סכסוך שכנות: עיריית בת ים דורשת חלק מכספי הארנונה של תל אביב

עיריית בת ים דורשת להעביר אליה כ־250 מיליון ש"ח מכספי הארנונה בתל אביב, בטענה כי חלוקת המשאבים והתקציבים בין שתי הערים איננה צודקת

בת ים. צילום: Shutterstock
בת ים. צילום: Shutterstock
20 בנובמבר 2014

בת ים עלתה בחודשים האחרונים לכותרות לאחר ששר הפנים לשעבר גדעון סער הכריז על איחוד עתידי של העיר עם תל אביב. ההכרזה נותרה, נכון להיום, הרחק ממימוש. בעוד סגן ראש עיריית תל אביב אסף זמיר ציין בעבר בעיתון זה כי הוא תומך ברעיון, נראה כי עיריית בת ים נלהבת פחות אך עודנה מוטרדת מהפער בין הערים בהכנסות הנובעות ממשאבים ממשלתיים.

העירייה ותושבי העיר פתחו במאבק תחת הכותרת "צדק לבת ים" ודורשים מהמדינה למצוא פתרון צודק לחלוקת המשאבים והתקציבים. העירייה טוענת שקיים פער כלכלי עצום בין הערים ומציגה נתונים לא קלים: ההשקעה העירונית בתושב תל אביבי היא 7,000 ש"ח בממוצע, פי שלושה מתושב בת ים שמקבל 1,500 ש"ח בממוצע. לטענת העירייה המצב הקיים הוא תוצר של העובדה שרוב קרקעות המסחר והפעילות העסקית נמצאות בתל אביב, דבר הגורם לכך ששליש מתושבי בת ים עובדים מדי יום בתל אביב. כיוון שלעיריית בת ים אין משאבים כלכליים, כגון שטח, הארנונה שמשלמים תושבי בת ים היא מהגבוהות בארץ.

לפני יותר מעשור פנתה עיריית בת ים למדינה בבקשה לחלוקה מחדש של קרקעות המסחר. לאחרונה הצליחה העירייה בעזרת בג"ץ לאלץ את משרד הפנים לפתוח בתהליך שמטרתו הגדלת התקציב במאות מיליוני ש"ח בשנה. הכנסות עיריית תל אביב משטחי משרדי ממשלה עמדו בשנה האחרונה על 200 מיליון ש"ח, לעומת 3.8 מיליון בלבד לעיריית בת ים. לפני כשבועיים התכנסה ועדה שלישית לבחינת איחוד או חלוקת ההכנסות בין העיריות תל אביב ובת ים. במהלך הישיבה אמר יוסי בכר, ראש עיריית בת ים: "בת ים נחושה להשיג צדק היסטורי. לא יעלה על הדעת שמדינת תל אביב תמשיך להתעשר על חשבון הקופה הציבורית בעוד ערים אחרות ובהן בת ים יסבלו מתת תקצוב ומאפליה בוטה בחלוקת המשאבים. אני מאמין שהצדק ייעשה בסופו של דבר, ושמדינת ישראל תשכיל לתקן את העיוות המתמשך ותפסיק לנהוג איפה ואיפה באזרחיה".

פסטורלי. בת ים (צילום: Shutterstock)
פסטורלי. בת ים (צילום: Shutterstock)

"בת ים היא עיר קטנה יחסית מבחינת שטח ובין הגבוהות בארץ מבחינת צפיפות. הקרבה לתל אביב גורמת לכך שאין לנו יכולת ממשית ליצור תחרות", מסבירה דוברות העירייה חמוטל כהן, "ברמה העסקית בת ים היא עיר ששוכנת למרגלות תל אביב, תרתי משמע. העיר נמצאת בעמדת נחיתות – אין לה קרקעות מסחר וכל השוק העסקי והציבורי מתרכז אך ורק בתל אביב. גם הכסף הגדול נכנס בסופו של דבר לקופה של עיריית תל אביב. הטענה שלנו פשוטה: מדינת ישראל יצרה פה סוג של 'מדינת תל אביב' שבה היא מרכזת את כל הכוח שלה. עצם הריכוז של כל מבני הציבור והמסחר במקום אחד הופך את תל אביב למונופול, ואנחנו מבקשים לחלק את זה בצורה שווה. עיריית בת ים דורשת להעביר לתקציבה סכום של 250 מיליון ש"ח מכספי הארנונה שעיריית תל אביב גובה, עבור למעלה מ־2 מיליון מ"ר של מוסדות ציבור בשטחה".

מה הוחלט בוועדה?

"כולם טענו שאנחנו צודקים, אבל הם ממשיכים להתדיין ולקחת את הזמן. במשך השנים התשובה של המדינה לבעיה הזאת הייתה העלאת הארנונה והפלת העול על כתפי התושבים. אפשר לעשות הרבה דברים אחרים, כמו לחלק את הארנונה באופן אזורי בין כמה רשויות, לחלק מחדש ובצורה שוויונית את הקרקעות באזור, להעביר חלק ממשרדי הממשלה לערים חלשות יותר, ליצור חלוקה פרופורציונלית והרשימה עוד ארוכה. עיריית בת ים החליטה להילחם ולא לוותר. אם לא יימצא פתרון רציונלי תפנה בת ים שנית לבג"ץ. אנחנו דורשים פתרון מיידי".

מדוע אתם מתנגדים לאיחוד עם תל אביב?

"אני לא בטוחה שהאיחוד יגרום להעלאת התקציב, גם שכונות דרום תל אביב לא זוכות להרבה כסף מהעירייה. אנחנו גם מאמינים שמדובר רק בספין של גדעון סער. סקר שעשינו בעיר מראה ש־58 אחוז מתושבי בת ים כלל אינם מעוניינים באיחוד וש־64 אחוז מהתושבים חשים מופלים לרעה ביחס לתושבי תל אביב. המהלך שאנחנו מקדמים ישפר את העיר ויעניק לה דחיפה קדימה. אני מבינה שזו אמירה לא קלה, אבל זה מה שנקרא צדק חלוקתי".