סגרו את הבסטה

סגירת השוק בנווה שאנן, תיקון תאורת הרחוב ונוכחות משטרתית מוגברת בשכונות – ההסכם הקואליציוני של סיעת דרום העיר ותל אביב 1 כבר נותן את אותותיו

הילדים בשכונה בהלם. צילום: יולי גורודינסקי
הילדים בשכונה בהלם. צילום: יולי גורודינסקי
4 בדצמבר 2013

ללא כל הודעה נסגר השוק המאולתר שפרח בשנים האחרונות על רצפת המדרחוב ברחוב נווה שאנן בתל אביב. שוטרים שהגיעו בבוקר יום שישי, 15 בחודש, סילקו את הרוכלים מהמקום ומאז הנוכחות המשטרתית נשמרת והשוק, שפעל בכל יום וביתר שאת בסופי שבוע, איננו פעיל עוד. ההודעה היחידה שהתקבלה לפני המהלך הופיעה בעמוד הפייסבוק של סיעת דרום העיר, כמה ימים אחרי שהגיעה ההודעה על כניסתה הצפויה של הסיעה לקואליציה של חולדאי.

חיים גורן, חבר המועצה היחיד מטעם סיעת דרום העיר, מסביר כי המהלך אכן קשור להסכם הקואליציוני של סיעת דרום העיר: "זה תוצאה של לחץ שאנחנו מפעילים הרבה זמן, ובין היתר גם בהסכם הקואליציוני התעקשנו על זה. אנחנו רוצים להחזיר את הביטחון האישי ואת שלטון החוק לרחובות הדרום, והשוק בנווה שאנן הכי צרם והכי בלט באנרכיה. הרי היו שם דוכנים של סחורות גנובות לעיני כל וסחר באופניים גנובות". הפעילות המוגברת כוללת גם התקנת עמודי תאורה חדשים, שיפוץ מדרכות שבורות ונקיון מוגבר ביום.

בתוך כך הודיע השבוע השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' כי בגין המצב הקשה בשכונות הדרום, המשטרה תקצה כוח משימה מיוחד שיוצב דרך קבע בדרום תל אביב כדי ליצור הרתעה, להחזיר את תחושת הביטחון לתושבים ולפעול למיגור הפשיעה באזור. לכוח המשטרתי הזה יצורפו החל מינואר כ־30 ניידות פיקוח מטעם העירייה, ונוסף לכך 250 מצלמות שהותקנו באזור יחוברו למוקד שליטה עירוני.

הנוכחות המסיבית של המשטרה (ובעיקר של מג"ב) באזור התחנה המרכזית בא גם אחרי פירסומים בתקשורת על אודות נהיגת אפריקאים ללא רישיון וזיוף רשיונות נהיגה. לאחרונה התפרסם גם מעצר בני זוג החשודים בניהול עסק בלתי חוקי להפסקת הריון ואף תיווך במכירה ובקנייה של תינוקות.

"אם אתה סוגר הכל, אנשים יגנבו"

"ההרגשה הייתה שהזרים בכלל לא מפחדים מהמשטרה", אומר גורן. "בהרבה מקרים שבהם העירו לחבורות שעשו רעש, שמענו מהן תשובות כמו 'תקראו למשטרה, מה הם יעשו?'. וזה מצב בלתי נסבל. זה מהלך שנועד מבחינתנו לשדר לכל האוכלוסיות בשטח שיש חוק וסדר, ואין פה מדינה בתוך מדינה. זה כולל גם שיתוף פעולה מתהדק בין העירייה למשטרה".

שקט בנווה שאנן. צילום: יולי גורודינסקי
שקט בנווה שאנן. צילום: יולי גורודינסקי

בינתיים מוקמות עמדות משטרה ניידות במקומות מרכזיים בדרום העיר, ועשרות שוטרי מג"ב מסתובבים שם עם מדים ורובים. התגובות לנוכחותם מעורבות. תושב האזור מספר כי נראה שמדובר בחיילים צעירים ללא הכשרה וללא ניסיון. "הם עושים מה שאמרו להם לעשות כנראה – להפגין נוכחות – וככה זה נראה. הם פשוט עומדים בחבורות או יושבים ומשחקים בסמארטפון. אני לא בטוח כמה נוכחות כזו יכולה לעזור. זו גם לא פעם ראשונה ששולחים אותם כדי להשתיק אותנו, ובקרוב מאוד הם שוב ייעלמו".

תושב אחר, שדווקא שבע רצון מנוכחות המשטרה, הוא אוסקר אוליבייה, פליט מקונגו ופעיל בארגון "כוח לקהילה". אבל הוא מדגיש כי חשוב שמהשטרה תשרת גם את התושבים האפריקאים. "הביטחון צריך להיות לכולם", הוא אומר, "גם לפליטים מותר להזעיק משטרה אם הם במצוקה או רוצים להתריע על פעילות פלילית או חשודה. המצב כרגע הוא שאם אני אתקשר ואדבר באנגלית רוב הסיכויים הם שלא ייתייחסו לפנייה שלי ולא ישלחו ניידת".

בשוק הוא אומר שהוא נמנע מלקנות כי ברור לכל שמקור חלק מהסחורה מפוקפק. לעומת זאת, הוא מסביר: "אין לאנשים אופציה. לא נותנים אישורי שהייה ועבודה, לא בודקים בקשות למעמד פליט. אם אתה סוגר הכל אנשים יגנבו כי אנשים מנסים לשרוד. אבטלה ופשע הולכים יד ביד בכל העולם. המוכרים שם לא הקימו את השוק כדי לפגוע במדינת ישראל, אלא כדי לשרוד".

"גם הזרים רוצים רחובות נקיים"

חבר המועצה הטרי גורן אומר שברורה לו האפשרות שהפעילות הפלילית תעבור לסמטאות חשוכות יותר, אבל עם זאת הוא טוען בתוקף כי "לא יכול להיות שיש פה חוק אחר מכל מקום אחר בעיר. רוכלות רחוב אסורה, ובכל מקום אחר בעיר יסלקו אותך מיד. אז למה פה יש הפקרות? אם ייעשה תהליך להסדיר את הדבר בצורה חוקית ובפיקוח, מתוחם ומסודר, אולי זו אופציה שצריך לשקול. גם הזרים עצמם הרי רוצים לחיות במקומות מסודרים וברחובות נקיים".

הוא מספר גם על תוכנית לטווח ארוך שהיא חלק מההסכם הקואליציוני וכוללת "שידרוג כל המרחב בין התחנה המרכזית החדשה לישנה. בתחנה הישנה אנחנו מתכננים כיכר ומזרקה ובתחנה החדשה תוכנית המתאר מאשרת הוספה של משרדים ומסחר. זה ארוך טווח אבל אם נצליח לדחוף את זה וליצור תוכנית כוללת ולהפוך את המדרחוב למקשר, אולי אפשר יהיה לשקול להקים שם שוק מסודר".

בינתיים מדווחים פעילי שטח שגם הסיירת הירוקה, זרוע של העירייה שידועה בפעילות שלה לסילוק מחוסרי דיור משטחים ציבוריים, חזרה לפעול באגרסיביות אחרי חודשים רבים שבהן חדלה כמעט מפעילות כזו, זאת בעקבות פסיקת שופטת שערערה על החוקיות של סילוק אנשים משטחים ציבוריים".