נלחמים על כל כדור

הורדת מחירים דרמטית ומקום חדש שמוכר מנה בחמישה ש"ח מסמנים את חלחולו של אפקט קופיקס לשוק הפלאפל. אפילו ד"ר סעדיה הוותיק הבין ש-16 ש"ח למנה זה כבר לא קול

פלאפל סעדיה
פלאפל סעדיה
1 בינואר 2014

פלאפל דרור שנפתח בחודש שעבר בפינת הרחובות אחד העם ונחלת בנימין הוא דוגמה נוספת לאפקט קופיקס שניכר בעיר בחודשים הבודדים שעברו מאז נפתח הסניף הראשון של רשת הקפה החדשה והזולה. הפלאפלייה החדשה הזו מציעה מנת פלאפל בחמישה ש"ח בלבד, ממש כמו הקפה של קופיקס. "לא מדובר ברעיון שהגיתי לאחרונה", מסביר הבעלים של המקום, דרור מורד, שמתפעל כבר תשע שנים פלאפלייה בקונספט זהה בבני ברק. "הרעיון הוא פשוט – לאפשר לכולם לאכול בזול, במחיר שווה לכל נפש".

והתל אביבים אוהבים את הרעיון. כבר מיום הפתיחה אפשר היה לראות תור במקום, ומאז כמעט לא משנה באיזו שעה תחלפו על פני הפלאפלייה החדשה, תראו שובל ארוך של אנשים שממתינים לארוחה במטבע אחד. ומה בדיוק מקבלים תמורת המטבע? שישה כדורים בפיתה, סלט ירקות, מלפפונים חמוצים, בצל, טחינה, עמבה וחריף ללא הגבלה.

"לקוחות באים אליי ואומרים לי שטעים להם ומודים לי על המחיר. לראות את התור הארוך אצלנו זו העדות הכי טובה להצלחה", אומר מורד. העסקים השכנים – כמו הסנדוויץ' ומסעדת הפאסט פוד החדשה פילי – טוענים שהם לא נפגעים מהפתיחה כי קהל היעד הוא שונה.

עם זאת, דוכני הפלאפל הקרובים הרגישו את כניסתו של המתחרה החדש לטריטוריה שלהם וחלקם הגיבו בזריזות. "בימים הראשונים הביקוש יורד וזה טבעי, אבל אם מסתכלים על חצי הכוס המלאה – הוא הביא תנועה רצינית לרחוב", מספר תומר רחבי מפלאפל לופ הסמוך. "הוא הפך לשיחת היום פה ברחוב, הרבה אנשים באים ואומרים שהוא יגמור עכשיו את כולם". רחבי, שפתח את פלאפל לופ רק לפני שלושה חודשים, מיהר להוריד משמעותית את המחיר של מנת פלאפל – ממנה ב־15 ש"ח למנת פלאפל פלוס גזוז בעשרה ש"ח.

הבעלים של פלאפל בצבע בחר שלא להתייחס לשכן החדש ובינתיים לא הוריד מחירים. עסקים באזור מעידים על תנועה פחותה בדוכן שלו.

פלאפל דרור הוא לא הראשון להציע מנה בחמישה ש"ח בעיר. פלאפל רצון שבקינג ג'ורג' 17, שפתח לפני שלוש שנים, מכר תחילה מנה במחיר הקורץ הזה ואחר כך העלה את המחיר לשישה ש"ח, אבל לא יותר.

לא רחוק ממנו, בקינג ג'ורג' 45, יושב הפלאפל המיתולוגי של ד"ר סעדיה שפועל כבר 18 שנה. אפילו מוסד כמוהו לא יכול היה שלא להתיישר עם רוח התקופה, ולפני חודשיים גם בסעדיה עדכנו מחירים. "הפלאפל עלה 16 ש"ח, והורדנו ב־25 אחוז ל־12 ש"ח כדי להציע ללקוח עסקה הוגנת וכדי לקדם מכירות. זה המחיר הריאלי שבו אפשר עדיין למכור פלאפל איכותי", מספר אליעזר שרעבי, מבעלי המקום. "אני נכנסתי כשותף לעסק בתחילת ספטמבר, ואחד היעדים ששמתי לי היה הורדת המחיר. כשטוב ללקוח, טוב לי, ועובדה שזה עבד – הלקוחות הוותיקים מרוצים והמכירות עלו".

עם זאת שרעבי מסביר למה בד"ר סעדיה לא מתכוונים לרדת מתחת לרף 12 ש"ח: "אנחנו לעולם לא נתפשר על איכות: תמיד תמצא אצלנו טחינה שהוכנה כאן במקום, זיתים סורים, פלפל סודני ולא פלפל שיפקה, חצילים מטוגנים ושלל תוספות, לצד כדורי פלאפל איכותיים מאוד. כל אלה הופכים את כל מי שאוכל אצלנו ללקוח חוזר, ואת זה לא ניתן להציע בפחות מ־12 ש"ח".