צדק, חמלה, פעוטות: גן ילדים טבעוני נפתח בפלורנטין

גן טבעוני חדש יתחיל לפעול בפלורנטין בשנת הלימודים הקרובה. יש אפילו כלב בחצר

גן ענן
גן ענן
3 בספטמבר 2014

עם זוכה טבעונית באח הגדול ומסעדות טבעוניות שנפתחות ברחבי הארץ, נראה שטבעונות כבר אינה מילה גסה. יש גם כאלה שמאמינים שאת סדנת החינוך שהעבירה גלבוע אפשר להתחיל מוקדם יותר, וחלקם החליטו גם לעשות משהו בעניין, כמו לפתוח גן ילדים טבעוני.

"רציתי להקים גן ילדים משלי, שהוא גם בית", מספר עמית נעים גוטמן (24), שיחד עם נסרין אבו רמדאן (38) הגשים חלום אישי והקים את "גן ענן". "החלטתי לפתוח אותו בפלורנטין כי יש שם ביקוש, ושהוא יהיה גם טבעוני. עד לפני חמישה חודשים הייתי טורף בשר והיום אני חזק בטבעונות. לא רציתי להציג לילדים עולם אכזר שבו שוחטים חיות וזה בסדר, אלא להראות להם את הדרך הנכונה בעיניי. עם נסרין עבדתי בגן ילדים לפני כן, והכימיה בנינו מעולה. היא גם צמחונית, והחלטנו שנעשה את זה יחד".

חוץ מהאוכל, איך האג'נדה של הגן באה לידי ביטוי?

"לצד סדר יום ברור, הילדים בגן יקבלו חופש פעולה ספונטני. הגן מיועד לגילאי שנה עד שלוש והמטרה היא לתת לילדים מסגרת ביתית חמה. אהבת החי הובילה אותי כל החיים ולכן יש כלב מחמד בגן. בחגים למשל, במקום תפוח בדבש נציג להם תפוח בדבש תמרים. אני לא יכול לשנות את העולם, אבל אני יכול לצייר להם עולם טוב יותר".

פנו אליכם הורים לא טבעוניים?

"כן, כאלה שמגיעים מהמקום הבריא. אני בשום אופן לא אכפה את דעתי על הילדים ולא אגיד להם שחלב או בשר זה לא בריא, אבל בשבועות אצייר להם חגיגה של תבואה ולא של מוצרי חלב. זה פשוט להראות כמה טוב אפשר לעשות לעולם החי ולשמור עליו – מאיכות הסביבה ועד לליטוף הכלב במקום הפחד ממנו".

עם פתיחת השנה ידברו בגן על חוויית האזעקות ועל המצב שבו ישראל נמצאת, "אבל בצורה פשוטה ועדינה, בלי להציג צד אחד כצודק", הוא מסביר. בינתיים, לאור בקשת ההורים, תיפתח שנת הלימודים הראשונה בגן ענן לקראת אוקטובר. ההרשמה עדיין פתוחה, והשניים מקווים להגיע לכמות אינטימית של כ־15 ילדים. והמחירים? כיאה לגן פרטי. "התפריט שלנו נבנה בקפידה בשיתוף עם תזונאית, והילדים יקבלו את הטוב ביותר. בהשוואה לגנים אחרים, יום הלימודים שלנו ארוך יותר ויימשך עד ארבע וחצי, ובימי שישי הגן יעבוד לסירוגין".