פוסט טראומה: כך נראתה פרשת ינון מגל ברשתות החברתיות

הרבה יותר השמצות כלפי רחלי רוטנר מאשר כלפי ינון מגל, וסטטוס בפייסבוק כל 20 שניות. הפרשה במספרים

לייק, פייסבוק (צילום: shutterstock)
לייק, פייסבוק (צילום: shutterstock)
3 בדצמבר 2015

פחות משבוע לקח לרשתות החברתיות להוכיח שהן יודעות לשלוח ידיים גם לעולם "האמיתי". רחלי רוטנר, שפרסמה בפייסבוק את הפוסט שהציף עדויות נוספות להטרדות מיניות מצד ינון מגל, הצליחה לעשות היסטוריה: אחרי שישה ימים סוערים הודיע חבר הכנסת שהוא פורש מתפקידו הציבורי.

עיקר השיח נגד רוטנר נרשם ביומיים הראשונים. מהר מאוד פרץ הסיפור את גבולות המעגל הברנז'אי והגיע לפתחם של כלל בני ישראל, שלא חסכו בהשמצות ובשיתופים כוזבים (ע"ע התמונה המפורסמת של ח"כ אורן חזן על הבר עם ידידה). 31 אחוזים מהשיח על רוטנר כלל הכפשות, בעוד השיח על מגל, שהודה במעשים, כלל רק חצי מכמות הקללות הווירטואליות. בנוסף, 85 אחוזים מהפוסטים על מגל היו ביקורתיים, לעומת 66 אחוזים במקרה של רוטנר.

[tmwdfpad]ביום השלישי לפרסום נרשמה דעיכה בדיבור על רוטנר ועלייה חדה מאוד בשיח סביב מגל: 5,600 פוסטים לעומת 1,600 פוסטים שעסקו ברוטנר, שבאותו יום פרסמה בעצמה את מספר הפוסטים הגבוה ביותר במסגרת הפרשה. 20% מסך כל הפרסומים כללו תיאוריות קונסיפרציה שונות. רוטנר זכתה לעדנה רק אחרי פרסום עדותה של המתלוננת הרביעית, אז עלתה ההתייחסות לרוטנר ובצורה אוהדת יותר והגיעה לסיומה הקריירה הפוליטית הקצרה של מגל. ואף מילה על מסיבת פרידה.

הנתונים באדיבות חברת Vigo, המתמחה בניתוח השיח במדיה החברתית