עמותת הל"ל ליוצאים בשאלה פותחת סניף בתל אביב

לאחר שנים של עבודה בעיקר בירושלים, עמותת הל"ל, המסייעת ליוצאים בשאלה, פותחת סניף ראשון בתל אביב

מתוך "סרוגים"
מתוך "סרוגים"
9 בספטמבר 2015

הל"ל היא אגודה לחוזרים בשאלה, או כמו שנקראים חבריה – "יוצאים בשאלה", כלומר אנשים שבחרו להפסיק להשתייך לקהילה החרדית. את התהליך, הכרוך פעמים רבות בנידוי משפחתי, משברים כלכליים, פערי השכלה והלם תרבות במפגש עם העולם החילוני, מלווים באגודה בדרכים שונות, ורק את הפונים אליהם מרצונם החופשי. לאחר שנים של ריכוז פעילות האגודה בירושלים פותחת כעת הל"ל, עמותה רשומה מאז 1991, סניף חדש בתל אביב שהושק רשמית השבוע.

"יש המון יוצאים בשאלה בתל אביב, וגם הרבה מאוד ירושלמים שמוצאים עצמם בכיוון העיר הגדולה, כך שחשוב שיהיה סניף שלנו בתל אביב", אומר יאיר הס, מנכ"ל העמותה. "היוצאים בשאלה מבקשים להתחבר למה שהם רואים כמרכז החיים החילוניים בארץ, ותל אביב מציעה מגוון גדול יותר של אפשרויות מכל מקום אחר".

הסניף החדש של הל"ל נמצא ברחוב המסגר ומתפרש על פני 150 מ"ר. הוא תוכנן בעזרת מתנדבי העמותה ונפתח רשמית השבוע לאחר תקופת הרצה שהחלה בחודש יולי. הפעילות בו כוללת בין השאר ארוחות שישי, מועדון חברים עם הרצאות שונות, בוטיק בגדים הנתרמים למקום, חוגים ולימוד שפות ויציאות משותפות לטיולים והצגות. כל זאת נוסף לטיפולים פרטניים מעובדים סוציאליים ואנשי מקצוע המכוונים את היוצאים, רבים מהם בני ובנות 18־26, בנושאי לימודים ותעסוקה.

"האוכלוסייה שמגיעה אלינו מבינה שהדרך להצליח היא השכלה מקצועית, והמרכז מעודד מאוד השלמת השכלה ומסייע בקבלת מלגות לימודים. עם הצטרפותו של הסניף התל אביבי אנחנו מתארגנים במיוחד למימון רחב יותר של מלגות לימודים לצעירים רבים", אומר הס.

הס, שבעבר השתייך בעצמו לעולם החרדי ומכיר מקרוב את תהליך החזרה בשאלה, מספר שיש הבדל בין הפונים הירושלמים לעמותה לבין הפונים התל אביבים: "בירושלים אנחנו מוצאים יותר יוצאים בשאלה שמחפשים את החיבור אל העבר הדתי שלהם. בתל אביב אוכלוסיית היוצאים בשאלה נוטה להסתכל קדימה ופחות מגשרת בין העבר הדתי לחיים שהם חיים כיום. במובן מסוים, האוכלוסייה התל אביבית דומה יותר לעיר תל אביב".