ, והשביתה עליה הם הכריזו, לדברי פרנטה, נובעת בעיקר מייאוש ותסכול: ״אנחנו הרבה זמן בתוך המאבק הזה, אבל משא המתן בינינו לבין הנהלת המכללה הגיע לפיצוץ. לא הגיוני שאני מלמדת שבע שנים ואין משמעות לוותק שלי, אפילו למורה בבית ספר יסודי יש משמעות לוותק – אנחנו בסך הכל רוצים לקבל מעמד של עמית הוראה".

בתוך כך, גם המרצים מן החוץ במכללה האקדמית תל אביב יפו, הפגינו השבוע במכללה נגד תנאי העסקתם ומתכוונים להשבית את הלימודים בקרוב מסיבות כמעט זהות. 300 מרצים, שמהווים כ-75 אחוזים מהמרצים שמלמדים היום במכללה, מוגדרים כמרצים מן החוץ. הם התארגנו לפני כשנה וחצי במסגרת ארגון כוח לעובדים, וכעת הם הכריזו על סכסוך עבודה.

בהפגנה השתתפו גם סטונדטים רבים שנרתמו לתמוך במרצים שלהם, חבר הכנסת דב חנין ונציגי ועדי הסגל האקדמי הזוטר בשנקר, אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת תל אביב ומכללת ספיר. בנאומו הבהיר חנין כי "זה לא רק מאבק על תנאי העבודה אלא בעצם מאבק על עתידה של ההשכלה הגבוהה בישראל. רבבות סטודנטים רוכשים היום את השכלתם במכללות וגם הם צריכים מרצים שמסוגלים להתפרנס בכבוד".

צילום: יותם רונן
צילום: יותם רונן

ד"ר אדוארדו שילמן, מרצה במכללה וחבר הוועד, מסביר כי המאבק של המרצים מבקש לייצר בטחון תעסוקתי לעובדים ולמנוע פיטורים שרירותיים: “הנהלת המכללה מציעה שברירת המחדל תהיה שעובד מפוטר עם סיום המינוי, קרי סיום הקורס. זאת אומרת, קיבוע מעמד המרצים כעובדי קבלן״.

תמר ערב, שמרצה במכללה מזה תשע שנים, מוסיפה: "המרצים מן החוץ מועסקים במשך שנים בלי ביטחון תעסוקתי, באופן נצלני, קבלני וארעי, בלי אופק קידום אקדמי. אנחנו מפוטרים מדי סמסטר כדי להיות מועסקים מחדש בסמסטר הבא, וכל קיץ השכר נפסק ואנחנו מוצאים את עצמנו בארבעה חודשים ללא שכר".

״זו משמרת המחאה הראשונה שנעשתה אי פעם במכללה האקדמית תל אביב יפו, וזו פעם ראשונה שבמוסד הזה יש פעילויות מחאה מהצד הזה של העובדים", אומר דובר ארגון כוח לעובדים, יניב בר אילן. "כמו בשנקר, גם כאן מתוכננת שביתה של יום אחד, שעדיין לא נקבע לה מועד".

תגובת המכללה האקדמית תל אביב יפו: "מיד עם התארגנותם של המרצים מן החוץ תחת ארגון "כוח לעובדים", הכירה המכללה בהתארגנות והחלה במו"מ עם נציגות המורים מן החוץ. המו"מ התקיים באופן ענייני ורציף מזה מספר חודשים ואף מניב תוצאות,על אף האמור,לפני כשלושה שבועות, הכריזהנציגות המורים מן החוץ על סכסוך עבודה. יש לציין כי תנאי השכר של המורים מן החוץ במכללה האקדמית תל אביב יפו נקבעים, בדומה לשאר המכללות האקדמיות הציבוריות, בהתאם להחלטות הוועדה לתכנון ולתקצוב – המועצה להשכלה גבוהה ומשרד האוצר ובאישורן. אנו נמשיך במשא ובמתן במגמה להגיע להסכם ועל מנת למנוע פגיעה במהלך הלימודים ובסטודנטים."

תגובת מכללת שנקר: "מכללת שנקר מצרה על החלטת המרצים מן החוץ לקיים שביתת אזהרה בת יום אחד. החלטה זו התקבלה למרות שהנהלת שנקר הציגה לפני נציגי המרצים מחויבות להבטיח את מעמדם וזכויותיהם, כולל שותפות מלאה בהנהלת המכללה ולשפר את הכנסתם. זאת ועוד, מכללת שנקר הביעה נכונות להיות המכללה הראשונה אשר תחתום הסכם קיבוצי עם המרצים מן החוץ ולהוות בכך מופת ודוגמה למכללות אחרות. כידוע, מכללת שנקר היא מכללה ציבורית, וההסדרים שהיא מציעה למרצים נגזרים מהחלטות ומדיניות הות"ת".