משחקי הרעב

תקנות חדשות שמגבש משרד התרבות בנוגע לפרינג' מתעדפות את היוצרים על חשבון התיאטראות. מנכ"ל תמונע: "כנראה שנסגור את שערי התיאטרון"

בורות
בורות
14 במאי 2014

"שלום ובוקר טוב לחבריי. לצערי כנראה שנסגור את שערי תיאטרון תמונע… וזאת בגלל שורה של תקנות חדשות שמשרד התרבות מטיל על מרכזי התרבות התל-אביביים". כך כתב מנכ"ל ומייסד תיאטרון תמונע אילן רוזנטל בדף הפייסבוק שלו לאחרונה. את הפתיח הדרמטי המשיך פוסט גדוש אמוציות שאותו מלווים מאז פוסטים סוערים המתפרסמים מדי יום. הטריגר למניפסטים הווירטואליים האלה נעוץ בתקנות הפרינג' החדשות שאותן מנסח משרד התרבות בימים אלה, המגדירות את הקריטריונים לתמיכה כספית בגופי הפרינג' השונים.

התקנות החדשות שמתוכננות להיכנס לתוקף בשנת התקציב הבאה עדיין לא נוסחו באופן סופי והן מוצעות בימים אלה לעיון הציבור וגורמים מקצועיים. עם זאת, המגמה הברורה היא לתעדף את היוצרים על פני התיאטראות. אם עד כה הכנסתם של היוצרים הייתה מבוססת על אחוזי מכירות מהכרטיסים לפי מה שסגרו עם בעל המקום, לפי התקנות החדשות משרד התרבות יורה לבעלי חללי הפרינג', כמו תמונע למשל, לשלם ליוצרים סכום מינימום שלא יפחת מ־25 אחוז מהרווחים ומינימום 1,000 ש"ח עבור הצגת יחיד, 2,000 ש"ח להצגה שהשתתפו בה שניים־שישה שחקנים ו־2,500 ש"ח להצגה בת שישה משתתפים ומעלה. מבחינת יוצרי הפרינג' מדובר בחדשות נהדרות, אבל עבור בתי הפרינג' מדובר בעול כלכלי שהם חוששים שלא יוכלו לעמוד בו.

מתוך ההצגה "פנים אחרות" של אנסמבל תמונע
מתוך ההצגה "פנים אחרות" של אנסמבל תמונע

"אחת המשמעויות הנגזרות מהתקנות החדשות היא שמרכזי הפרינג' יהיו מחויבים לתגמל את היוצרים בעבור כל הצגה, דבר שיאפשר ליוצרים להריץ את ההצגה שלהם בשקט יצירתי, מבלי להוציא כסף מכיסם או להופיע בחינם. אנחנו מברכים על פריצת הדרך בהעמדת היוצר במרכז ועל מתן התמיכה הכספית המינימלית שתאפשר ליוצרי ולשחקני הפרינג' קיום בכבוד", נמסר על ידי בת"י (איגוד במאי התיאטרון בישראל) בתגובה לתמורות המסתמנות החדשות. עם זאת באיגוד הדגישו כי למרות התמיכה העקרונית בתיקונים, הם קוראים למשרד התרבות להגדיל את התמיכה בתחום הפרינג': "ללא התוספת התקציבית ו'ניכוש' הגורמים שאינם פעילות פרינג', קשה יהיה לממש את הקריטריונים החדשים בשטח וציבור היוצרים עלול להיפגע".

כאמור לא כולם מאושרים מהתיקון."זה נכון לעשות תיקון אחרי עשר שנים, אבל זה נורא מצחיק לעשות שינוי כשהעוגה נשארת אותה עוגה ופשוט מחליטים לחלק אותה אחרת ולקפח מישהו אחר עד שהוא יקום ויבכה", אומרת מנהלת תיאטרון הסימטה, עירית פרנק. "האמנים רוצים לקבל את מה שמגיע להם, ובצדק, אבל על בסיס מה מענישים אותנו, את בעלי התיאטראות? גם ככה אנחנו בקושי חיים. נהיה פה מצב אבסורדי. משרד התרבות גורם לאמנים להפוך אותנו למפלצות. התקציב הממוצע להצגה שאנחנו מקבלים היום מהמשרד הוא 1,600 ש"ח, וגם זה מגיע אלינו רטרואקטיבית רק שנה אחרי. משרד התרבות לא באמת מתקשר איתנו ויש המון עמימות בנושא. אין התנהלות גלויה וחשופה, הם לא מוכנים להיפגש איתנו אף שביקשנו, אין שום דיאלוג, הם פיונים שלא מבינים באמת, והם אלו ששולטים בכול. זאת ממש בריונות".

עירית פרנק. צילום: איליה מלניקוב
עירית פרנק. צילום: איליה מלניקוב

התקנות החדשות מצטרפות לתקנה אחרת שנכנסה לתוקפה בחודש דצמבר האחרון, ולפיה כל יוצר של הצגת פרינג' המציג בתיאטרון זכאי לשירותים לוגיסטיים של הקמה, תפעול, תאורה וסאונד ללא עלות, בעוד שקודם לכן פעמים רבות יוצרים וקבוצות תיאטרון שילמו על כך מכיסם. מוסדות שונים ניסו למצוא פתרונות יצירתיים להכרח הזה, שעדיין לא מיושם במלואו, אבל ברור שהרוח שמנשבת ממשרד התרבות היא של תמיכה ביוצרים על חשבון המוסדות.

תגובת משרד התרבות:

"טיוטת מבחני התמיכה בפרינג' פורסמה להערות הציבור, הגופים והיוצרים, וטרם התקבלה כל החלטה סופית בנוגע לשינויים המוצעים. למען הסר ספק, הליך זה נועד על מנת שהקריטריונים הסופיים יגובשו בשים לב להערות המתקבלות ולאחר שהתקיים בנושא דיון ציבורי. בהתאם לכך ההערות, ככל שיהיו, יועברו לדיון מחודש במדור לפרינג' במועצה הישראלית לתרבות ואמנות ולאחריו גם במשרד המשפטים. יודגש כי טיוטת המבחנים החדשים גובשה על רקע שינויים ותמורות שחלו בתחום הפרינג' בשנים האחרונות ונוכח פניות רבות מיוצרים וגופים מאוגדים, בהם שח"ם ואמ"י, שטענו כי תמיכת המדינה אינה מגיעה ליוצרים בתחום הפרינג'. לפיכך, ולאחר שהתקיימו דיונים רבים וניתנה הזדמנות לכל מי שביקש להגיד את דברו, גובשה טיוטת מבחני התמיכה ואלה, כאמור, פורסמו להערות הציבור למשך חודש ימים"