פרויקט מסלול: חמישה מסלולים מעניינים לדו גלגליים לקראת יום כיפור

עיריית תל אביב אוהבת להשוויץ שהעיר ידידותית לאופניים, אבל האמת היא שיום כיפור הוא הזמן היחיד בשנה שבו האופניים שולטים בדרכים

במקום לצום מתענים בעליות של בן ציוi. מדוושים ביום כיפור. צילום: Gettyimages
במקום לצום מתענים בעליות של בן ציוi. מדוושים ביום כיפור. צילום: Gettyimages
16 בספטמבר 2018

מסלול שדרות

התחלה וסיום: שד' רוטשילד פינת הרצל

אורך: 6 ק"מ

השדרות בתל אביב היו מאז ומתמיד חלק בלתי נפרד מהמרקם העירוני. בתחילת שנות האלפיים הן שופצו בהשקעה כספית גדולה, צמחים נשתלו ובמרכזן נפתחו בתי קפה וסומנו שבילי אופניים. הרכיבה מתמקדת בשדרות המפורסמות של העיר ומתחילה ומסתיימת במרכזה של תל אביב הקטנה, שדרות רוטשילד פינת הרצל. רוטשילד היא השדרה הראשונה שהוקמה בעיר, וכיום, פרט למקומות הבילוי הרבים, אפשר להבחין לאורכה גם בסגנונות האדריכלות המגוונים. בסופן של שדרות רוטשילד ניצבת כיכר הבימה המשופצת, וממנה אפשר להמשיך על שדרות ח"ן השקטות, ומשם, דרך כיכר רבין, לפנות לשדרות בן גוריון (בעבר שדרות קק"ל) המובילות לים. בצומת בן גוריון ודיזנגוף פנו שמאלה לרחוב שהיה פעם מרכז הבוהמה של תל אביב והיום מלא בחנויות מעצבים וברים מפונפנים. עברו מתחת לכיכר דיזנגוף הצבעונית מדי והמשיכו סמוך למבנה העצום של דיזנגוף סנטר. קחו נשימה עמוקה והתחילו לפדל בשדרות בן ציון התלולות, סיוטו של כל רוכב אופניים תל אביבי (זכרו שכל עלייה היא גם ירידה ותמיד אפשר לעשות את הדרך ההפוכה) עד שתגיעו חזרה לשדרות רוטשילד.

[tmwdfpad]

המסלול ההיסטורי

התחלה: כיכר השעון

סיום: נווה צדק

אורך: 3 ק"מ

1909 היא שנת ההקמה הרשמית של תל אביב, אך שכונת נווה צדק הוקמה כבר בסוף המאה ה־19 על ידי יהודים שרכשו אדמות מחוץ ליפו העתיקה. הרכיבה מתחילה במרכז יפו, בכיכר השעון, ומשם אפשר לפדל על רחוב אילת ולהמשיך דרך גשר קטן אל רחוב שלוש ההיסטורי. הגשר נבנה מעל מסילת הרכבת שעברה במקום. בבית מספר 32 ברחוב התגורר אהרון שלוש, ממייסדיה של נווה צדק. פנייה ימינה לרחוב שבזי מובילה למרכז השכונה. המשך רכיבה לכיוון מזרח מובילה למגדל שלום שבמקום משכנו עמד בעבר מבנה בית הספר העברי הראשון בעולם, הגימנסיה הרצליה. בבית שברחוב הרצל 2 הסמוך למגדל התגורר עקיבא אריה וייס, ממייסדי תל אביב. פנייה קלה מהרצל ימינה מובילה ללילינבלום, רחוב היסטורי שבהמשכו שכן בית ספר תחכמוני, בית הספר הדתי הראשון בעיר. בפינת הרחובות לילינבלום ופינס עומד עד היום המבנה הוורוד של קולנוע עדן, הקולנוע הראשון בעיר.

מסלול הרכבת הקלה (7.5 ק"מ)

התחלה: תחנת ארלוזורוב

סיום: שד' ירושלים פינת רח' מחרוזת

אורך: 7.5 ק"מ

העבודות על הרכבת הקלה החלו זה מכבר ועם קצת מזל הקרונות ינועו על המסילה בשנת 2021. יום כיפור הוא הזדמנות מצוינת לבדוק את תוואי הרכבת בתל אביב. מתחילים מתחנת ארלוזורוב, ממשיכים לתחנות העתידיות שאול המלך ושדרות יהודית. רכיבה דרומה על דרך בגין מובילה לצומת מעריב החסום (רשות – דקת דומייה לזכרו של הגשר) ופנייה ימינה ברחוב הרכבת תיקח אתכם לתחנת אלנבי, התחנה התת קרקעית האחרונה בעיר. תוואי הרכבת ממשיך סמוך לדרך יפו עד לצומת של רחוב אילת ושדרות ירושלים, שם הוא פונה לכיוון דרום לאורך השדרה עד לבת ים. התחנה הדרומית ביותר ביפו תהיה תחנת מחרוזת. אם הגעתם עד כאן ועדיין לא נמאס לכם אתם מוזמנים להמשיך הלאה לבת ים, השמועות מספרות שיש מקום כזה.

מסלול חופים

התחלה: חוף תל ברוך

סיום: מרכז פרס לשלום (חוף גבעת עלייה)

אורך: 11 ק"מ

12 חופים מוכרזים פועלים בתל אביב, אך במסלול הנוכחי נוותר על חוף הצוק הצפוני והדרומי שאחריהם אי אפשר לרכוב לאורך הים. לפני כמה שנים הושלמה טיילת המשתרעת מחוף תל ברוך בצפון העיר עד חוף גבעת עלייה ביפו. כמעט לכל אורכה של הדרך מסומן שביל אופניים, ופרט לחופים המסלול עובר בכמה מוקדים מרכזיים, בהם נמלי תל אביב ויפו, כיכר אתרים, הדולפינריום, גן צ'ארלס קלור ופארק מדרון יפו. אם בסליחות עסקינן, מרכז פרס לשלום עושה רושם כמקום מצוין לסיים בו את הרכיבה. מומלץ לנקות את הזיעה במים של חוף גבעת עלייה המקסים.

מסלול רחובות ראשיים

התחלה וסיום: שד' רוקח פינת אבן גבירול

אורך: 10.5 ק"מ

בימים כתיקונם הרחובות הללו מפוצצים בכלי רכב שונים שמרעישים בלי הפסקה, מהבוקר עד הערב. יום אחד בשנה גם הדרכים הסואנות ביותר בעיר עשויות לעורר בנו מעט נחת. אפשר להתחיל בגשר אבן גבירול ולהמשיך עד כיכר רבין. אם הכביש מלא אופניים אתם מוזמנים לחוש כמה כיף לעבור ימינה לנתיב התחבורה הציבורית בלי פחד לקבל קנס. פנו ימינה לפרישמן, עברו את הצומת המרכזי של דיזנגוף והמשיכו על בן יהודה לכיוון דרום, הצומת המוזנח של אלנבי ובן יהודה לא אמור להפריע לכם היום, וגם לא חלקו הצפוני והסליזי של אחד הרחובות הפקוקים בעיר. העלייה בתחילת רחוב אלנבי עשויה להקשות מעט אך עד שתגיעו לשדרות רוטשילד הרכיבה תיהפך קלה הרבה יותר. פידול צפונה על שדרות רוטשילד מוביל לירידה עד לכיכר הבימה, ובהמשך צפוי משב רוח נוסף בקטע התלול של רחוב דיזנגוף בין הבימה לסנטר. פנו שמאלה בארלוזורוב לכיוון הים ורכבו על רחוב הירקון דרך נמל תל אביב עד נקודת ההתחלה סמוך לגשר.