סמטה אלמונית: עיריית תל אביב עושה חצי עבודה בשכונת התקווה

עיריית תל אביב השלימה את שיפוץ שכונת התקווה, אך בשטח נראית עבודה גמורה למחצה: ריח רע מהביוב, מקומות חנייה שנעלמו ושלטי רחובות ריקים

שלט ברחוב חנוך (שכונת התקווה)
שלט ברחוב חנוך (שכונת התקווה)
21 בספטמבר 2014

מאז הסתיים השיפוץ ברחוב חנוך, מהרחובות המרכזיים בשכונת התקווה, עברו כמה חודשים, אך לפי מבחן התוצאה מדובר בחלם. תוצאות השיפוץ כמעט מעוררות געגוע למצב שלפניו. שלטי רחוב עומדים מוארים ללא שמות. תשתית החשמל אמנם שודרגה והותקנה מתחת לאדמה אך עמודי החשמל הישנים עדיין עומדים על תילם, ריח רע עולה מהביוב, ועוד לא דיברנו על האפקט המצטבר של הפיכתו של ציר פעילות דינמי לרחוב רדום ועצוב.

רחוב חנוך ניצב לשוק התקווה וכולל בתי מגורים ושטח מסחרי. בין היתר ממוקם ברחוב אולם התיאטרון של יורם לוינשטיין ומתוכננים לקום בו מעונות סטודנטים. השיפוץ התחיל לפני כשנה וחצי, ובמסגרתו הוחלפה מערכת הביוב ברחוב, מערכת החשמל הוטמנה מתחת לאדמה, ריהוט רחוב חדש (מנורות, שלטי רחובות, תמרורים וכדומה) הותקן והריצוף הישן הוחלף. משיחה עם תושבי הרחוב עולה הרושם כי השיפוץ רק הרע את המצב: השיפוץ גרם להפסדים לעסקים ללא פיצוי ואף גורם מוסמך לא ניהל עם התושבים דיאלוג כלשהו לפני השיפוץ, במהלכו ואחריו. נוסף על כך, במסגרת השיפוץ הורחבה המדרכה ובוטל חלק ניכר מהחניות ברחוב. יש שיטענו שמדובר בצעד חיובי, אך תושבי הרחוב חושבים אחרת וטוענים שהיעדר החניה הפך את הרחוב לשומם ופגע בעסקים. "פעם הרחוב הזה שקק חיים", אמר אחד מהם.

"אני חי ועובד כאן 20 שנה ולדעתי מה שנעשה פה זה בלאגן גדול", מספר בעל מספרה ברחוב. "הכל עובד לאט, לאט, לא כמו במרכז תל אביב. במשך תקופת השיפוץ עשו בור גדול והייתי צריך לשים קרשים בעצמי כדי שלקוחות יוכלו להיכנס למספרה. לצערי אף אחד מתושבי השכונה לא פנה לעירייה. צריך להבין שרוב האוכלוסייה פה דואגת קודם כל לפרנסה". דווקא שלטי הרחוב שנותרו ללא כותרות, אף שהותקנו כבר לפני שלושה חודשים, לא מרגשים את תושבי השכונה. "אני מכיר את הרחוב בעל פה. הבעיה היא שכל פעם הם עושים חצי עבודה ואין עם מי לדבר".

תגובת עיריית תל אביב: "עיריית תל אביב־יפו השקיעה בפרויקט שיפוץ רחוב חנוך למעלה משבעה מיליון שקלים, תוך קיום הליך שיתוף ציבור, שכלל את נציגי התושבים, ועד השכונה וסוחרי השוק. השיפוץ עתיד להסתיים בחודש הקרוב והעירייה פועלת להשלמתו בהקדם האפשרי. עבודות החלפת התשתיות הסתיימו ובימים אלה עובדי חברת החשמל מפרקים את העמודים ומתאימים את תשתית החשמל לרחוב המחודש. הכיתוב בשלטים יושלם בשבועיים הקרובים, ובמהלך חודש אוקטובר תחל העירייה בהוספת מקומות חנייה, לבקשת התושבים. נושא הריח מוכר ומטופל. הריח נובע מהשלכת פסולת השוק בידי הסוחרים למערכת הניקוז ותסיסתה. על מנת למזער את מפגעי הריח, שוטפת העירייה את מערכת התיעול בשוק וסביבתו באופן תדיר. העירייה תוסיף ותחדד מול הסוחרים את איסור השלכת הפסולת למערכת הניקוז".