פשקווילים של אהבה: האקטיביסטים שמפיצים כרזות חיוביות ברחבי העיר

קבוצת אקטיביסטים מאסה בכרזות התוקפות נשים בלבוש חשוף או להט"בים, והחליטה לקשט את העיר במסרים חיוביים

קבוצת "גאווה בסולידריות" (צילום: ארז ויינר)
קבוצת "גאווה בסולידריות" (צילום: ארז ויינר)
2 ביולי 2015

לקראת חודש הגאווה התמלאו לוחות המודעות והקירות בדרום תל אביב בפשקווילים הקוראים לנשים להתלבש צנוע ומגנים את קהילת הלהט"בים: "פרוצות" "גועל נפש", "אלוהים שונא זימה – מצעד הגאווה הוא בושה וחרפה" הן רק דוגמאות אחדות, ויש אף קריאות לפגיעה ממשית. קבוצת "גאווה בסולידריות" שהוקמה לאחרונה על ידי פעילים חברתיים ולהט"בים תלתה ברחבי תל אביב כרזות תגובה, עם ססמאות כגון "בושה לגבר שמדבר לנשים צורה משפילה", "זו לא בושה – תתלבשי איך שאת רוצה". "זו שטיפת מוח אלימה ומסוכנת", אומרת רעות נגר, פעילה בגאווה בסולידריות.

"כרזות ההומופוביה והשנאה האלו נתלו ביום שישי ממש לפני כניסת השבת, ברחובות ראשיים, על לוחות מודעות ובכניסה לבתי כנסת, ככל הנראה על ידי הוועד לעידוד הצניעות ולא על ידי אנשים משכונות דרום תל אביב. כל מטרתם להפיץ מסרים של שנאה – להט"בופוביה, גזעניות ושוביניסטיות", מוסיפה הפעילה החברתית ספיר סלוצקר עמרן. "לא רק שדאגנו להוריד לאותם חשוכים את כל השלטים, אנחנו נשתלט על המרחב הציבורי עם מסרים של אהבה וקבלה".

חמודים בעינינו. קבוצת "גאווה בסולידריות" (צילום: ארז ויינר)
חמודים בעינינו. קבוצת "גאווה בסולידריות" (צילום: ארז ויינר)

חברי הקבוצה קראו בפייסבוק לאנשים לקחת חלק בתליית הכרזות ובהמצאת הססמאות, ואף גייסו תרומות להדפסת הכרזות. התלייה עצמה בוצעה ביום שלישי שעבר ועוררה תגובות חיוביות, כולל הצעות לתלות את הכרזות בעתיד בעיר ובערים נוספות כמו ירושלים וחיפה. כעת מגויסות תרומות להדפסה של כרזות נוספות. "המטרה היא ליצור אמירה ברורה כנגד מי שמפיצים מסרים גזעניים ומפלים", אומר שי הבט, פעיל נוסף בקבוצה. בהמשך מתכוונת הקבוצה לנסות לברר מי הגורמים העומדים מאחורי הפשקווילים. "לא חתום עליהם אף ארגון", מספרת נגר, "לא יפתיע אותנו לגלות כי הפשקווילים האלה ממומנים מכספי מסים שכולנו משלמים".