פקיד, טבע ודין

אחרי שאסר על העירייה להרוס את גינת דרויאנוב בפלורנטין, שינה כעת פקיד היערות את החלטתו. תושבי השכונה יערערו: "הלחץ שהופעל על פקיד היערות מדיף ריח רע"

גינת דרויאנוב ז"ל
גינת דרויאנוב ז"ל
12 בפברואר 2014

מזה כמה חודשים שאנחנו עוקבים אחר מאבק תושבי שכונת פלורנטין נגד תוכנית העירייה להרוס את הגינה הציבורית היחידה בשכונה, גינת דרויאנוב, כדי לפנות מקום לבניית בית ספר חדש. המאבק נמשך כמה חודשים, ובנובמבר האחרון נשמו הפעילים לרווחה: פקיד היערות מטעם משרד החקלאות שלל מהעירייה את רישיון עקירת העצים בגינה, ומנע בכך את הריסתה. אבל כעת הרוח שוב שינתה כיוון: השבוע התאכזבו תושבי השכונה לגלות כי משרד החקלאות חוזר בו מהחלטתו ומאפשר לעירייה לחזור לתוכנית המקורית.

הכל התחיל כשהעירייה ביקשה רישיון לכרות 12 עצים ולהעתיק את מיקומם של 22 עצים נוספים מהגינה על מנת שתוכל להקים את בית הספר. עשרות פעילי השכונה התנגדו לתוכנית וטענו שמדובר בריאה הירוקה המרכזית של שכונה, ובמוקד התכנסות ייחודי ומלא פעילות, שכולל גם מערכת אקולוגית של עצים, פרפרים וציפורים. הפעילים אף הגישו הצעה מפורטת לתוכנית חלופית, ובמסגרתה ייבנה בית הספר על חניון אליפלט שממול.

פקיד היערות התערב בעניין וקבע חד משמעית כי אין לפגוע בעצים. את החלטתו נימק בכך שעצי הסיסם ההודי הוותיקים שנטועים בגינה נדירים בשכונת פלורנטין. "מיקום הגינה והעצים הנטועים בה מהווה למעשה את הריאה הירוקה המשמעותית היחידה בשכונה. על אף גודלה וממדיה המצומצמים, מהווה הגינה 70 אחוז מכל השטחים הפתוחים האפקטיביים בשכונה ונותנת מענה לרוב תושביה", כתב פקיד היערות בחוות דעתו. "כל שטח ציבורי פתוח חליפי שיפותח היום כפיצוי על ביטול הגן הקיים לא יוכל לספק את מכלול האיכויות הקיים בגן הוותיק", הוסיף.

בעירייה לא ויתרו ופנו לשר החקלאות בטענה כי אין בסמכותו של פקיד היערות להחליט בסוגיה הקשורה בתכנון. עוד טען מנכ"ל העירייה במכתבו כי העירייה מוכנה לבוא לקראת התושבים, לשמור על העצים העתיקים במקומם ולהבטיח גינות חלופיות למשך הזמן שבו ייבנה בית הספר. כדי להקים את הגינות החלופיות, העירייה מתכננת להעתיק את גינת הכלבים הסמוכה ולבנות שתי גינות ירוקות חדשות במקומה.

פקיד היערות חזר בו השבוע והחליט לקבל את הצעת העירייה. הוא כתב בהחלטה שאמנם אין תחליף אמיתי לגינה הנוכחית אך עקב ההבטחה לשמירה על העצים העתיקים והחלופות שהעירייה מציעה לזמן הבנייה הוא חוזר בו מהאיסור על כריתת חלק מהעצים ובכך סולל את דרכה של העיריה לביצוע התוכנית.

הילה הראל, תושבת פלורנטין וממובילי המאבק, מבהירה כי החלופה שמציעה העירייה לא מקובלת על התושבים. "העירייה מחריבה גינה ותיקה ופעילה, וגם גינת כלבים, כדי לבנות שתי גינות זמניות שאיכותן לא ידועה. וכל זה כדי לבנות בית ספר על גינה פעילה במקום על מגרש חניה. זה לא הגיוני", היא אומרת בזעם.

"אנחנו מרגישים שיש פה משהו שלא מספרים לנו. עולה מכל הסיפור ריח רע, והלחץ שהופעל עכשיו ישירות על פקיד היערות מצד העירייה כדי לשנות את ההחלטה רק מוסיף לסירחון. כרגע אנחנו שוקלים צעדים משפטיים שכוללים עתירה על ההחלטה עצמה וצו עיכוב למתן היתר הבנייה. בנוסף, הגשנו תוכנית לשינוי התב"ע של מגרש החנייה שמול הגינה (מכבי צריפין) לוועדה המקומית ולוועדה המחוזית".