צעירים חסרי מנוח: סקר הצעירים הגדול מגיע לתל אביב

המחקר שמחפש את העיר הצעירה בעולם מגיע לבדוק גם את תל אביב. איך בודקים דבר כזה ומה היתרון שלנו על ערים גדולות באירופה?

טוב לצעירים? צילום: אביגיל ונטו
טוב לצעירים? צילום: אביגיל ונטו
8 בספטמבר 2014

אפשר להגיד הרבה דברים על תל אביב – שהיא מנותקת, פלצנית, מתנשאת, אבל זקנה היא לא. העובדה ששליש מתושבי העיר נמצאים בטווח הגילים 18־35 היא טיעון חזק בפני עצמו, אבל האם העיר באמת טובה לצעירים? חברת Youthful Cities, שעורכת מחקר עולמי המשווה בין ערים בעולם ומדרג אותן לפי רמת הצעירוּת, צירף לאחרונה גם את תל אביב לנבדקות, וצפוי לענות בקרוב על השאלה הזו בדיוק.

יות'פול, חברת בת של Decode הקנדית, העוסקת בשיווק ומתן ייעוץ בנוגע לפנייה לקהל צעיר, החלהה בשנה שעברה את מחקרה עם 25 ערים בבדיקה, והיום יש בו יותר מ־60 ערים. "תל אביב הצטרפה באמצע השנה, ואנחנו מקווים לקבל את תוצאות המחקר כבר בתחילת 2015", אומרת אביגיל ונטו (27), נציגת החברה בארץ.

כדי למדוד כמה צעירה העיר נאספים נתונים שונים, בהם מספר המסעדות או בתי הקולנוע בעיר, תפקוד התחבורה הציבורית ועלות המחיה. במקביל לאיסוף הנתונים היבשים מתקיים כעת סקר מקוון בקרב תושבי העיר, שנועד לבחון את המצב בפועל. הסקר בוחן מדדים שבעיני החברה מייצגים את מה שמושך צעירים בני 15־29 – נגישות לדיור, בידור ותחבורה, רמת דיגיטציה, מגוון אנושי ופלורליזם. "המטרה העתידית, אחרי פרסום התוצאות, היא לכנס אנשים בעלי השפעה בעיר ולבחון את נקודות החולשה ואת דרכי השיפור האפשריות. נעודד גופים ציבוריים להשתמש בנתונים האלה. מדובר באחד המחקרים המעמיקים ביותר שנעשו בתחום, והוא יענה על שאלות גדולות שנשאלות היום, למשל מה גורם לעיר לשגשג".

טוב לצעירים? צילום: אביגיל ונטו
טוב לצעירים? צילום: אביגיל ונטו

המדדים בסקר אחידים בכל העולם, למרות השוני בין התרבויות. זה לא יפגע במחקר?

"האחדה נותנת בסיס דומה שמתוכו נמצא את השונה. תרבות הגיימרים לדוגמה – יש מקומות שבהם זה חשוב יותר מאשר במקומות אחרים. אם במחקר נגלה שאין פה תשתית לגיימינג, אבל 80 אחוז יטענו שזה חשוב – זה ייצור הבדלה בין האוכלוסיות ויעמיק את המחקר. מנגד, אם הדבר לא קיים כאן, זה לא בהכרח יחליש את המדד. בישראל החיים מתחילים מאוחר יותר והגדרת הגיל של האוכלוסייה הצעירה שונה בהתאם, אז יכול להיות שבנקודה הזאת ההאחדה פחות תורמת למחקר".

ברשימת הערים המדורגות אפשר למצוא את רומא, איסטנבול, שיקגו, מומבאי ולימה. לדירוג הכי גבוה השנה זכתה טורונטו, ומיד אחריה נמצאות ברלין וניו יורק. במקום האחרון נמצאת קינשאסה שבקונגו, ומעט לפניה ניירובו ולאגוס, גם הן באפריקה. "הדירוג הוא לא רק של מדינות עשירות בצפון אמריקה. בעיניי תל אביב יכולה להגיע לדירוג גבוה, למרות שבהשוואה למדינות אחרות רמת החיים בה נמוכה יותר. היא דינמית וצעירה, בניגוד למדינות עשירות ושמרניות כמו באירופה לדוגמה".

למענה על סקר הצעירות