עד פופ: בקרוב נביא פופקורן מהבית ונשלם על שקיות ניילון?

תיקון החוק להגנת הצרכן ("חוק הפופקורן") ו"חוק שקיות הניילון" הובאו השבוע להצבעה בכנסת. בשורות טובות לצרכנים ולכדור הארץ

פופקורן. צילום: Shutterstock
פופקורן. צילום: Shutterstock
24 ביולי 2014

הכנסת עסקה השבוע גם בדברים שאינם המלחמה הנוכחית. חוקים חדשים עושים את דרכם לאישור המיוחל, ולשניים מהם כדאי לשים לב, כאזרחים מודאגים וכצרכנים לתפארת. הראשון הוא תיקון החוק להגנת הצרכן, ובמסגרתו נוסף הסעיף שזכה לכינוי "חוק הפופקורן" ומבטל את האיסור על הכנסת אוכל ושתייה למקומות בילוי. במילים אחרות: בתי קולנוע, תיאטראות ושאר מקומות סגורים לא יוכלו עוד למכור קולה במחיר מופקע לקהל השבוי. מדובר ביוזמה של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, והתיקון ייכנס לתוקף בראשון לינואר 2015.

במסגרת התיקון לחוק הורחבה גם הגדרת העברה "השפעה בלתי הוגנת על הצרכן", שתכלול מעכשיו גם רעות חולות כמו פניות חוזרות ונשנות לצרכן על מנת לסגור עסקה, נקיטת אמצעי הפחדה, ומניעה מהצרכן את האפשרות להתייעצות. הרשות להגנת הצרכן תוכל להטיל קנסות על עסקים שיפרו את החוק. המשמעות היא אכיפה מהירה ויעילה מבעבר. ולקינוח, מעכשיו תוכל הרשות גם לאכוף חוקים קיימים שאיש לא ממש התייחס אליהם, כמו זמן המתנה למענה אנושי, שעל פי חוק לא יכול לעלות על שלוש דקות.

החוק השני, "חוק שקיות הניילון", הוא יוזמה של השר להגנת הסביבה והאיש שהביא לכם את כיפת ברזל, עמיר פרץ. החוק עבר בשבוע שעבר בוועדת השרים לחקיקה, ובמסגרתו יחויבו יצרני ויבואני השקיות בהיטל של 40 אגורות לשקית, מה שיגרור דרישת תשלום על שקיות הניילון גם מהצרכנים ברשתות השיווק. אף שחוקים דומים קיימים בעולם, שר הכלכלה נפתלי בנט מתנגד למהלך, בטענה כי הוא עלול לפגוע ביצרני השקיות. במשרד להגנת הסביבה מיהרו להבהיר כי אין סכנה כזאת, משום שהתשלום שיתקבל ממכירת השקיות ישמש להקמת מנגנון סיוע לאותם יצרנים. אם החוק יעבור בסופו של דבר כדור הארץ יצא נשכר, ולצדו גם מאות בעלי החיים שנחנקים למוות משקיות ניילון מדי שנה, בים וביבשה. כשמסתכלים על זה ככה, שקית בד נראית כמו פתרון הוגן למדי.